Onlangs konden we kort kennis maken met de vernieuwde Opel Movano. We reden enkele kilometers door het Zuid Duitse heuvellandschap met een Movano met de nieuwe BiTurbo motor met een vermogen van 163 pk.
Volgens Opel is de Movano grondig vernieuwd. Nieuwe motoren en technologieën zorgen voor een lager brandstofverbruik, meer comfort en meer veiligheid. Aan de buitenkant verraadt alleen de typeaanduiding BiTurbo dat er een andere motor in zit. De nieuwe Movano is verkrijgbaar met een keuze uit vijf turbodieselmotoren, waaronder de nieuwe 2,3-liter CDTI BiTurbo in twee vermogensvarianten. Deze zijn voorzien van een dubbele turbolader en de start/stopsysteem. De BiTurbo-motor met een vermogen van 100 kW (136 pk) heeft een maximaal koppel van 340 Nm. De versie die wij rijden heeft een maximaal vermogen van 120 kW (163 pk) en een koppel van 360 Nm, waarbij de CO2-uitstoot zo’n 39 g/km lager uitpakt dan zijn vergelijkbare voorganger. Volgens Opel komt dat overeen met een verbruiksafname van zo’n 1,5 liter diesel per 100 kilometer. Bovendien bedraagt de onderhoudsinterval van de vernieuwde Movano nu twee jaar waardoor de operationele kosten kunnen dalen.
Rijden
Na het instappen zien we dat het interieur nagenoeg niet is gewijzigd. De zit is goed, de stoelen geeft voldoende ondersteuning en de ergonomie is ook prima voor elkaar. Er is veel bergruimte in de cabine. Onze testversie was voorzien van een ingebouwd navigatiesysteem, dat aan het plafond hing, vlak boven de voorruit. Dat is op zich even wennen. Liever zien we een navigatiesysteem in de middenconsole.
Na het omdraaien van de startsleutel draait de nieuwe diesel rustig, maar hoorbaar rond. Zeker ten opzichte van de nieuwe Vivaro, die we er vlak voor nog reden, blijft het dieselgeluid nadrukkelijk, maar niet storend, aanwezig in de Movano. Het vermogen van 163 pk is ruim voldoende voor deze lange Movano met belading. Accelereren gaat snel en soepel, maar de motor is dan wel goed hoorbaar. Het sturen is niet echt veel anders ten opzichte van de vorige versie. Wel valt ons op hoe soepel een relatief grote auto als deze Movano te rijden is.
Meer laadruimte bij L4
De basisuitvoering van de Opel Movano wordt aangedreven door een 2,3-liter turbodiesel met 81 kW (110 pk), met 10 pk meer dan de vorige versie. Volgens Opel heeft deze een vergelijkbaar brandstofverbruik, maar wel betere prestaties. Deze versie konden we echter nog niet rijden. Nieuw in het gamma van de Movano is de lange gesloten bestelwagen (L4) met enkele wielen op de achteras. Deze achterwielaangedreven carrosserievariant was tot nu toe alleen beschikbaar met dubbellucht op de achteras. Het voordeel van deze nieuwe L4-variant is dat de laadruimte tussen de achterwielkasten 300 millimeter breder is. Grote ladingen zijn dus gemakkelijker te vervoeren. Bovendien is het voertuig lichter geworden, wat weer een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik.
In de Movano zorgt een grote bolle spiegel in de zonneklep van de bijrijder nu voor nog beter zicht, net als bij de Vivaro. Deze spiegel fungeert deels als dodehoekspiegel voor de rechterzijde. Verder zijn Bluetooth en dubbele USB-verbinding nu standaard. De vernieuwde Opel Movano arriveert rond het einde van dit jaar bij de Opel dealers, maar is al vanaf nu te bestellen.








