Nieuws

Europa scherpt CO2-doelen bestelauto’s aan

De Europese Commissie stelt nieuwe streefcijfers voor de gemiddelde CO 2-uitstoot van nieuwe personenauto’s en bestelauto’s in de EU voor. Dat moet de overstap naar emissiearme en emissievrije voertuigen helpen versnellen. De Commissie heeft belangrijke maatregelen genomen om de verbintenissen van de EU in het kader van de Overeenkomst van Parijs na te komen: de CO2-uitstoot met minstens 40 procent verlagen tegen 2030.

Met de ondertekening van de Overeenkomst van Parijs heeft de internationale gemeenschap zich ertoe verbonden de overstap naar een moderne koolstofarme economie te maken. De auto-industrie ondergaat inmiddels een grondige transformatie. De EU moet deze kans grijpen om een wereldleider te worden. Onder meer de Verenigde Staten en China maken immers heel snel vorderingen. Een voorbeeld: het aandeel van de EU in de wereldwijde verkoop van nieuwe personenauto’s is sinds het begin van de financiële crisis in 2008 gedaald van 34  naar 20  procent. Om ons marktaandeel te behouden en de overstap naar emissiearme en emissievrije voertuigen te versnellen, heeft de Commissie vandaag nieuwe streefcijfers voorgesteld voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s en bestelwagens in de EU. Die cijfers gelden vanaf respectievelijk 2025 en 2030.

De voorgestelde streefcijfers voor CO2-reductie zijn gebaseerd op een grondige analyse waarbij heel wat belanghebbenden betrokken waren, van ngo’s tot vertegenwoordigers van de sector. Voor zowel nieuwe personenauto’s als bestelauto’s moet de gemiddelde CO2-uitstoot in 2030 30 procent lager liggen dan in 2021. De verminderde CO2-uitstoot moet komen van zuiniger motoren dan wel alternatieve brandstoffen. Volgens de Commissie zullen die maatregelen eigenaren van bestelauto’s duizenden euro’s voordeel opleveren.

Niet alleen moet de auto-industrie zorgen voor een milieuvriendelijkere vloot, ook andere vervoerssectoren moeten een inhaalslag maken.

Brussel stelt daarom 800 miljoen euro beschikbaar om projecten te financieren die de infrastructuur voor milieuvriendelijk vervoer, bijvoorbeeld op elektriciteit, verbeteren. Met het dieselschandaal nog vers in het geheugen, wil de commissie strikte controles op de naleving van de nieuwe regels en stelt zij boetes in het vooruitzicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.