Nieuws

De Iveco Daily is een bestelauto met een eigen karakter, al sinds de eerste versie ervan in 1978. Iveco presenteerde onlangs wat het zelf de derde generatie noemt van de bestelauto die het dichtst tegen de truck aan zit. Iveco vernieuwde de Daily compleet, en zonder overdrijven kan worden gezegd dat het de beste Daily ooit is. Bestelauto reed als eerste met de nieuwe Daily.

De nieuwe Iveco Daily is echt helemaal nieuw. Wie de eerste foto’s van de nieuwe Daily zag kon denken dat het alleen een nieuwe voorzijde betrof, maar hoofd productontwikkeling Vittorio Busi helpt ons snel uit de droom. “De Daily is volledig nieuw ontworpen, maar we hebben vastgehouden aan de sterke punten. Zo is er nog altijd ladderchassis dat als basis van het voertuig geldt. Nieuw is wel dat de gesloten bestelauto en de chassis-cabine nu apart ontworpen zijn. Logisch ook, want ze hebben beiden een eigen vervoerstaak. De Daily is ook de bestverkopende achterwielaangedreven bestelauto. Dat willen we graag zo houden.” Tachtig procent van de carrosserie is nieuw, en er is maar één tussenstijl. Om de stabiliteit van de carrosserie beter te maken zijn er extra dwarsliggers in het dak aangebracht.

Functie gaat dan wel boven vorm, aan het design van de Daily is veel aandacht besteed. Het nieuwe front straalt kracht uit, en de achterzijde van de Daily is een mooi samenspel van diverse lijnen. “Toch is het karakter van de Daily nooit uit het oog verloren. Dit is een werkauto, een instrument. Maar het is ook een transportmiddel, in de cabine worden vele uren doorgebracht en de Daily is ook een werkpartner. Allemaal zaken om op te letten bij het ontwerp.”

Beter zitten
Die filosofie heeft Iveco ook echt toegepast, zien we als we in de cabine kijken. Ook die is compleet vernieuwd, met nieuwe stoelen en een compleet nieuw dashboard. Opvallendste wijziging in het dashboard is de zitpositie. Die is wat lager, en het in diameter kleiner geworden stuur staat iets meer rechtop. Dat verschaft een betere zitpositie, meer als een personenwagen dan een truck. De bouwkwaliteit van het dashboard is sterk vooruit gegaan. Bergruimte is er genoeg. Nieuw zijn ruime vakken onder de bijrijdersbank. De leuning van de bijrijdersbank is uitklapbaar, we vinden dan een uitneembare documenthouder, die ook op het stuur bevestigd kan worden. Een opbergruimte langs het hoofd is handig maar optioneel, omdat lang niet iedereen daarvan gediend is. Nieuw is ook de bediening van de ventilatie en de airco. In de duurste uitvoering is dat zelfs climate control, waarbij de knoppen uit de Alfa Romeo Giulietta komen. Iveco heeft de inhoud van de Daily gesloten van vergroot door de verhoudingen tussen de wielbases, de totale lengte en de lengte van de laadvloer te herzien. Trots is Iveco op de laadruimte. Die is nu groter dan ooit, met een maximaal laadvolume van 19,6 m3. Voor de verkoop verwacht Iveco het meest van de 10,8 en 12,3 m3 laadvolume. In de laadruimte valt op dat tussen de wielkasten circa 125 cm ruimte is. Wie de wielkasten bekleed met hout moet oppassen dat hij nog ruimte over houdt om een Europallet overdwars te plaatsen. Dat kan overigens ook door de ruim bemeten zijschuifdeur. Jammer is dat Iveco geen LED-verlichting in de laadruimte heeft aangebracht. Dat geeft veel meer lichtopbrengst dan de twee halogeenpitjes die er nu hangen.

FPT
Iveco maakt deel uit van wat tegenwoordig CNH Industrial heet. Daar ressorteert ook Fiat Professional en Fiat Powertrain Technologies onder. Het is daarom niet gek dat de motoren van de Daily hetzelfde zijn als die van de Ducato, te weten een 2.3 en 3.0 liter common rail dieselmotor. De 2.3 liter is te krijgen in vermogens van 106, 126 en 146 pk, de drieliter is verkrijgbaar in 146, 170 en een nieuwe versie met 205 pk (wat staat voor een koppel van 470 Nm). Al deze motoren voldoen aan Euro 5+. Er zijn ook drie Euro 6 motoren voor de heavy-duty versies van de Daily. Dat zijn twee 3.0 liter diesels van 146 en 170 pk, plus een CNG-motor van 136 pk. Wie dieselt met Euro 6 moet Adblue gebruiken, zo’n 2 tot 3 procent van het dieselverbruik. De diverse motoren zijn, afhankelijk van uitvoering en het optionele ECO-pakket, gemiddeld 5,5 procent zuiniger dan de vorige generatie.

Eco
Als we gaan rijden, als eerste met de gesloten van, valt meteen op dat er daadwerkelijk een betere zitpositie achter het stuur te creëren is. Jammer is dat het stuur alleen in hoogte verstelbaar is. Het onderstel van de Daily is op punten verbeterd en dat is te merken aan het weggedrag. Dat is veel beter dan voorheen. Met een grote carrosserie trillen de oneffenheden in de weg nog wel even na, ondanks de nieuwe voorwielophanging. Hoewel Iveco claimt dat het geluid in de cabine minder is dan voorheen, hoorden wij toch aardig wat gebrom doordringen. Iveco zegt dat dat komt door de montage van de motor, die wezenlijk anders is als bij de Fiat Ducato. Interessant is de op alle voertuigen aanwezige Eco-knop. Als die wordt ingeschakeld, wordt tussen 1000 en 3000 toeren het koppel met circa 18 procent beperkt. Hetzelfde geldt voor het vermogen als de toeren flink worden opgejaagd. Het is verbazingwekkend hoeveel vermogen er nog overblijft met Eco ingeschakeld, ondanks het feit dat er ruim 800 kg lading achterin de laadruimte ligt. Eenzelfde lading ligt in de chassis-cabine. We rijden eerste met de 35C15, met 150 pk, later met de 35S13/P, met 126 pk. Beide auto’s vallen op door hun koersvastheid en fijne stuurgedrag. De enkellucht auto’s hebben een nieuwe achterwielophanging. Speciaal voor de 7,0 tons versie is een nieuwe Quad-Tor voorwielophanging ontworpen, die nog meer stabiliteit biedt in het zware werk. De chassiscabines liggen, waarschijnlijk door hun lagere zwaartepunt, gevoelsmatig nog beter op de weg dan de gesloten vans.

Iveco maakt de nieuwe Daily een grote stap voorwaarts. Het wordt interessant om te zien hoe deze auto zich gaat weren in het huidige bestelautogeweld. Later dit jaar komt Iveco ook met een Daily met elektrische aandrijving. De nieuwe Daily staat in juni bij de dealer.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.