
Toyota heeft haar pick-up Hilux recent een update gegeven met twee nieuwe uitvoeringen: een Hilux 48V Hybrid en de GR Sport. Bestelauto kon de twee nieuwe uitvoeringen rijden in Turkije.
De Toyota Hilux bestaat al sinds 1968 en is een echte wereldauto. Overal op de wereld weten ze de Hilux te waarderen en voor offroad-gebruik is hij samen met de Landcruiser gewoon legendarisch. De Hilux is goed voor een stabiel marktaandeel van 20 procent in de segmentverkopen.
De 48V Hybrid en de GR Sport komen naast de normale versies van de Hilux met de 2,4 liter en 2,8 liter common rail dieselmotoren. Die zijn leverbaar met een Xtra Cabine, met een kleine ruimte achter de voorstoelen, de 2,4 liter D-4D is ook leverbaar met een dubbele cabine. De 48V Hybrid en de GR Sport zijn enkel leverbaar met de dubbele cabine. Daarover later meer.
Hybride
Toyota heeft een naam hoog te houden als het gaat om hybride aandrijflijnen. De Hilux 48V Hybrid is de eerste bestelauto van Toyota met zo’n hybride aandrijflijn.
Die bestaat in dit geval uit een nieuwe elektromotor-generator, een 48V lithium-ion hybridebatterij en een DC-DC converter, die eenvoudig kunnen worden geïntegreerd met de 204 pk sterke dieselmotor. De Hybrid aandrijflijn is er vooral meer efficiency. Dat betekent een lager brandstofverbruik tot 7 procent en hulp bij accelereren en wegrijden in terrein. De Hilux 48 Hybrid is wat een Mild-Hybrid EV wordt genoemd (MHEV). Daarbij ondersteunt de elektromotor en de accu de verbrandingsmotor, maar puur elektrisch rijden is niet mogelijk en opladen ook niet. Toyota vertelt ons desgevraagd echter dat een full-hybrid en zelfs een volledige elektrische Hilux realiteit kunnen worden in de nabije toekomst.
Voordat we gaan rijden bekijken we eerst even de Hilux 48V Hybrid. Die ziet er goed uit, maar niet anders dan de Hilux die we eerder al gereden hebben. Aan de buitenzijde is helemaal niet te zien dat het om een hybridevoertuig gaat! Geen badge met ‘Hybrid’ of wat dan ook.
Onderweg dan maar. Het idee is om offroad te rijden hier in Turkije en vrijwel meteen gaan we de ongebaande paden op. Daar laat de Hilux zien dat hij een echte terreinauto is: geen enkele oneffenheid is hem te veel. De auto laat zich precies sturen en plaatsen, al zal het gevoel in het stuur voor sommigen wat te licht zijn. Het is vrij stil in de auto. Of dat door de hybride aandrijflijn komt: geen idee, want daar merk je eigenlijk niet veel van. Het werkt, zoals bij alle hybrides van Toyota, in stilte en gewoon goed.
MTS
De Hilux 48V Hybrid heeft voor het eerst een Multi Terrain Select System. dat wordt bediend met de MTS-schakelaar en -moduskiezer op de middenconsole. Hiermee worden de besturingssystemen van de auto – aandrijfkracht, ophanging en hydraulische remdruk – aangepast om de tractie, wendbaarheid en stabiliteit in verschillende rijomstandigheden te verbeteren. Er zijn zes modi: Dirt, Sand, Mud, Deep Snow en Rock. Dat spreekt voor zich. Er is ook een Auto-modus, daarin beoordelen sensoren rondom het voertuig continu de wegomstandigheden en passen ze automatisch de juiste besturingsinstellingen toe. Die Auto-modus stond standaard aan op onze Hilux en voldeed prima in alle omstandigheden, zelfs tijdens onze workshop offroad-rijden. Letten op de specificaties doen we ook: de hybride Hilux mag 1105 kg aan lading meenemen en aan de trekhaak mag 3,5 ton hangen. We horen van Toyota dat de elektromotor en accu’s veilig zitten weggewerkt zodat door 70 cm gewaad kan worden. Je kunt er zelfs 10 minuten in gaan stilstaan!
Rood
We parkeren de efficiënte Hilux 48V en willen eigenlijk meteen door met de GR Sport. Want wat zie die auto er gaaf uit! De rode lak staat hem goed, maar er zijn ook tal van andere rode elementen om te laten zien dat het hier om een speciale, op Toyota’s Gazoo Racing geïnspireerde versie gaat. De rode schokdempers en veren bijvoorbeeld, en de rode remklauwen achter de zwarte 17 inch wielen. In het interieur zien we rode veiligheidsgordels en in en buiten de auto duiden de GR-badges op de speciale uitvoering. De brede wielkasten vallen op. Ook zijn er technische aanpassingen, met een bredere voor- en achterspoorbreedte, 70 mm bredere voorpoten, een lichtere, buisvormige stabilisatorstang en een verlegging van de veer- en demperconstructies naar buiten. Aan de achterkant zijn de dempers verplaatst. Aanpassingen voor een soepeler en stabieler rijgedrag op elk terrein zijn onder andere nieuwe mono-tubedempers met zuigers met een grote diameter (46 mm) in plaats van de vorige twin-tubedempers. Deze zorgen voor betere prestaties en een snellere respons in zware omstandigheden.
Toyota zegt dat deze Hilux GR Sport de fijnst rijdende Hilux ooit is, en we denken dat Toyota daar wel gelijk in heeft. De auto voelt wat avontuurlijker aan dan zijn hybride-broer. Hij is zowel verfijnd alsook mechanisch, en dat geeft ons wel een fijn gevoel als we rijden. Met software kun je tegenwoordig alle gevoel in een auto doodslaan, maar dat is hier niet gebeurd. We genieten van de omgeving in Turkije, maar minstens zoveel van de GR Sport. Het is natuurlijk wel de vraag of een GR Sport, met al zijn stoerheid en kracht wel nodig is in Nederland, of dat je beter voor de meer efficiënte Hybrid kan kiezen.
Fiscaal
En over Nederland gesproken: onze fiscale regels zetten een streep door de dubbele cabine met achterbank die we zowel in de 48V Hybrid als de GR Sport aantroffen. Beide versies zijn in ons land alleen te krijgen met ‘dubbele cabine’, maar in ons land zul je achter de zijdeuren alleen extra bergruimte aantreffen. Hopelijk brengt het nieuwe fiscale regime in 2027 een einde aan al deze ongein.
De Hilux 48V Hybrid en de GR Sport zijn nu te bestellen. De 48V Hybrid is er vanaf 65.045 euro, de GR Sport vanaf 72.284 euro. Wie toch echt die achterbank wil, moet voor een geel kenteken gaan, maar mag dan wel een extra hypotheek nemen. De versies met achterbank kosten dan 148.255 euro (Hybrid) en 167.550 euro (GR Sport). Dat is véél extra geld voor drie zitplaatsen…
