Met de aankomende zero-emissie zones en het einde van de BPM-vrijstelling voor diesel bestelauto’s was het te verwachten, maar de cijfers zijn toch wel indrukwekkend: in de eerste drie kwartalen van 2024 zijn er in Nederland maar liefst 36,3 procent meer nieuwe dieselbusjes geregistreerd dan van januari tot september 2023. Het gaat om een stijging van bijna 24.000 voertuigen.
Het zorgt ervoor dat ook het totale aantal nieuw geregistreerde bestelauto’s in Nederland fors stijgt. Van 53.744 eenheden in Q1-Q3 in 2023 naar 70.758 eenheden in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Opvallend daarbij is dat de stijging van afzet in dieselbusjes niet ten koste gaat van de afzet van elektrische bestelauto’s. Die is met 7.358 nieuw geregistreerde voertuigen nagenoeg hetzelfde als vorig jaar in Q1-Q3. Ook bij de bestelauto’s met een benzinemotor was een stijging te zien in registraties, van 44,4 procent. De registraties stegen van 1.090 in 2023 naar 1544 in 2024.
Kijken we naar heel Europa, dan liggen de kaarten wat anders. Het totale aantal registraties stijgt met 8,5 procent van 1.078.299 naar 1.170.310. Het aandeel elektrische bestelauto’s in de registraties daalt. De afzet was met 67.196 maar liefst 12,8 procent lager dan de 77.039 van Q1-Q3 2023. Ook in Europa vonden dieselbusjes meer aftrek dan vorig jaar, met een stijging van 10,6 procent naar 989.975. Ook benzineauto’s waren meer in trek; de registraties stegen van 65.884 naar 70.837, een plus van 7,5 procent.
Alle mooie plussen voor Nederland wijzen wel vooruit naar een 2025 waarin de bestelautomarkt naar verwachting een hele forse stap terug moet doen.