
Op het Circuit Zandvoort vond afgelopen weekend de tweede EV Experience plaats. Dè plek om kennis te maken met de mogelijkheden van elektrisch vervoer. Er waren weer net iets meer elektrische bestelauto’s en last-mile oplossingen dan vorig jaar. Opvallende nieuwkomers waren de tot bestelauto omgebouwde elektrische personenauto’s.
Op de Volkswagen Maatwerk beurs zagen we onlangs al de Volkswagen ID.3 Cargo van Pouw. Die was ook in Zandvoort weer aanwezig. De ANWB verraste met een Wegenwacht-auto in de vorm van een Volkswagen ID.4 met laadruimte, natuurlijk volledig ingericht voor hulp aan gestrande weggebruikers. In een andere pitbox stond een Hyundai Kona Cargo, ook ontdaan van de achterbank en voorzien van een vlakke laadvloer. De omgebouwde personenauto’s zijn nu in trek als bestelauto omdat ze volledig BPM- en BTW-vrij zijn, maar bovendien ook nog eens een actieradius hebben die in veel gevallen boven die van een reguliere elektrische bestelauto liggen.
Die reguliere elektrische bestelauto was ook op Zandvoort te zien. Een primeur was er bij Toyota-importeur Louwman & Parqui, dat de nieuwe ProAce City Electric liet zien. Gereden kon er worden met een grotere ProAce Electric. Ook zeer in trek waren de Maxus bestelauto’s, de eDeliver3 en eDeliver9. Eigen en pakketvervoerders van grote naam waren naar Zandvoort gekomen om de Maxussen eigenhandig een rondje over het circuit te sturen.
Niet over het circuit, maar wel over de paddock, reden diverse last-mile oplossingen. Zoals de Sevic Cargo, nu ondergebracht bij Welectric. Dat vertegenwoordigde ook de Carver Cargo, die we vorig jaar ook al zagen in Zandvoort. Nieuw in Zandvoort was de CitKar Loadster, een elektrisch ondersteunde cargobike uit Duitsland met een grote laadbox achterop. We reden er een rondje mee en merkten dat we de elektrische trapondersteuning goed het werk moesten laten doen, je bent snel geneigd te hard te trappen. Remmen en manoeuvreren, zelfs achteruitrijden gaat makkelijk.
De tweede, goed georganiseerde, editie van EV Experience bracht 5.000 bezoekers naar Zandvoort. Wie weet dat het er volgend jaar, met nóg meer elektrische bestelauto’s (en wie weet elektrische vrachtauto’s!) nog meer kunnen zijn.