Renault breidt haar programma elektrische bestelauto’s verder uit. De Kangoo Z.E. is vernieuwd en heeft nu een actieradius van 270 km (NEDC). Helemaal nieuw is de grote Renault Master Z.E., die een geplande actieradius van 200 km (NEDC) heeft. Beide auto’s zijn momenteel te bewonderen op het AutoSalon in Brussel.
De Kangoo Z.E. is wat betreft elektrische bedrijfswagens hèt succesnummer van Renault. Sinds de introductie in 2011 werden er 25.000 van verkocht. Hij was International Van of the Year in 2012. De nieuwe Kangoo Z.E. blijft leverbaar in de standaard en verlengde Kangoo Maxi versie. Nieuw in de aandrijflijn zijn een nieuwe batterij en een nieuwe elektromotor. De nieuwe Z.E. 33 batterij met een grotere energiedichtheid is ontwikkeld door Renault en LG Chem. De opslagcapaciteit is vergroot, terwijl de buitenmaten van de batterij en de laadcapaciteit van de auto ongewijzigd zijn. De prestaties van de batterij zijn geoptimaliseerd doordat de chemie van de batterijcellen is verbeterd in plaats van dat er meer modules in de batterij zijn ingebouwd. Deze verbetering ging niet ten koste van de betrouwbaarheid of de veiligheid bij het gebruik. De batterij heeft 33 kWh. De elektromotor is geheel nieuw. Deze R60-motor met 60 pk (44 kW) is een volledig Renault-product en gebaseerd op de R75/90-motor van de ZOE. De motor wordt geproduceerd in de Renault fabriek in het Franse Cléon. Het batterijmanagement is geoptimaliseerd. Dat beperkt de elektriciteit die de auto onderweg verbruikt, terwijl het vermogen niet vermindert. Opladen gaat nu nog sneller: ongeveer zes uur met een 7kW Wall Box. In één uur tijd wordt circa 35 km actieradius bijgeladen. Volgens Renault is de Kangoo Z.E. daardoor op te laden tijdens de lunch of tijdens laden en lossen. Het vergroot de kans dat je de hele dag kunt blijven rijden en ook nog even dat extra ritje kan doen. Renault is wel eerlijk en zegt dat de opgave van 270 km actieradius volgens NEDC in de praktijk op circa 200 km neerkomt. Maar ook dat is nog steeds veel minder dan de gemiddelde bestelauto rijdt per dag. De nieuwe Kangoo Z.E. is standaard voorzien van een laadkabel om via een Wall Box en openbare laadpunten de batterij op te laden. Er is ook optioneel een kabel die geschikt is voor opladen via een regulier stopcontact thuis.
De Kangoo Z.E. heeft naast een sterk verbeterde actieradius nog een paar slimmigheidjes onder de koets. Zo heeft hij een een warmtepomp die is gekoppeld aan de airconditioning. Daarmee blijft de actieradius in koud weer behouden. Dat was een kritiek punt bij de vorige versie van de Kangoo Z.E. Met het pre-conditioning-systeem (waarmee via de smartphone en knoppen op het stuurwiel de starttijd vooraf kan worden ingesteld) is de Kangoo Z.E. vooraf te verwarmen of te koelen als de auto is aangesloten op het laadpunt. Voor extreem koude landen is de Kangoo Z.E. uitgerust met een aanvullende verwarming van minimale afmetingen, die gestookt wordt op brandstof. Daarmee is de temperatuur in de auto aangenaam te houden en blijft de actieradius ook in koude omstandigheden gehandhaafd. Een grote vooruitgang, want door de beperkte actieradius van de Kangoo Z.E. waren ze voorheen in bijvoorbeeld Oost-Europa snel uitgekeken op de elektrische Renault. De Renault Kangoo Z.E. wordt gebouwd in het Franse Maubeuge, waar ook alle brandstofaangedreven Kangoo’s en ook de Mercedes-Benz Citan wordt gebouwd.
Geen enkele bedrijfswagen verschijnt tegenwoordig meer op de markt zonder ‘connected services’ en dat is bij de Kangoo Z.E. niet anders. Z.E. Trip vindt alle beschikbare laadpunten via het R-LINK-navigatiesysteem in de auto. De Z.E. Trip-functie helpt de bestuurder alle beschikbare openbare laadpunten te vinden in de belangrijkste Europese landen. Z.E. Trip is toegankelijk via het R-LINK-navigatiesysteem. De bestuurder kan een laadpunt kiezen en er rechtstreeks naartoe rijden. De Z.E. Pass-app maakt het opladen van de batterij mogelijk bij de meeste openbare oplaadpunten in Europa, ongeacht de exploitant. De laadpunten waar de auto kan worden opgeladen, zijn herkenbaar voor de bestuurders. Zij kunnen op hun smartphone en tablet ook de prijzen vergelijken voor de laadprijzen in de omgeving. Gebruikers hebben toegang tot een groot aantal laadpunten, zonder geabonneerd te hoeven zijn op een bepaald netwerk. Ze betalen voor de afgenomen energie via de speciale smartphone-app (iOS en Android) of badge ((RFID-technologie). Beide diensten komen in de loop van 2017 ter beschikking.







