
In de dinsdag gepresenteerde Rijksbegroting zitten voor de mobiliteitssector geen echte verrassingen. Dat meldt RAI Vereniging Het Kabinet houdt qua autofiscaliteit in 2015 vast aan eerder gemaakte afspraken en doet verder niets extra om de sector op de één of andere manier te stimuleren.
Met een uiterst licht herstel van het consumentenvertrouwen in het achterhoofd kiest het Kabinet ervoor om de mobiliteitssector niet (extra) te stimuleren. Waar in met name de huizenmarkt een stijgende trend waarneembaar is die onder andere te verklaren is door interessante fiscale mogelijkheden als een eenmalig verhoogde belastingvrije schenking is dat bij de automarkt duidelijk niet het geval. De gekozen weg is stabiliteit in de autobelastingen maar verder geen investeringen in mobiliteit en zelfs een verslechtering voor de bedrijfsfiets. Met name dat laatste is moeilijk te begrijpen; de bedrijfsfiets levert een bijdrage aan een duurzame vorm van mobiliteit die ook nog eens goed is voor de gezondheid.
“Een gemiste kans” aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging. “Het kabinet houdt vast aan de eerder gemaakte afspraken uit het Herfstakkoord en Autobrief 1 waarin voor de sector stevige lastenverzwaringen werden aangekondigd. Daarnaast zijn we bezorgd over het uitblijven van Autobrief 2 waarin staatssecretaris Wiebes zijn nieuwe plannen voor de autobelastingen na 2015 zou presenteren. In eerste instantie moest dat al voor de zomer gebeuren, daarna zou het Prinsjesdag 2014 worden. Op dit moment is onduidelijk wat de timing van deze brief is en dat kan zorgen voor blijvende onduidelijkheid bij de consument. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat geen goed signaal voor de branche is.”
Vereniging Auto van de Zaak pleit op haar website nog voor een verbeterpunt, dat veel berijders een doorn in het oog is: de consumentenprijs inclusief BPM als grondslag voor de bijtelling voor grijs kenteken auto’s. “De werkgever krijgt de BPM terug, maar de werknemer moet bijtelling betalen over het volledige bedrag inclusief de BPM. Dit is onlogisch en onredelijk. Deze busjes zijn duur, het privégenot is minder dan bij een personenauto en de berijder heeft vaak een salaris onder het gemiddelde van een reguliere berijder van een auto van de zaak. Alle reden om hier iets aan te doen. VAVDZ heeft dit punt bij het Ministerie van Financiën onder de aandacht gebracht”, aldus de belangenvereniging van leaserijders.