Nieuws

Voltia, de Slowaakse producent van elektrische bedrijfsvoertuigen lanceerde dinsdag op Ecomobiel in Den Bosch een nieuwe elektrische bestelauto met 8 kubieke meter inhoud. Voltia denkt daarmee de eerste betaalbare e-van te hebben. Bestelauto was de eerste die ermee mocht rijden.

De Voltia Maxi is een doorontwikkeling op de bekende Nissan E-NV200. Om van vier naar acht kubieke meter laadruimte te komen, modificeerde de Slowaken op een slimme manier de laadruimte.

Langer en hoger
In overleg en met goedkeuring van Nissan verlengde Voltia het voertuig met 50 centimeter aan de achterzijde en verhoogden het dak met 60 centimeter. Zeker aan de achterzijde is dat heel fraai gedaan. Het dak zelf is wat minder in overeenstemming met de oorspronkelijke lijnen van het voertuig, maar het resultaat mag er zijn.

Het voertuig kan een geweldige hoeveelheid dozen meenemen, zoals Voltia met enige trots op hun stand liet zien. Uiteraard neemt het laadvermogen evenredig met het extra gewicht van het voertuig af. Maar de bouwers hebben de conversie netjes binnen de 100 kg weten te houden. Daardoor blijft er toch nog 600 kilogram aan laadvermogen over. Meer dan genoeg voor heel veel soorten stedelijk transport.

Drie pallets
Voltia meldt dat er drie europallets in het voertuig passen. Afgaande op de maatvoering is dat juist. Maar het vergt wel enig precisieladen om die erin te krijgen. Weliswaar was het getoonde voertuig nog een voorloopmodel. De ingenieurs willen proberen de ruimte tussen de deuren nog een paar centimeter te laten toenemen zodat het voor een heftruckchauffeur iets makkelijker wordt inderdaad een pallet naar binnen te tillen. Ook moeten de pallets niet te hoog beladen zijn. Want weliswaar is de ruimte op de vloer meer dan 120 centimeter breed. Maar vanaf een 80 centimeter neemt die snel af tot 114 cm.

“Je moet die drie euro’s in de breedte geladen ook meer zien als een indicatie van wat er in past, dan dat je die ook dagelijks moet willen laden”, verklaart de vertegenwoordiger voor Voltia Benelux Manolo de Fuente. “Veruit de meeste vervoerders zien dit voertuig als een goede oplossing voor krappe binnensteden. Wat wij horen is dat ze vaak niet uitkomen met een grotere bestelwagen. Zij zien in dit voertuig een prachtige oplossing die én toch acht kubieke aan kleine bestellingen meeneemt én niet teveel plaats op straat inneemt.”

Huren
De Voltia wordt in principe niet verkocht maar as a service gehuurd. “En daar is waar wij denken dat wij een goede propositie hebben”, legt De Fuente zijn strategie uit. “Wij verhuren voor een periode van 60 maanden het voertuig voor 750 euro per maand. Daarvoor krijgt het bedrijf de auto, het onderhoud, de verzekering en de belasting. Bovendien betaalt de ondernemer alleen voor de uptime. Mocht hij onverhoopt stilvallen, dan betaalt hij die dag niet. En uiteraard zullen wij dan onmiddellijk het voertuig repareren.”

Goedkoper
De la Fuente denkt dat hij hiermee ondernemers niet alleen een schoon voertuig maar zeker ook een goedkoper voertuig biedt dan een vergelijkbare acht kuubs bestelwagen. “Zodra hij dagelijks meer dan 80 kilometer met onze Maxi rijdt, daalt zijn TCO tot beneden die van een vergelijkbare diesel. Dat maakt het een ideale auto voor veel pakketdiensten. Die kunnen daarmee niet alleen schoon vervoeren, maar voor het eerst ook nog goedkoper dan op klassieke brandstoffen. En ze zijn hiermee toekomstbestendig. Want delen van binnensteden zullen uiteindelijk steeds meer op slot gaan voor diesels.”

De La Fuente ziet dat er dan ook veel belangstelling is voor de Maxi in steden die al wat verder zijn dan Nederland zoals London. “Met Voltia willen wij in de toekomst veel meer van dit soort ‘as a service’ producten gaan leveren”, vertelt hij. “Nu zitten we nog noodgedwongen in de fase dat wij zelf een voertuig moeten leveren bij de diensten die ons voor ogen staan. Dat komt omdat de Europese autofabrikanten er vooralsnog niet in slagen een elektrische bestelwagen op de weg te zetten voor een prijs die een ondernemer daarvoor kan betalen wil hij zijn businesscase gezond houden. Met de Maxi kan dat dus wel. Maar ik zou het geweldig vinden, als er voor ondernemers meer te kiezen zou zijn.”

De la Fuente komt veel in China. “Daar zie ik de ontwikkeling snel gaan. Ik verwacht dan ook dat de Chinezen binnen een of twee jaar op de Europese markt komen met een keur aan voertuigen die wel betaalbaar zijn. Daar hoeft er maar een bij te zijn die het kan en die heeft de hele markt.”

Binnen heerst rust
Natuurlijk namen de auto ook mee een blokje om. Wat elke keer weer opvalt, is de geweldig rust. Hoe hoekig het dak er ook uitziet, het lijdt niet tot extra windgeruis. Ook van extra zijwindgevoeligheid hebben we niets gemerkt. Waar eerdere producten van Voltia de accelaratie van een straaljager hadden, wordt bij de Maxi het vermogen prachtig gedoseerd afgegeven. En omdat de bestuurder de keuze heeft tussen remmend regenereren en laten uitrollen, kan de auto vloeiend mee met het verkeer. Ook merk je niet dat je met een acht kuubs voertuig op stap bent. Hier bewijst de smallere spoorbreedte zijn waarde terwijl de draaicirkel kort is. Met een maximale hoogte van 2.50 meter zal het voertuig ook onder de meeste luifels passen hoewel het daar natuurlijk altijd oppassen blijft.

Onderhuids is de Maxi identiek aan de e-NV200 dus inclusief alle veiligheidsmaatregelen, motor en batterijpakket. Helaas heeft Nissan geen plannen, de verhoogde accucapaciteit die men recent introduceerde op de Nissan Leaf, ook door te voeren op de e-NV200. Dat betekent dat de range theoretisch blijft staan op een 140 kilometer ofwel een 110 in de praktijk. Te vrezen valt dat door de extra hoogte de actieradius bij de Voltia Maxi dus minder zal zijn, zeker met tegenwind. “Dat weten we”, verklaart De la Fuente. “Maar onze beladen tests wijzen uit dat je er zeker 90 kilometer op de snelweg mee kunt rijden. Dus voor in stedelijke gebieden is dat meer dan genoeg.”


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.