Nieuws

Foto’s: Eerste meters in Nissan e-NV200

3

Nissan veroverde in 2010 de titel International Van of the Year met de NV200, de bestelauto die over de hele wereld verkocht werd. Nu, in 2014, met bijna 250.000 verkochte NV200’s èn meer dan 110.000 verkochte elektrische Leaf personenauto’s, is het tijd voor hoofdstuk 2: de elektrische NV200, of kortweg e-NV200.

Andy Palmer - NIssanNissan vierde onlangs de start van de productie van de veelvoudig aangekondigde e-NV200 met een grootse ceremonie in de fabriek in Barcelona. Zelfs de Spaanse minister van industrie José Manuel Soria en de Catalaanse president Artur Mas kwamen opdagen. Dat is niet voor niets, want iedereen is gelukkig met de 100 miljoen euro die Nissan bovenop al 331 miljoen eerdere geïnvesteerde euro’s in Spanje legt. De e-NV200 wordt enkel geproduceerd in Barcelona en vandaar geexporteerd over de hele wereld, ook naar thuisland Japan. “We zijn bijzonder blij met de e-NV200, ons tweede elektrische voertuig, waar veel concurrenten net beginnen aan hun eerste. Wij hebben een voorsprong die niemand ons meer afneemt. Vraag het anders maar aan de 110.000 klanten van de LEAF. Daarvan geeft 97 procent aan tevreden te zijn over de performance van de auto, en 95 procent zou een Leaf aanraden bij hun vrienden”, aldus de ook aanwezige Nissan-topman Andy Palmer.

De link met de Leaf legt Palmer niet zomaar. Er zijn veel technische overeenkomsten met de Leaf. Zo komt de onafhankelijke McPherson-voorwielophanging komt rechtstreeks van de Leaf. De tweede generatie 80 kW AC-elektromotor vormt één geheel met de acculader en omvormer. De techniek is ondergebracht in één geïntegreerde unit. In de e-NV200, die als Evalia ook voor personenvervoer verkrijgbaar is, is echter geen enkele concessie gedaan aan de laadruimte. De lithium-ion-accu is aangepast om onder de vloer te passen zonder laadruimte in te nemen. De e-NV200 is 200 kg zwaarder dan zijn fossiele broertje, maar het laadvermogen is met 770 kg nog altijd netjes. Het laadvolume is met 4,2 kuub onveranderd. De accu heeft evenveel modules als die van de Leaf (48) en heeft dezelfde capaciteit (24 kWh). De productie ervan vindt plaats in de Engelse Nissan-fabriek in Sunderland. Vanwege de compactere opzet van de accu en het mogelijk intensievere gebruik met meerdere keren per dag snelladen, is de accu voorzien van een koelsysteem. Naar schatting vermindert het capaciteitsverlies daardoor tot zo’n drie procent na 100.000 km.

De e-NV200 heeft een bereik van 170 kilometer (NEDC). Het opladen van de batterij gaat eenvoudig met een 16-ampèreaansluiting (enkele fase, 3,3 kW). Wanneer een 6,6 kW-aansluiting met 32 ampère benut wordt, halveert de laadtijd tot circa vier uur. Een speciale Chademo DC 50 kW-snellader kan de accu tot 80 procent opladen in slechts dertig minuten (of minder als de accu gedeeltelijk opgeladen is). In Europa zijn inmiddels meer dan duizend openbare Chademo snelladers in gebruik. Ook heeft een aantal bedrijven een eigen snellaadvoorziening geïnstalleerd. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er in heel Europa dermate veel snelladers zijn dat iedereen zonder veel moeite zijn elektrische auto, of dat nou een Nissan is of niet, snel van nieuwe prik kan voorzien.

