Nieuws

Ford voorziet haar bestelauto’s in snel tempo van elektrische aandrijving. Dat is een belangrijke boodschap tijdens het Ford Go Further evenement dat momenteel in Amsterdam plaatsvindt. De Streetscooter Work XL komt naar Nederland, maar de Ford Transit wordt ook voorzien van een volledig-elektrische aandrijving, naast de Mild Hybrid EV-uitvoering (MHEV) die al eerder was aangekondigd.

Daarnaast komt er van de Transit en Tourneo Custom niet alleen een PHEV-versie, maar ook een MHEV-versie. Daarnaast komen er nog tal apps en services die de gebruiker en fleetowner zo goed en effectief mogelijk met bestaande en deze nieuwe voertuigen moet laten omgaan.

Eerst maar even het nieuws van Go Further dat we al eerder hebben gezien. De Transit Custom PHEV komt eind dit jaar, in het vierde kwartaal, op de markt. Naast de Transit Custom voor goederentransport wordt ook de Tourneo Custom in PHEV-versie leverbaar, zodat ook personenvervoer deels emissievrij en in ieder geval duurzaam kan plaatsvinden. De Transit MHEV werd al voorgesteld op de IAA 2018. Het Mild Hybrid principe bestaat eruit dat een door een riem aangedreven geïntegreerde dynamo de standaard dynamo vervangt, waardoor energie wordt teruggewonnen en opgeslagen tijdens afremmen en een 48-volt lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket wordt opgeladen. De opgeslagen energie wordt gebruikt om koppelondersteuning te bieden aan de (diesel)motor bij normaal rijden en accelereren, en om de elektrische accessoires van het voertuig te voeden. Bij veel start-stop werk kan dit wel tot 8 procent aan brandstofverbruik schelen. Tijdens Ford Go Further werd bekend gemaakt dat ook de Transit Custom en de Tourneo Custom met de MHEV-aandrijving worden uitgerust. De Transit MHEV wordt leverbaar later dit jaar, de Transit en Tourneo Custom MHEV.

Ford startte vorig jaar met de productie van de Streetscooter Work XL op haar thuisbasis Keulen. Inmiddels zijn daar al 2.000 exemplaren van gemaakt. Later dit jaar wordt een pilotproject uitgevoerd met twintig Work XL-voertuigen, samen met een reeks andere bedrijven in Duitsland, Nederland en België. In 2021 is het dan tijd voor de marktintroductie van de Ford Transit 2tons BEV, een versie dus die volledig elektrisch is. De elektrische Transit speelt volgens Ford in op de behoefte aan een praktische en veelzijdige bedrijfswagen van ondernemers in steden. De Transit wordt leverbaar in verschillende carrosserievarianten, met een concurrerend laadvermogen en ingebouwde connectiviteit, en met alle praktische en duurzame kenmerken van de Transit. De elektrische aandrijving heeft een ‘praktische dagelijkse actieradius voor in steden gevestigde bedrijven, houdt zich goed in alle weersomstandigheden en gaat even lang mee als het voertuig zelf’, aldus Ford..Of die Transit BEV dan in de plaats komt van de Work XL of dat ze naast elkaar kunnen bestaan op de Nederlandse markt, is nu nog niet duidelijk. Ford zegt wel heel veel te hebben geleerd van de productie van de Worker XL en die kennis en ervaring mee te nemen in de productie van de elektrische Transit BEV. Daar zijn op dit moment nog geen specificaties van bekend.

In Amsterdam stond ook de Transit Smart Energy Concept: een tienzits personenbus, ook volledig elektrisch. Met de Smart Energy Concept onderzoekt Ford diverse technologieën die kunnen bijdragen aan een lager brandstofverbruik en een grotere actieradius voor elektrische voertuigen. De Transit Smart Energy Concept kan over een afstand van 150 kilometer volledig elektrisch rijden en zijn accupakket is in vier uur volledig op te laden. Het prototype is ontwikkeld door Fords Technical Center in Merkenich, Duitsland, en gebaseerd op een Ford Transit-chassis met de elektrische aandrijflijntechnologie van de StreetScooter WORK XL. Hij is uitgerust met de volgende energiebesparende innovaties:

  • Een innovatieve warmtepomp die de overtollige warmte van aandrijflijncomponenten, de buitenlucht en van het interieur gebruikt om tot wel 65 procent energie te besparen voor de verwarming. De actieradius neemt daardoor met 20 procent toe.
  • Een elektrisch bedienbare schuifdeur die tot de helft opent om warmte te besparen. De deur kan door de passagiers worden bediend via een zender. De verwarming, ventilatie en airconditioning worden automatisch uitgeschakeld als de deur is geopend.
  • Businessclass-passagiersstoelen en oppervlakte waarvan elke passagier zelf de verwarming kan instellen om energie te besparen die normaliter verloren gaat bij het verwarmen van het gehele interieur.
  • Zes op het dak gemonteerde zonnepanelen die een 12-volt accu opladen die de stoelverwarming, binnenverlichting en elektronische interieurcomponenten voedt.
  • Een kunststof scherm tussen het portier en de passagiers om warmteverlies te beperken en de passagiers tegen regen en wind te beschermen als de deur is geopend.
  • Isolerende dubbele beglazing en vloer- en dakpanelen om warmteverlies tegen te gaan.
  • Sfeerverlichting die zich aanpast aan de temperatuur van het interieur: rood voor warm en blauw voor koeling.

