Nieuws

De European Transport Safety Council heeft samen met belangengroeperingen voor voetgangers, fietsers en transportmedewerkers een open brief geschreven aan leden van het Europees Parlement (MEP’s). De brief gaat over de aanstaande herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn (2006/126) en benadrukt de noodzaak van aanvullende professionele training voor bestuurders van bestelauto’s, vergelijkbaar met de eisen die worden gesteld aan vrachtwagen- en buschauffeurs.

Het belangrijkste doel van de voorgestelde herziening is om de verkeersveiligheid te verbeteren en bij te dragen aan de EU-doelstelling om het aantal doden en ernstig gewonden in het verkeer tegen 2030 met 50 procent te verminderen. Om dit te bereiken, stellen de organisaties dat de invoering van een verplichte opleiding voor professionele bestuurders van bestelauto’s essentieel is.

Een kritiek punt dat in de brief naar voren komt, is de relatief soepele regelgeving voor bestelauto’s van minder dan 3,5 ton in vergelijking met zware vrachtwagens). Exploitanten en chauffeurs van vrachtwagens zijn verplicht om getuigschriften van vakbekwaamheid te halen die regelmatig moeten worden bijgewerkt. Voor bestelautovloten gelden echter lagere normen en alleen voor bestelauto’s van meer dan 2,5 ton die over de EU-grenzen rijden, gelden tegen 2026 EU-regels voor rij- en rusttijden. Het overgrote deel van het bestelautoverkeer, dat binnen de landsgrenzen rijdt, zal geen gevolgen ondervinden van deze verandering.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, pleiten de organisaties voor een uitgebreide opleiding voor professionele bestuurders van bestelauto’s, waarin aspecten zoals veilig laden en lossen, vastzetten van de lading, achteruitrijden, preventie van vermoeidheid, reisplanning en naleving van de verkeersregels, waaronder het dragen van de veiligheidsgordel en het vermijden van afleiding, aan bod komen.

In de brief wordt erop aangedrongen dat de huidige vereisten voor bus- en vrachtwagenchauffeurs, waaronder een professionele rijopleiding (in NL bekend als Code 95), worden uitgebreid om een nieuwe categorie te creëren voor bestuurders van bestelauto’s, inclusief degenen die mogelijk verkeerd geclassificeerd zijn als zelfstandige bestuurders of eigen rijders. Dit zou kunnen gebeuren in het kader van het voorstel van het Europees Parlement om een B+-categorie in te voeren met een aparte eis voor een opleiding van het type getuigschrift voor voertuigen van categorie N1 die voor beroepsdoeleinden worden gebruikt.

De organisaties zijn het ook niet eens met het voorstel van de Europese Commissie om de toegestane massa van een voertuig van categorie B te verhogen van 3,5 naar 4,25 ton. Verwijzend naar een recent rapport van het VIAS-instituut in België, stellen ze dat grotere en krachtigere voertuigen een steeds grotere negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.


4 reacties op “‘Code 95 moet ook voor bestelautobestuurders gelden’

  1. seikopiet schreef:

    En dan ook een tacho op de bus aanwezig tegen jakkeraars.

  2. Jhd schreef:

    Is dit de bedoeling om nog minder auto,s en chauffeurs op de weg te krijgen, heren waar zijn we mee bezig

  3. Peter Van der Beek schreef:

    Mee eens en tachograaf op bus met grijs kenteken

  4. MJF schreef:

    Prachtig initiatief om langdurige inkomsten te genereren voor bepaalde instellingen en organisaties. Wordt het dan veiliger in het verkeer door de invoer van Code 95 voor bestelwagens?
    Nee, hooguit zullen er een paar bestelwagens minder gaan rondrijden.
    Er is van alles gedaan, afsluiten van wegen, verkeersremmende maatregelen, flitspalen, ontmoedigingsbeleid, etc.
    Het opvallende is dat er veel slachtoffers vallen onder fietsers en dan met name senioren.
    Waarom dan geen FIETS RIJBEWIJS? Fietser kunnen ook verplicht worden een helm te dragen. Fietsers kunnen verplicht worden om een claxon te hebben, richtingaanwijzers en spiegels, toch?
    Genereerd ook inkomsten en misschien wel een topveiligheid.
    We weten allemaal dat fietsers heilig zijn in het verkeer en dat weten ze verdomd goed ook. Je kan fietsers ook beter opvoeden of beter en flinker beboeten (flitspalen en handhaving) Note: als alle fietsen een kentekenregistratie hebben brengt meer op als de Code 95, nietwaar?
    Op steeds meer wegen en centrums heeft langzaam verkeer voorrang op snelverkeer. Fietsers hebben altijd net als auto’s haast en kijken niet om zichzelf heen. Zijn met van alles en nog wat bezig en letten domweg niet op of proberen nog even snel over te steken. Verzekeringstechnisch ben je als automobilist bijna altijd fout.
    Draai bepaalde besluiten terug en maak juist bepaalde verkeerspunten fiets onvriendelijk en ga dan simpelweg 5 jaar monitoren en vervolgens conclusies trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.