Wie goed kijkt, ziet aan de e-NV200 duidelijk verschil met de NV200. De verschillen met de NV200 bestaan uit een grondig gewijzigde styling, een aangepast chassis, een veranderd interieur, een nieuwe accu en een remsysteem met meer regeneratief vermogen, waardoor hij zijn rol als stadsbesteller of taxi optimaal kan vervullen. De opvallendste uiterlijke aanpassing betreft de voorzijde. Hier zijn de kenmerken van de Leaf overgenomen, zoals het laadklepje in het midden en opvallende, blauw getinte led-koplampen waarmee de e-NV200 (personenversie) zich onderscheidt van de NV200. Ook aan de achterzijde monteert Nissan led-lampen. De blauwe tint van de verlichting komt ook terug in de badges van de auto. Aan de binnenkant is een nieuw instrumentenpaneel met digitale weergave gemonteerd. De ‘versnellingspook’ is anders dan die in de Leaf en lijkt sterk op de hendel van een automatische transmissie. Dit maakt het voor bestuurders makkelijker bij hun overstap van een conventionele auto naar deze elektrische variant. Het instrumentenpaneel biedt op overzichtelijke wijze informatie over snelheid, acculading en het verwachte bereik. Een andere meter geeft weer of de motor stroom verbruikt of opwekt. Een tweede scherm biedt informatie over de tijd, de gereden afstand en de snelheid.

Nissan hield bij de presentatie in Barcelona de mond dicht over aanschafprijzen, maar in Nederland zijn die allang bekend. De prijzen beginnen bij 20.578 euro excl. BTW).Daar komt nog wel een tarief voor de accu’s bij, die je voor bijna 5000 euro ook kunt kopen. Nederland heeft een gunstig subsidieklimaat, met subsidie van 3000 tot wel 5000 euro. Nissan gebruikt Nederland als proeftuin, met proefprojecten in Amsterdam en Rotterdam, om te zien hoe de e-NV200 aanslaat. Vandaar dat bij ons de prijzen al bekend zijn.

Bestelauto had de gelegenheid exclusief als eerste met de e-NV200 te rijden. Het was maar een paar kilometer, maar voldoende om een aardige eerste indruk te krijgen. Het meest opvallend is het weggedrag van de elektrische besteller, dat veel beter is dan bij de gewone NV200. Niet alleen zijn de vibraties en het geluid van de dieselmotor weg, de auto heeft door de laag gemonteerde batterijen een veel lager zwaartepunt en ligt veel stabieler op de weg. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (20 procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200). De elektromotor levert een prima, zij het goed te doseren trekkracht. Een eco-mode zorgt voor verstandig omgaan met de aanwezige energie. De remregeneratie doet denken aan een motorrem: erg soepel en veel minder goed te voelen dan bij de Renault Kangoo. Wie meer terugwinning wil (bijvoorbeeld in de stad) kan naast de D-mode van de automaat ook de B-mode kiezen. Daarbij is het loslaten van het ‘gaspedaal’ vaak al genoeg om tot stilstand te komen. Het remlicht is echter niet gekoppeld aan de remregeneratie. Een test op een 24 procent helling wijst uit dat het standaard gemonteerde Hill Assist voortreffelijk werkt. Later deze zomer hoopt Bestelauto uitgebreid te rijden met de e-NV200. Nu kunnen we alvast concluderen dat het elektrische bestelauto-aanbod, en dat groeit nog altijd, er een geduchte concurrent bij heeft.

 

3 reacties op “Foto’s: Eerste meters in Nissan e-NV200

  1. Als eerste is ALLICHT electrotechniek die de bestelauto geleverd gaat krijgen. Aangezien wij zeer veel klanten in Amsterdam hebben doen wij een diesel auto de deur uit en gaan voor de E-nv200.
    Na een proefrit die vorige maand door Nissan VKV uit Amsterdam georganiseerd was, waren wij verkocht.
    Trekkracht als een paard en wegligging van een kart.
    De Nissan E-nv200 is een prima visitekaartje voor ons bedrijf aangezien wij er alles aan doen om zo duurzaam als mogelijk te zijn. Niet alleen voor onze klanten maar zeker ook als bedrijf.

  2. Luuk schreef:

    Beste Allicht Electrotechniek,
    Wat een goed bericht is dit, ik ben ook bijzonder geintereseerd.
    Bij wie kan ik me het beste melden van de Nissan dealer VKV uit Amsterdam.
    Veel succes met uw aankoop.
    Mvg,
    Luuk

  3. Beste Luuk,

    Dennis Roele van Nissan VKV heeft mij geholpen.
    Aardige kerel en een goede adviseur voor bedrijfsvoertuigen.
    Groet.
    Herman van den Berg
    ALLICHT electrotechniek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.