Nieuws

Fiat vernieuwt haar grote bestelauto Ducato met nieuwe Euro6d-motoren, een 9-traps automaat, nieuwe  rijhulp-& infotainmentsystemen en een minimaal aangepast design. Grootste nieuws is echter dat er in 2020 een elektrische versie van de Ducato komt.

Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar de Fiat Ducato is een hit in Europa. Hij voert in twaalf Europese landen de verkoopranglijst aan, en dat al jarenlang. Tegelijk is hij nummer één in de campermarkt.

Op de nieuwe Ducato rust de taak zijn voorgangers te overtreffen. De motoren van de nieuwe Ducato voldoen allemaal aan de Euro 6d-emissiestandaard en zijn volgens Fiat efficiënter, milieuvriendelijker en krachtiger dan ooit. De met EcoPack uitgeruste krachtbronnen hebben een Start&Stop-systeem, een intelligente dynamo, een elektronisch gestuurde brandstofpomp en een ‘Eco’-modus die energie- en brandstofbesparing garanderen.

Het motorenaanbod begint met de 2,3-liter MultiJet 2 met een vermogen van 120 pk bij 2750 toeren en een maximum koppel van 320 Nm bij 1400 toeren. Deze levert 10 procent meer vermogen en koppel dan de voorgaande 2,0-liter motor en is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Het hart van het gamma wordt gevormd door de motor van 140 pk bij 3500 toeren, die met zijn koppel van 350 Nm (+ 9 procent in vergelijking met de 130 MultiJet) bij slechts 1400 toeren buitengewoon veelzijdig en soepel is. De 140 pk-versie is beschikbaar met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geavanceerde ‘9Speed’-automaat. Superieure, maar ook milieuvriendelijke prestaties kenmerken de variant met een vermogen van 160 pk bij 3500 toeren, die in de versie met automatische transmissie een maximum koppel van 400 Nm bij 1500 toeren levert. Deze krachtbron heeft een versterkte krukas met extra grote lagers, speciale zuigers en een specifieke turbocompressor, waardoor hij ondanks zijn hogere prestatieniveau een lange levensduur kan waarborgen. De top van het gamma bestaat uit de 2.3 MultiJet met een vermogen van 180 pk bij 3500 toeren en een maximum koppel van 400 Nm in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak en 450 Nm (+ 12 procent ten opzichte van zijn voorganger) in combinatie met de nieuwe negentraps automaat waarmee deze motor zich kwalificeert als beste in zijn klasse wat betreft koppel. De Ducato van 160 en 180 pk worden standaard geleverd met EcoPack. Vanaf september geldt dat ook voor de andere vermogens. Dit pakket technologische oplossingen om het milieu te sparen bestaat uit een Start&Stop-systeem, een slimme dynamo, een elektronisch gestuurde brandstofpomp voor een grotere brandstofzuinigheid, plus een ECO-schakelaar die de bestuurder kan inschakelen om zo zuinig mogelijk te rijden.

Er is ook nog de Natural Power-variant met een 3,0-liter groengas/CNG-motor met een maximum vermogen van 136 pk bij 2730 toeren en een maximum koppel van 350 Nm bij 1500 toeren. Deze krachtbron is illustratief voor de voortrekkersrol die Fiat Professional vervult bij de ontwikkeling van motoren voor deze alternatieve brandstof. Hij is verkrijgbaar in de Ducato 140 Natural Power, het vlaggenschip van Fiat Professionals groengas/CNG-gamma, dat verder bestaat uit de Fiorino en de Doblò met zowel korte als lange wielbasis.

In de loop van 2020 zal er ook een volledig elektrische versie van de Ducato beschikbaar komen. Deze vormt een aanvulling op het aanbod aan voertuigen voor alternatieve brandstoffen, dat verder bestaat uit de Ducato Natural Power- groengas/CNG -versies. De ontwikkeling van de Ducato Electric gebeurt middels een innovatief proefproject dat wordt uitgevoerd in samenwerking met geselecteerde klanten. Het doel daarbij is om voor uiteenlopende professionele toepassingen elektrische maatwerkoplossingen te ontwikkelen die niet ten koste gaan van het laadvermogen en de rijprestaties.

De later dit jaar te introduceren nieuwe negentraps automatische transmissie staat volgens Fiat Professional garant voor een ontspannen en plezierige rijbeleving, zonder concessies te hoeven doen aan de prestaties. Daarnaast onderscheidt hij zich met een gunstig brandstofverbruik in alle rijsituaties. Het is de lichtste transmissie in zijn klasse en de elektronische besturing optimaliseert het aandrijfkoppel van de motor, met een record van 450 Nm op de 180 pk-versie. Dankzij de koppelomvormer als vervanger van de traditionele koppeling garandeert de 9-trapsautomaat tot slot een voortreffelijke betrouwbaarheid en lange levensduur.

Bestuurders kunnen kiezen uit drie verschillende rijprogramma’s: Normaal, Eco – voor een soepeler acceleratie en een speciale schakelstrategie om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren – en Power, dat een snelle motor- en transmissierespons biedt voor optimale prestaties, zelfs onder zware omstandigheden.

