Volkswagen introduceerde eerder dit jaar de nieuwe Caddy bestelauto. Zo op het eerste gezicht lijkt de Caddy niet veel veranderd. Die mening moet echter bijgesteld worden na de eerste rij-impressie.
De reacties, ook op de site en social media van Bestelauto, na de introductie van de Caddy waren niet van de lucht: de auto lijkt niet erg veranderd. Aan die indruk kunnen we ons nog steeds niet onttrekken, merken we voordat instappen voor een eerste rit rond het zonnige Marseille. De ‘Caddy4’ heeft echter wel degelijk een nieuw front, met een nieuw (groter logo), een andere grille (met een subtiel lijntje chroom) en andere koplampen. De lijnen van het front sluiten aan op de carrosserielijnen die doorlopen tot in de nieuwe deuren. De bumper loopt aan de onderzijde uit in grote luchtroosters, met aan de zijkanten de plekken van de optionele mistlampen. De lijnen die aansluiten op de koplampen lopen over de zijdeur naar een loodlijn die in de B-stijl opgaat. Daar houdt de nieuwigheid op. Verder is alleen de achterzijde van de Caddy licht veranderd. Volkswagen zelf is trots op het ‘dna’ dat de Caddy deelt met bijvoorbeeld de Passat en de Golf. Het merk geeft echter toe dat de nieuwe Caddy voor minder dan de helft echt nieuw is.











Ingenieurswerk
Als eerste rijden we een Caddy Maxi, met 1.4 TSI benzinemotor van 125 pk. Dat is natuurlijk niet de meest courante motor voor een auto als deze. We missen in de soms steile klimmetjes wel een beetje koppel bij lage toeren, ondanks dat er 220 Nm als trekkracht in de brochure staat. Benieuwd zijn we naar de 1.0 liter driecilinder benzinemotor die voor de Caddy leverbaar wordt, maar die motor komt pas in oktober op de markt. Al veel eerder in de rit zijn we blij verrast door de Caddy: zijn wegligging en bochtengedrag zijn sterk verbeterd. De auto laat grote koersvastheid zien en een grote stabiliteit in bochten. Dat is opvallend, want VW heeft geen grote veranderingen doorgevoerd aan het onderstel van de Caddy. Enkel kleine aanpassingen, echt ingenieurswerk, zijn echter al goed voor weggedrag dat kan wedijveren met dat van een personenauto uit de stal van VW. In de laadruimte van de Caddy valt weinig op. De dimensies zijn hetzelfde gebleven. Wat wel in het oog springt is de grote ruiten in het tussenschot. Die leveren heel veel zicht op naar de laadruimte, maar ook naar wat er zich rechts van de bestelauto bevindt, als er in de rechter schuifdeur een ruit bevindt. In deze Caddy zijn stoelen met kunststof bekleding gemonteerd. Soms noodzakelijk, maar wij vonden de bekleding niet prettig: bij elke bocht piepte en kraakte het rond de rug.
DSG en ACC
De meeste bestelauto’s rijden nog altijd rond met een diesel, dus rijden we verder in een van de 2.0 TDI motoren die VW in de Caddy monteert. Het gaat om de versie met 102 pk. De motor is gekoppeld aan een zesgangs DSG-transmissie. De motor heeft, met 250 Nm aan koppel, voldoende power. De DSG voldoet uitstekend in de stad, maar als de Zuid-Franse heuvels wat extra vragen wil de versnellingsbak met dubbele koppeling zich wel eens verslikken. Op de snelweg kunnen we het nieuwe Adaptive Cruise Control uitproberen. Dat is wel even wennen. De afstemming van de snelheid op de voorganger geeft rust, maar soms zijn snelheidsverschillen zo groot dat ACC de Caddy fors doet vertragen. Dat is echter inherent aan dit systeem. Een pluspunt van ACC in de nieuwe Caddy is dat het te bedienen is op het stuur. Als we op de snelweg te dicht naderen op een voorganger treedt het Front Assist systeem in werking. Er klinkt een geluidje en in het display knippert een waarschuwing. We reageren direct. Zouden we dat niet doen, dan kan Front Assist de auto veilig afremmen en zelfs tot stilstand brengen.
Multimedia
Op de weg terug naar Marseille kiezen we voor de topdiesel van de Caddy: de 2.0 liter TDI met maar liefst 150 pk. Dat rijdt lekker vlot, maar misschien is het ook wel iets te veel power voor een auto van dit formaat. In de cabine hebben we veel ruimte. Het nieuwe dashboard bevalt goed, vooral omdat er meer opbergruimte is. Deze laatste Caddy die we rijden heeft het nieuwe multimediasysteem, met navigatie. De systemen van VAG zijn prima te bedienen, fouten maken is eigenlijk onmogelijk. Daarvoor verdient VW gewoon een pluim. Ook een te overwegen optie is de verwarmbare voorruit. In de huidige temperaturen zijn die niet nodig, maar straks in januari of februari bent u blij dat u die optie hebt aangekruist.
Bij alle drie deze Caddy’s stonden we verbaasd over het uitstekende weggedrag. Dat is iets wat we bij de eerste kennismaking niet hadden gezien. Het is een waardevol kenmerk van deze ‘nieuwe Caddy’, die in dit geval dus wel een tweede kans kreeg op een eerste indruk. De nieuwe Caddy staat begin deze zomer bij de dealer. De prijslijst begint bij 12.550 euro voor de basisversie, de Caddy Economy.