Nieuws

Ford en Volkswagen hebben woensdag officieel de handtekeningen gezet onder hun al eerder aangekondigde wereldwijde samenwerking. Die behelst meerdere bestelauto’s vanaf 2021. In totaal beogen de twee merken de gezamenlijke productie en verkoop van 8 miljoen bestelauto’s.

Samen gaan Ford en Volkswagen meerdere bedrijfsauto’s bouwen, een elektrische Ford op basis van VW’s Modular Electric Drive platform en dankzij de Argo AI investering van VW wordt er ook gezamenlijk gewerkt aan autonome voertuigen.

Ford en VW verwachten in 2021 de eerste vrucht te laten zien van de samenwerking. Dat is dan de nieuwe Ford bestelauto die nu nog als Transit Connect door het leven gaat en gebaseerd zal zijn op de nieuwe Volkswagen Caddy. De nieuwe Transit Connect zal net als de Caddy in Polen worden gebouwd. De nieuwe Caddy wordt daar vanaf dit najaar al gebouwd.

In 2022 volgt dan de nieuwe Volkswagen Amarok, die wordt gebouwd op basis van de Ford Ranger. De productie daarvan vindt plaats in Silverton, Zuid Afrika. De Amarok komt dan ook weer beschikbaar voor de Europese markt. Opmerkelijk is overigens dat Volkswagen zegt dat het zonder alliantie met Ford geen levenskansen voor de Amarok meer had gezien.

Later volgt dan de nieuwe eentonner van de beide merken, ontwikkeld door Ford. Dat betekent dus dat de Volkswagen Transporter, ooit ontwikkeld door Ben Pon en daarom een tikje Nederlands, nu in de basis een Ford wordt.

Ford gaat ook een elektrische personenauto ontwikkelen en verkopen die gebaseerd is op Volkswagens MEB-platform. Dat zal plaatsvinden vanaf 2023. Naar verwachting zal Ford er in de jaren daarna minimaal 600.000 van verkopen.

“In het licht van de Covid 19-pandemie en de gevolgen ervan voor de wereldeconomie is het meer dan ooit van vitaal belang om krachtige allianties tussen sterke bedrijven op te zetten”, aldus Dr. Herbert Diess, scheidend CEO van de Volkswagen Groep.  “Deze samenwerking zal de ontwikkelingskosten efficiënt drukken, waardoor een bredere wereldwijde distributie van elektrische en bedrijfsvoertuigen mogelijk wordt en de positie van beide bedrijven wordt versterkt.”

“Bedrijfsauto’s zijn vandaag de dag van fundamenteel belang voor Ford en een segment waar we zullen versnellen en groeien, en het werken met Volkswagen op deze platforms zal ons beide aanzienlijke financiële voordelen opleveren in zaken als engineering, en fabrieken en tooling,” zei Jim Farley, chief operating officer van Ford.  “Afzonderlijk zal Ford in de komende 24 maanden BEV-versies van de Transit en F-150 toevoegen. Bedrijven hebben namelijk in toenemende mate behoefte aan zero-emissie en de kracht van connectiviteit, data en kunstmatige intelligentie.”

“De samenwerking met Ford is een belangrijke bouwsteen van onze GRIP 2025+ strategie en maakt deel uit van de huidige transformatie van Volkswagen Bedrijfswagens,” zei Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Bedrijfswagens. “Deze samenwerking op lange termijn met Ford zal onze zeer goede positie op het gebied van lichte bedrijfsvoertuigen versterken, vooral in onze Europese kernmarkten, en is het bewijs dat we ons plan stap voor stap met succes uitvoeren.” Sedran kan ook uitleggen waarom Ford de leiding krijgt in de ontwikkeling van de gezamenlijke eentonner en er toch al een ‘T7’ gecamoufleerd en wel rondrijdt. “De ontwikkeling, productie en marketing van de opvolgers van ons huidige T6.1-modelgamma voor privégebruik, namelijk de Multivan, Caravelle en Californië, vindt wel plaats bij Volkswagen.”

De Volkswagen/Ford alliantie omvat geen verschuiving in eigendom tussen de bedrijven, die concurrenten op de internationale bestelautomarkt zullen blijven.

2 reacties op “Ford en VW bouwen vanaf 2021 samen 8 miljoen bestelauto’s

  1. peter kamphuis schreef:

    Het valt mij op dat u bij een test van een bedrijfswagen maar 500 km rijdt en daar dan ook een verbruik aan vast hangt.
    Het is denk ik beter als u eerst alles uitprobeert tot de tank leeg is en dan met een volle tank een bepaald traject aflegt en dan een verbruik berekend.

    Is het misschien mogelijk om in uw test ook de afwijking van de km teller op te nemen.
    Ik heb zelf een nieuwe bus die een afwijking van 7% heeft, dit vind ik niet acceptabel maar de garage wil er niets aan doen.

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Dank voor uw reactie. Onze ervaringen leren ons dat 500 km (soms meer) een prima afstand is om een indicatie van het verbruik te krijgen. Het berekenen van het verbruik doen we zoals u beschrijft. In onze multitesten nemen we immer de afwijking van de kilometerteller op. Dank voor uw suggestie om dat ook in individuele testen te doen. Een afwijking van 7 procent is iets meer dan gemiddeld, maar zeker niet extreem veel. De gemiddelde afwijking ligt rond de 5 of 6 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.