Pagina 8 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

8 bestelauto nr. 3 – 2014
Na Lkw-Maut ook Pkw-Maut?
Tol in Duitsland, wat
gaat dat kosten?
EVO
De infrastructuur in Duitsland staat er
niet al te best voor. Zo waren er recente-
lijk grote problemen met versleten
bruggen op de hoofdwegen bij Ham-
burg en Keulen, waardoor vrachtauto’s
ver moesten omrijden. Reden voor de
nieuwe regering om naar extra geld te
zoeken. Dat doen ze op een wel heel
omslachtige manier: voor alle auto’s tot
en met 3.500 kg is een vignet nodig,
maar de eigen inwoners krijgen vervol-
gens de kosten voor het vignet retour
door een even grote verlaging van de
normale autobelastingen. Jaarlijks
denkt men zo 4,7 miljard euro binnen
te halen: 3,8 miljard euro van de 43 mil-
joen auto’s van de eigen inwoners en
860 miljoen van buitenlandse wegge-
bruikers. De kosten voor inning bedra-
gen ca. 260 miljoen euro. Totaal dus
4,7 miljard euro innen, 43 miljoen
eigen auto’s individueel compenseren
om uiteindelijk netto slechts 600 mil-
joen euro over te houden voor de infra-
structuur. Dat rondpompen van geld
stuit ook in Duitsland op weerstand.
Vignetkosten
Volgens de in juli gepresenteerde voor-
lopige plannen zijn de kosten van het
vignet afhankelijk van de gebruikte
brandstof en de cilinderinhoud van de
motoren. Voor auto’s die vanaf juli 2009
op kenteken zijn gezet met dieselmoto-
ren zijn de kosten 9,50 euro per 100 cc
cilinderinhoud van de motor tot een
maximum van 1.100 cc. Voor otto- en
wankelmotoren (benzine, LPG en gas)
2 euro per 100 cc tot een maximum van
5.000 cc. Het maximale jaarbedrag voor
een diesel is dan 104,50 euro en voor
een benzine 100 euro.
Een jaarvignet voor auto’s van vóór juli
2009 is duurder door een hoger bedrag
per 100 cc, maar voor buitenlanders is
dit gemaximeerd voor diesels op 112,35
euro en voor benzine op 103,04 euro.
De Duitsers ontvangen voor hun 43 mil-
joen auto’s automatisch een jaarvignet
per post thuis. Buitenlanders kunnen
via internet een vignet kopen voor 10
dagen (10 euro), voor 2 maanden (20
euro) of een jaarvignet, waarvan de prijs
net als bij de Duitsers afhankelijk is van
motortype en inhoud. Bij tankstations
kun je ook de 10-dagen- en 2-maanden-
kaart kopen, maar het jaarvignet kost
daar voor diesels 112,35 euro en 103,04
euro voor benzine.
Voor een benzineauto uit het Volkswa-
gen-concern met een moderne 1.2 TSI
motor kost een vignet 24 euro, en voor
een 0.9 TCE motor van de Renaultgroep
18 euro. Voor de moderne en zuinige
1.6 of 1.5 dieselmotor van dezelfde con-
cerns kost een vignet het maximale be-
drag van 104,50 euro.
Een jaarvignet voor een bestelauto zal
tussen de 104,50 euro en 112,50 euro
gaan kosten, omdat bestelauto’s over-
wegend diesels zijn en de motorinhoud
nog altijd hoger is dan 1.100 cc.
Mautgat tussen 3,5 en 7,5 ton
De Lkw-Maut voor vrachtauto’s vanaf
12 ton is in 2005 ingevoerd. Een vracht-
auto die in een jaar 50.000 km aflegt op
de Mautplichtige wegen draagt 7.500
euro af aan Maut. De 4,5 miljard aan
opbrengsten per jaar gaan niet direct
naar de infrastructuur en zijn louter be-
doeld om de Duitse staatskas te spek-
ken. In de wet die de Maut regelt is na-
melijk niet opgenomen dat de op-
brengsten rechtstreeks naar de
infrastructuur gaan. Van de opbrengst
vloeit een half miljard via allerlei subsi-
dies terug naar de eigen Duitse vracht-
auto-eigenaren, en 0,6 miljard is nodig
voor controle en uitvoering van de Lkw-
Maut. In 2015 komen er weer 1.000 ki-
lometer aan Mautplichtige wegen bij en
in oktober van dat jaar gaat de grens
zelfs omlaag naar 7,5 ton. Steeds weer
wordt de Mautknop gebruikt om de in-
komsten voor de staat verder te verho-
gen. Voor die vrachtauto’s staat daar
niets tegenover, integendeel: extra kos-
ten door omrijden vanwege versleten
bruggen. Na een invoering van de Pkw-
Maut op 1 januari 2016 zijn alleen de
auto’s tussen de 3,5 ton en 7,5 ton nog
Mautvrij. Maar dat is ook maar zolang
als het duurt, want de EU-regelgeving
maakt het mogelijk om voor vrachtau-
to’s de grens nog verder te verlagen
naar 3,5 ton.
Toenemende weerstand
Binnen Duitsland neemt de weerstand
steeds verder toe. Dit enerzijds door de
omslachtige wijze van innen en de lage
netto-opbrengsten, en anderzijds door
de verwachte economische schade in
alle grensstreken. Maar minstens zo
onzeker is of de plannen de toets van
de Europese Commissie doorstaan: is
hier sprake van ongelijke behandeling
doordat de eigen burgers volledige
compensatie krijgen en de buitenlan-
ders het volle pond moeten betalen?
Landen hebben zelf de vrijheid om de
hoogte van accijnzen en de wegenbe-
lasting van personen- en bestelauto’s te
bepalen. Ze hebben dus ook de vrijheid
om een vignet in te voeren en vervol-
gens te schuiven met de accijnzen en/
of de wegenbelasting. Toen Nederland
een aantal jaren geleden kilometerbe-
prijzing wilde invoeren, ging dat ook
onder het motto: anders maar niet
méér betalen. De buitenlanders gingen
volgens die plannen trouwens wel
meer betalen. Ook in Groot-Brittannië
is dit jaar een vignet voor alle vracht-
auto’s vanaf 12 ton ingevoerd, waarbij
de Britten zelf compensatie krijgen
door een verlaging van de motorrijtui-
genbelasting.
De Duitse verkeersminister Dobrindt
denkt dit probleem met twee wetten te
kunnen omzeilen: als eerste een wet
voor de Pkw-Maut voor alle weggebrui-
kers en als tweede een wet die de verla-
ging van de wegenbelasting voor Duit-
sers regelt. Maar vooralsnog komen er
uit Brussel alleen nog negatieve reac-
ties. Ook negatieve reacties komen er
vanuit België, Oostenrijk en Nederland.
Maar net als in Europa wacht men ook
daar de uitgewerkte plannen af. Die
worden verwacht in dit najaar. ■
Rink Jan Slotema
Beleidsadviseur bij EVO
r.slotema@evo.nl
■
De Duitse overheid kampt met grote tekorten voor het onderhoud van wegen. Daarom wil de nieuwe
regeringscoalitie netto 600 miljoen euro per jaar extra innen door buitenlandse personen- en bestel-
auto’s vanaf 2016 te laten betalen voor het gebruik van Duitse wegen. Hiermee komt de coalitie tege-
moet aan de grote irritatie van vooral de CSU-aanhangers in Beieren, die zelf in het buitenland overal
tol moeten betalen en de buitenlanders op doorreis ‘gratis’ over hun wegen zien rijden.
08_nieuwsevo.indd 8 21-10-14 14:55