Nieuws

Een bestelauto stopt gemiddeld 4 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s 813 miljoen stops. Per auto is dat gemiddeld 4 keer op een dag. In 63 procent van de gevallen was dat bij een bedrijf, bouwplaats of afhaalpunt, de overige stops waren bij een particulier. Post- en pakketvervoerders stoppen het vaakst bij een particulier adres, in twee derde van de gevallen. Dit meldt het CBS op basis van cijfers die zijn samengesteld in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Bestelauto’s worden ingezet voor verschillende activiteiten: in de bouw, als serviceauto en voor het vervoer van post en pakketten of van goederen. Serviceauto’s en bestelauto’s in de bouw vervoerden samen 89 procent van het totale gewicht. In 2018 brachten Nederlandse bestelauto’s 61 miljoen ton goederen weg.

Bij het post- en pakketvervoer was het aandeel in vervoerd gewicht 2,3 procent en in gereden kilometers 4,5 procent. Gemeten in hoeveelheid stops was het aandeel 21 procent. Van de totale hoeveelheid stops bij particulieren werd 37 procent gedaan door bestelauto’s in het post- en pakketvervoer. Dit is het hoogste aandeel van alle activiteiten waarbij bestelauto’s zijn gebruikt voor vervoer naar particulieren.

Bestelauto’s stopten gemiddeld 4 keer per dag in 2018. Bestelauto’s actief in de bouw maakten de minste stops, 3 per dag. Serviceauto’s en auto’s voor het vervoer van goederen deden gemiddeld 4 adressen per dag aan. Bestelauto’s voor post- en pakketvervoer maakten met 25 stops per dag de meeste stops. Binnen het post- en pakketvervoer stopten beroepsvervoerders van pakketten nog vaker bij een klant, gemiddeld leverden zij 38 keer per dag ergens iets af. Bestelauto’s actief in de bouw en service rijden vooral van maandag t/m vrijdag. Bestelauto’s in het goederenvervoer en de bezorging van pakketten rijden vaker ook in het weekend.

Van de 172 miljoen stops die bestelauto’s in het post- en pakketvervoer maakten, was bijna twee derde bij particuliere adressen. Bij zakelijke adressen was dit aandeel 30 procent en bij afhaalpunten 5 procent. Bij een particulier adres wordt meestal maar 1 pakketje per stop afgeleverd, bij een zakelijk adres of afhaalpunt meerdere pakketten in één keer.

Ongeveer twee derde van de post en pakketjes werd overdag (tussen 9.00 en 16.00 uur) afgeleverd. Bestelauto’s in de bouw en service waren 46 procent van de tijd overdag onderweg. Bestelauto’s in de bouw maakten hun stops juist relatief vaak in de ochtendspits (tussen 7.00 en 9.00 uur) en avondspits (16.00 – 18.00 uur).

In 2018 werd 0,1 procent, 40 duizend ton, van het totaal vervoerde gewicht per elektrische bestelauto vervoerd. Het vervoerd gewicht met elektrisch aangedreven bestelauto’s nam wel met 81 procent toe ten opzichte van 2016. In dat jaar was het aandeel nog 0,04 procent.

Het aandeel van bestelauto’s op aardgas nam toe, van 0,8 procent in 2016 naar 1,3 procent in 2018. Verreweg de meeste bestelauto’s, 98 procent, reden op diesel. Dit aandeel bleef tussen 2016 en 2018 nagenoeg gelijk. Bestelauto’s op lpg vervoerden in 2018, met een aandeel van 0,2 procent, vier vijfde minder dan in 2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.