Grensverleggend is Renault met de Master Z.E. Niet eerder zagen we een al klaar voor massaproductie zijnde elektrische bestelauto van deze afmetingen. De concurrerende Volkswagen e-Crafter komt naar verwachting pas in 2018 op de markt. De Master Z.E. wordt in Frankrijk geproduceerd, in samenwerking met PVI (Power Vehicle Innovation), een Franse onderneming gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. De Master Z.E. verschijnt tegen het einde van 2017 op de Nederlandse markt.
De Master Z.E. kan het antwoord zijn op de klaagzang van stadsbewoners op tal van vervuilende busjes in de straat als gevolg van de almaar stijgende e-commercebestellingen. De elektrisch aangedreven versie van de Renault Master is dan ook vooral gericht op bedrijven met een wagenpark voor afleveringen in stadscentra, maar ook op gemeentelijke en regionale overheden.
Net als de Kangoo Z.E. is de Master Z.E. uitgerust met een Z.E. 33 batterij (33 kWh). De Master Z.E. daarentegen wordt aangedreven door de R75-elektromotor, met een vermogen van 76 pk (57 kW). De Master Z.E. heeft een topsnelheid van 115 km/u, afhankelijk van de behoeften van de klant kan de topsnelheid worden aangepast. De actieradius van de Master Z.E. is 200 kilometer volgens NEDC, Renault denkt zelf dat het in de praktijk neerkomt op 100 km. Met een 7 kW Wall Box is het batterijpakket van de Master Z.E. binnen zes uur weer volledig op te laden. Direct na zijn introductie, voorzien voor einde 2017, is een aantal voorzieningen specifiek voor de Master Z.E. verkrijgbaar: R-LINK met connected services, pre-conditioning, Z.E. Voice (waarschuwingssysteem voor voetgangers) en een snelheidsbegrenzerfunctie voor wagenparkbeheerders, waarmee de beheerder de topsnelheid van de auto’s kan begrenzen om de actieradius op peil te houden.
De Renault Master is beschikbaar in een groot aantal carrosserievarianten, en dat is met de Z.E. versie niet anders. De Master Z.E. is er in vier versies, drie lengten en twee hoogten (L1H1, L2H2 en L3H2 en L3 Platform Cabine voor ombouw). Technisch gezien was de montage van een elektromotor en een batterij in een zware bedrijfswagen een bijzondere uitdaging. Renault gebruikte al zijn expertise om met de montage van de elektrische aandrijflijn niets af te doen aan de kwaliteiten van de oorspronkelijke Master, zoals zijn laadvermogen. Het doel was daarbij duidelijk: te voldoen aan alle eisen die worden gesteld bij aflevering in stadscentra. De laadruimte van de gesloten bestelversie is identiek aan die van de Master met verbrandingsmotor, want de 33 kW batterij is geplaatst onder de carrosserie. De bestelversies van de Master Z.E. hebben een inhoud van 8 tot 13 m3. De L3H2-versie heeft een laadvloer van 3,73 meter lang, een hoogte van 1,89 meter en een nuttige breedte van 1,76 meter (1,38 meter tussen de wielkasten). De Master Z.E. gesloten bestelversie heeft een laadvermogen van 1.000 tot 1.100 kg (afhankelijk van de versie), geschikt voor de meeste klanten die de auto inzetten voor pakketbezorging.Met een laadvermogen van 1.400 kg (zonder aanpassingen) is de L3 Platform Cabine versie met vlakke laadvloer geschikt voor talrijke conversies. De belangrijkste is een polyvolume laadruimte van tot wel 22 m3.
@Bestelauto.nl De Renault Master ZE is alleen op de persdag te bewonderen geweest, daarna gelijk weer door de fabriek weggehaald. Introduktie volgens Renault Belgie medio 2017-2018, aktieradius zelfde als huidge Kangoo, dus in de praktijk om en nabij de 100 km. Zeker een interessant voertuig voor stedelijke distributie.