Nieuws

De Chinese fabrikant SAIC introduceert dit voorjaar de 3,5 tons bestelauto Deliver 9 en de geheel elektrishe eDeliver3. Beide bestellers hadden moeten debuteren op de Commercial Vehicle Show in Birmingham, maar die gaat vanwege de COVID-19 pandemie niet door.

Daarom zet SAIC nu maar in op een virtuele presentatie eind mei, maar ondertussen staan de nieuwe Maxus bestelauto’s al wel gewoon op het internet.

De eDeliver3 hadden we al wel eens eerder gezien, dus we concentreren ons eerst maar even op de Deliver9. Dat is de opvolger van wat we in Nederland kennen als de EV80, een geheel elektrische grote bestelauto die wel wat weghad van een oude Ford Transit. Wat dat betreft is de Deliver9 een waardig  opvolger, want voor de styling heeft SAIC wederom goed naar Ford gekeken. De auto heeft een geheel nieuw platform en krijgt ook, best een verrassing, een nieuw ontwikkelde 2.0 liter Euro 6 dieselmotor. Die levert 120 kW (163 pk) levert bij een koppel van 375 Nm en heeft een tweetraps EGR systeem, plus een SCR-emissieregeling en een start-stopsysteem. Hij is ontworpen om bijzonder stil te werken, waarbij het motorgeluid in de cabine slechts 47 dBA bedraagt. Een standaard 6-versnellingsbak met handbediening of een optionele automatische versnellingsbak wordt gecombineerd. Het is aannemelijk dat de fabrikant binnenkort een puur elektrisch aangedreven versie zal laten volgen, ter vervanging van de verouderde EV80, die nog steeds gebaseerd is op het oude LDV-platform. De Deliver9 wordt aangeboden in drie hoogtes en drie lengtes en wielbases, en natuurlijk geconfigureerd als een gesloten bestelauto, een minibus en chassis-cabine. Het maximale laadvolume is 13 m³, de laadhoogte tussen 1,79 (achterwielaandrijving) en maximaal 2,12 meter.

Net als bij Ford, Renault, VW of Daimler zal de Maxus ook met voor- of achterwielaandrijving verkrijgbaar zijn. Deze laatste varianten zijn verkrijgbaar in tonnages tot 3.800 (L2) of 4.000 kilogram (L3). De totale lengte ligt tussen 5,18 en 5,94 meter, terwijl de breedte ook op het gebruikelijke klassenniveau ligt, op 2,06 meter. De Deliver9 heeft schijfremmen in 16 inch wielen. Naast de nieuwste Bosch ESP en een Hillhold systeem bevat de standaarduitrusting een AEBS met actieve noodrem. In het algemeen wil de fabrikant op het gebied van rijhulpsystemen op gelijke voet met zijn sterke concurrenten opereren: Naast de cruisecontrol is er standaard ook een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook aan boord, en dankzij de elektrohydraulische besturing is er actieve rijstrookassistentie. Ook een dodehoekwaarschuwing en ACC zijn als optie verkrijgbaar.

In het interieur van de Deliver9, in de gesloten bestelautoversie goed voor drie personen, is een 4,2″ TFT-display in het instrumentenpaneel altijd standaard. Er is ook een infotainmentsysteem met 10,2″ scherm. Klanten kunnen ook een keyless entrysysteem of een 236-gradenopening van de achterdeuren afzonderlijk bestellen. LED-verlichting is ook als optie verkrijgbaar.

“De dingen veranderen op dit moment snel in alle bedrijfssectoren, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we ons kunnen aanpassen. Maxus is een dynamisch merk en we zien het als een geweldige kans om te bewijzen hoe innovatief ons merk en onze producten zijn”, zegt Mark Barrett, General Manager bij de Europese algemene importeur Harris Automotive Distributors (MAXUS).

De eerste details van de kleinere eDeliver 3, het eerste voertuig van het merk dat exclusief als elektrische versie verkrijgbaar is, werden vorig jaar al op de beurs van Birmingham gepresenteerd. Het voertuig concurreert met de klasse van de Volkswagen Transporter, zeg maar de compacte bestelwagen met een brutogewicht van ongeveer 3,0 ton. De eDeliver3 en wordt aangedreven door een elektromotor van 85 kW. De huidige voorlopige informatie vermeldt echter alleen een batterijversie met 52,5 kWh vermogen. Oorspronkelijk was er ook een kleinere batterij met 35 kWh gepland. De lithium-ionbatterij is afkomstig van de Chinese leverancier CATL en zou krachtiger moeten zijn dan de lithium-ijzerfosfaat energieopslag in de EV80. De actieradius wordt nu gespecificeerd als 320 km in NEDC en 240 km in WLTP. Er zal ook een DC-snellaadoptie voor het voertuig zijn. Er moeten van de eDeliver3 twee lengtes met verschillende wielbases komen, met laadvolumes van 5,0 en 6,0 kubieke meter. Het laadvermogen ligt tussen 600 en 1.000 kg. Ook in een chassis-cabine versie voor opbouw met box of koelcarrosserie zou voorzien. De prijslijsten van de eDeliver3 zou moeten beginnen bij ongeveer 25.000 euro, met prioriteit voor de Europese thuismarkt van Groot-Brittannië, waar de Maxus-modellen worden gemaakt. Het merk Maxus wordt wereldwijd in 50 landen verkocht.

Met dank aan Logistra.de

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.