Nieuws

Foto’s: 50 jaar Ford Transit

Deze week vond er een feestje plaats op het Dunton Technical Centre van Ford. De Ford Transit bestaat dit jaar 50 jaar en dat moest natuurlijk gevierd worden. Zeker nu de Transit range vier volwassen bedrijfswagens omvat, is het goed even terug te kijken naar het begin.

Ford Transit 50 years Bestelauto 06

Ford had goed uitgepakt in Dunton. In het Technical Center stonden alle generaties in prachtige conditie naast elkaar opgesteld. Peter Lee, misschien wel ’s werelds grootste Transit-fan, toonde enkele van zijn 13 Transits en diverse vitrines met een selectie van zijn 25.000 stuks tellende verzameling van Ford Transit 50 years Bestelauto 24Transit spullen. Lee is tevens de auteur van het boek ‘Ford Transit Fifty Years’. Maar het bleef niet bij kijken en praten alleen, de journalisten mochten ook met een selectie speciale Ford Transits een ronde rijden op de testbaan in Dunton. Vanaf de allereerste versie (met stuurspeling, lange versnellingspook en veel lawaai) tot de fraaie Transit Custom M-Sport en het rallykanon Ford World Rally Transit uit de Ford Heritage Collection. Een ervaring op zich!

Naam

De naam Transit heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis. In 1960 verscheen de naam al op de FK (Ford Köln) Taunus Transit. Maar toen de eerste gezamenlijk Europese bestelauto gelanceerd zou gaan worden, zou dit oorspronkelijk de V-serie gaan heten (Van-series). Echter werd er op directieniveau vlak voor de introductie besloten dat de nieuwe Ford bestelauto Transit zou gaan heten. Het klonk gewoon veel beter! De eerste Transit werd aldus geïntroduceerd in 1965. De eerste versie had een V4 benzinemotor in het vooronder. Later werden ook dieselmotoren leverbaar. De eerste generatie werd gebouwd in Genk (B) en Langley (UK). Later, in 1967, werd de Transit ook gebouwd in Turkije. In 1976 werd de 1 miljoenste Transit gebouwd. In 1978 verscheen de tweede generatie Transit. Nog steeds wat gelijkenis met de eerste generatie, maar het was wel een nieuwe bestelauto. Vooral de neus en interieur sloten veel meer aan bij de tijdgeest van de jaren zeventig en deed het dashboard al meer denken aan dat van de personenwagens van Ford. In 1985 rolde de twee miljoenste Transit van de lopende band af.

Stroomlijn

Ford Transit 50 years Bestelauto 13De aerodynamische derde generatie deed zijn intrede in 1986. Er kwamen vijf verschillende carrosserievarianten, vier verschillende motoren, zeven verschillende laadvermogens en voor het eerst een personenbus met plaats voor 18 passagiers. In 1994 werd de drie miljoenste Transit geproduceerd. Tevens werd in de zomer van dat jaar de vierde generatie geïntroduceerd. Als eerste bestelauto werd deze voorzien van driepuntsgordels en kreeg de veiligheid van een personenwagen. In 2000 werd Transit nr. 4.000.000 gemaakt, terwijl in datzelfde jaar generatie vijf op de markt kwam. De vijfde generatie kon met zowel voor- of achterwielaandrijving worden voorzien. Ook deed ABS zijn intrede bij de bedrijfswagens. In 2002 werd de Transit familie uitgebreid met de eerste compacte Connect. In 2005 bereikte Ford wederom een mijlpaal met vijf miljoen Transits. In 2006, met de introductie van de zesde generatie, introduceerde Ford tevens ESP in de Transit en werd er een af-fabriek LPG versie leverbaar. De schakelpook verhuisde voor het eerst naar het dashboard. Daarnaast werd voor het eerst vierwielaandrijving aangeboden. In 2010 werd de zes miljoenste Transit geproduceerd en drie jaar later liep in China nummer 7.000.000 van de band.

Euro 6 en toekomst

Inmiddels lopen de nieuwste generaties Transits uit de wereldwijde fabrieken in Europa, Turkije, Rusland, China en de Verenigde Staten. Van één type Transit in 1965 naar de vier verschillende types Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom en Transit in 2015. Van een jaarproductie in 1965 van 100.000 stuks naar meer dan 600.000 stuks nu. En het gaat goed met de diverse Ford Transit modellen. Er is een groei wereldwijd van zo’n 33 procent, maar ook Fords marktaandeel op de LCV-markt is gegroeid naar 12,5 procent en staan daarmee op de tweede plaats. In de Noord-Amerika is de 2 tons Transit momenteel zelfs de best verkopende lichte bedrijfswagen. Maar de ontwikkelingen gaan ook na 2015 gewoon door. Zo worden automatische transmissies leverbaar op de Transit Custom (leverbaar vanaf eind 2016) en op de grote Transit (leverbaar begin 2017). En niet onbelangrijk, vanaf het eerste kwartaal 2016 worden er nieuwe 2.0 TDCi motoren leverbaar voor de Transit Custom en Transit die voldoen aan de Euro 6 norm zonder dat er AdBlue getankt hoeft te worden. Daarmee is de Transit range klaar voor de komende 50 jaar.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.