Nieuws

Duracar gered van ondergang

Het faillissement van bestelautofabrikant Duracar is opgeheven. Duracar maakt zich opnieuw op voor massaproductie van de elektrische bestelauto Quicc Diva.

Het in 2007 opgerichte bedrijf kreeg vorig jaar problemen, omdat de toenmalige eigenaar onderuit ging. In februari 2010 verklaarde de rechtbank Duracar failliet, maar door een financiële injectie van een Belgische zakenman is het bedrijf op de valreep gered. “Op het allerlaatste moment is er voldoende geld gestort om alle crediteuren te betalen”, zegt curator Wim Vondenhoff in Het Financieele Dagblad.

Afgelopen 9 februari werd door diezelfde rechtbank het faillissement over DuraCar uitgesproken, op verzoek van 2 kleinere crediteuren. DuraCar had op dat moment, door onvoorziene omstandigheden, de financiering net niet tijdig rond om dat te voorkomen. Een verzoek tot uitstel mocht vorige maand niet baten, maar het verzet dat door DuraCar werd aangetekend is dus vandaag gehonoreerd. Hiermee is het faillissement dus nietig verklaard.

Het management team en de eigenaar van DuraCar ­ het Britse Earlston Ltd. ­ gaan nu DuraCar terug op het juiste spoor te zetten. De eerste fase van het project ­ het opleveren van 5 technische geoptimaliseerde prototypes ­ was reeds in 2009 afgerond. DuraCar was inmiddels ook begonnen aan de 2e fase waarin klantwensen worden vertaald naar een aangepast model. Het DuraCar-team en de betrokken partners pakken nu de draad weer op in voorbereiding op serieproductie.

Ondanks het feit dat een bijna-faillissement een negatieve ervaring is en veel energie kost, is het management team positief verrast door de vele geïnteresseerde partijen die zich hebben gemeld. DuraCar zal met deze partijen in gesprek gaan om over mogelijke samenwerking te spreken. Hiermee wil DuraCar zijn financiële basis verder versterken. De huidige eigenaar, die de komende fase in voorbereiding op serieproductie heeft gefinancierd, staat ook open voor het vormen van een breder consortium met strategisch sterke partners voor de verdere uitrol van het project.
 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.