De Transit Smart Energy Concept wordt continu doorontwikkeld en krijgt in de toekomst technologie waarmee de bestuurder de verwarming en koeling per zitplaats kan regelen om energie te besparen. Verder wordt ook aan automatische passagiersdetectie gewerkt – geïnspireerd op de techniek voor airbags.

Op basis van de nieuwste generatie verbonden producten die zijn voorzien van de ingebouwde modemtechnologie FordPass Connect – van de Fiesta tot de Transit – ontwikkelt Ford een reeks geïntegreerde oplossingen voor bedrijfswagens waarmee klanten hun wagens makkelijker kunnen beheren en hun productiviteit kunnen verbeteren.

Ford kondigde op het Go Further evenement aan dat het bedrijf een innovatieve en voorspellende onderhoudsoplossing op basis van gebruik ontwikkelt, met als doel honderd procent productieve tijd voor hun auto’s. De eerste stadia van deze service worden in 2019 geïntroduceerd.

De nieuwe oplossing belooft de denkwijze van klanten over het onderhoud van hun bedrijfswagens radicaal te veranderen: de nieuwe oplossing maakt onderhoud op maat voor elke auto mogelijk, in plaats van op basis van vaste servicebeurten. Sensors in belangrijke systemen leveren realtime gegevens, zodat er alleen naar onderhoud wordt gekeken wanneer dat nodig is en er actie wordt ondernomen voordat problemen zo groot worden dat er storingen kunnen optreden.

Wagenparkbeheerders en ondernemers kunnen met een handige app de status van elke afzonderlijke auto in de gaten houden, en kunnen actuele en voorspelde gegevens over de conditie van de auto bekijken. Service- en onderhoudswerkzaamheden die normaal in afzonderlijke garagebezoeken zouden worden uitgevoerd, kunnen nu op een slimme manier worden samengevoegd, zodat de auto zo kort mogelijk van de weg is.

Realtime informatie wordt rechtstreeks verzameld uit de verbonden Fords in het wagenpark en wordt doorgestuurd via de Transportation Mobility Cloud van Ford. Dit stelt Ford Telematics beheerders in staat gegevens te bekijken over de conditie, efficiëntie, productiviteit en veiligheid van elke auto. Dat gebeurt via een desktoptoepassing waarmee snel kan worden vastgesteld waar er actie moet worden ondernomen.

Het vorig jaar eveneens aangekondigde Ford Data Services geeft bedrijven met een groot wagenpark de mogelijkheid om via de cloud een pakket gegevens op maat te ontvangen over hun auto’s en die gegevens naadloos te integreren in hun eigen systemen.

Ford richt zich ook sterk op de behoeften van kleine bedrijven en ondernemers. De FordPass app wordt al door veel autobezitters gebruikt en bevat praktische functies om het gemak, de beveiliging en de efficiëntie te verbeteren. Het gaat daarbij onder meer om functies voor zakelijke gebruikers, bijvoorbeeld een parkeerfunctie die de gebruikers in staat stelt parkeerlocaties te filteren op basis van de hoogte van hun bestelauto.

Later dit jaar introduceert Ford de nieuwe app FordPass Pro, speciaal bedoeld voor eigenaars van kleine bedrijven met één tot vijf voertuigen. Deze smartphone-app voorziet eigenaars van de informatie en hulpmiddelen die ze nodig hebben om hun voertuigen bedrijfsklaar te maken.

Het Ford-programma Qualified Vehicle Modifier (QVM) is nu uitgebreid tot honderd geaccrediteerde QVM-ombouwers in Europa, en Ford wil dat aantal in 2020 hebben verdubbeld. Elke QVM-partner heeft unieke toegang tot voertuiggegevens op fabrikantsniveau, en Ford werkt nauw samen met de partners om flexibelere producten te ontwikkelen, bijvoorbeeld het lage skeletchassis voor de Transit dat werd geïntroduceerd in 2018.

Fords populaire “one-stop shop”-initiatief waardoor klanten rechtstreeks omgebouwde voertuigen kunnen bestellen via de Ford-showroom, wordt uitgebreid. Eind 2020 zijn er veertig ombouwopties van QVM-partners rechtstreeks leverbaar via Transit Centrum dealers, variërend van kiepauto’s tot koelwagens.

Fords Europese netwerk van Transit Centrum dealers speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van klanten in elke fase van het autobezit: van het vaststellen van de beste keuze van voertuig en aandrijving, tot het optimaliseren van de productieve tijd van de auto.

De 950 Transit Centrum dealers (in 2014 waren er 750) biedt een ondersteuningspakket op basis van de servicebelofte Transit24. Het pakket biedt prioriteit bij urgente reparaties, service terwijl je wacht, gratis hulp bij autopech, langere openingstijden en beschikbaarheid van vergelijkbare vervangende auto. Nieuwe initiatieven zijn onder andere de beschikbaarheid van mobiele onderhoudswagens en een tool voor downtime-beheer, beide gericht op het verbeteren van de productiviteit voor de klant.

Bekijk hieronder de complete presentatie van Ford tijdens Go Further

1 reactie op “Foto’s + VLOG – Ford elektrificeert bestelautogamma

  1. Rens Van Mierlo schreef:

    Kan nergens achterhalen of uw bewerking klopt dat de transit custum in een mhev uitvoering komt.
    Wel de tourneo personen uitvoering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.