Er zijn twee bedieningsstanden: de D-stand (Drive, rijden) en de Autostick-stand. In de D-stand kiest en schakelt de besturingsmodule de versnellingen volautomatisch, waarbij onder andere rekening wordt gehouden met de rijsnelheid, belasting en helling. De Autostick-stand is bedoeld voor situaties waarin de transmissie zeer veelvuldig schakelt en voor bijzonder uitdagende omstandigheden, zoals het rijden op steile hellingen. In deze stand kan de bestuurder een lagere versnelling vasthouden om meer koppel tot zijn beschikking te hebben zonder risico op oververhitting. Deze speciale stand wordt geactiveerd door het transmissiekeuzehendel naar links te verplaatsen, waarna semi-handmatig schakelen mogelijk is door de hendel naar voren of achteren te bewegen.

Zoals elke moderne bestelauto is ook de ‘Ducato MY2020’ voorzien van systemen op het gebied van connectiviteit, rijassistentie en veiligheid. We zetten ze hier onder even op een rij:

Dodehoekbewaking: werkt met radarsensoren die in de achterbumper zijn gemonteerd. Deze signaleren naderende voertuigen die voor de bestuurder onzichtbaar zijn als ze zich in de dode hoek van de spiegel bevinden.

Detectie van kruisend verkeer achter de auto: maakt gebruik van dezelfde radarsensoren in de achterbumper om voertuigen te herkennen die van opzij naderen wanneer de auto achteruit rijdt. Het kan ongevallen tijdens het achteruit rijden voorkomen.

Noodstopregeling: systeem dat obstakels herkent en, na te hebben gecontroleerd of er onmiddellijk gevaar voor een botsing bestaat, de bestuurder waarschuwt en zo nodig ingrijpt door automatisch een noodstop uit te voeren.

Waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan: waarschuwt de bestuurder met akoestische en visuele signalen als er gevaar dreigt doordat de auto onbedoeld de rijbaan verlaat.

Verkeersbordherkenning: systeem dat gebruikmaakt van een camera achter de voorruit om verkeersborden met snelheidslimieten en inhaalverboden te herkennen. Deze worden op het infodisplay in het dashboard weergegeven.

Grootlichtherkenning: systeem dat het in- en uitschakelen van het grootlicht in de koplampen automatisch regelt om het zicht in het donker te verbeteren en verblinding van tegenliggers te voorkomen.

Regen- en lichtsensoren. De regensensor activeert de ruitenwissers zodra het begint te regenen en stemt de wissnelheid af op de intensiteit van de regenval. De lichtsensor schakelt bij onvoldoende buitenlicht automatisch het dimlicht in.

Bandenspanningsbewaking: systeem dat permanent de bandenspanning controleert en bij eventueel spanningsverlies een melding op het infodisplay in het dashboard geeft.

Ook handig is ‘Engine Idle Preset’, een regeling om automatisch het stationaire toerental van de motor te verhogen bij de inschakeling van extra elektrische apparatuur die aan boord is geïnstalleerd. Een andere nieuwe voorziening is de led-verlichting in de laadruimte. Deze krachtige nieuwe lampen zijn beschikbaar in drie verschillende sterktes die al naar gelang de wielbasis worden toegepast om te allen tijde een goede verlichting te waarborgen. De sterkte varieert van 40 lux langs de buitenrand tot maximaal 70 lux in het midden van de laadruimte.

In de tweede helft van het jaar wordt het infotainmentaanbod voor de nieuwe Ducato uitgebreid met een nieuw systeem met een 7-inch touchscreen USB-poort en DAB-tuner. Voor de navigatiefunctie kunnen de afmetingen van het voertuig inclusief eventuele accessoires worden gespecificeerd, waarna bij de routeberekening te lage doorgangen en te smalle straten worden vermeden. Een functie voor professionals die beroepschauffeurs en camperbestuurders beslist zal aanspreken.

Dit nieuwe systeem biedt ook Apple CarPlay-integratie en Android Auto-ondersteuning. Apple CarPlay geeft route-aanwijzingen die geoptimaliseerd zijn op basis van verkeerssituaties. Daarnaast kan CarPlay worden gebruikt om via Siri-spraakbesturing handsfree te bellen, tekstberichten te verzenden en ontvangen en muziek, audioboeken en podcasts vanaf een iPhone te beluisteren.

Fiat geeft in haar eerste persbericht nog al hoog op van het design van de nieuwe Ducato. Maar aan de buitenzijde van de Ducato, of in ieder geval op de vrijgegeven foto’s, kunnen wij geen nieuwe designelementen ontdekken. Misschien komt dat later deze zomer nog, als we met de nieuwe Ducato gaan rijden. Ook de eDucato komt dan aan bod.

De vernieuwde Fiat Ducato is later dit jaar te bestellen bij alle Fiat- en Fiat Professional-dealers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.