Nieuws

De afgelopen weken was het flink in het nieuws: de energienota stijgt mogelijk met tientallen euro’s door de toename aan warmtepompen en elektrische auto’s. Nu toont onderzoek van Rick Wolbertus (Hogeschool van Amsterdam) aan dat Nederland met veel minder laadpalen toe kan dan is afgesproken in het klimaatakkoord. Daarin staat dat in de komende tien jaar tot circa 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn om de klimaatdoelen voor elektrisch vervoer te halen. Maar volgens Wolbertus is dat aantal gebaseerd op verouderde analyses. “We kunnen veel meer auto’s per laadpaal kwijt.”

Rick Wolbertus

Rick Wolbertus promoveerde 27 februari jl. op een onderzoek dat voor het eerst systematisch en empirisch het laadgedrag van elektrische rijders in Nederland in kaart bracht. Nu al heeft Nederland één van de meest dichte netwerken van openbare laadstations ter wereld; zeven elektrische voertuigen delen gemiddeld 1 laadstation. “Maar als we efficiënter met onze laadpalen omgaan, kunnen we al in 2025 naar twee keer zoveel auto’s per laadpaal toe”, voorspelt Wolbertus. Dat bespaart niet alleen onnodige kosten, maar ontlast ook drukke binnensteden waar de ruimte schaars is.

Laadstations worden nu voor 30-40 procent van de tijd bezet gehouden, terwijl het daadwerkelijke opladen minder tijd in beslag neemt. Dit komt grotendeels omdat een beperkt maar substantieel deel van de elektrische rijders de auto langer dan een dag op de laadplek laat staan.

Dat is niet verwonderlijk, zegt Wolbertus. Veel gemeenten hebben stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd om een ‘boost’ te geven aan elektrisch rijden. Zo kunnen elektrische rijders in sommige steden bijvoorbeeld gratis parkeren tijdens het laden. Ook worden ze vaak niet beboet voor het langer dan nodig bezet houden van een laadstation. “Dit heeft de verkoop van elektrische auto’s extra gestimuleerd, en dat is goed”, benadrukt Wolbertus, “maar de komende jaren is ander beleid nodig.” De onderzoeker verwacht op basis van het aantal verkochte nieuwe auto’s, waarvan de helft inmiddels elektrisch is, dat laadpalen snel een bezettingsgraad van 60-70 procent kunnen bereiken.

Om gemeenten te helpen de efficiëntie per laadpaal te vergroten heeft Wolbertus een simulatiemodel ontwikkeld. Daarin zijn allerlei externe factoren meegenomen, zoals parkeerbeleid, technologische vernieuwingen en verkoopcijfers. “Goed beleid vraagt dat je altijd een stap verder denkt dan het directe effect van een maatregel,” aldus Wolbertus. In het geval van elektrisch vervoer is dat lastig, erkent hij. De techniek ontwikkelt zich snel. De batterijen worden groter en beter. Het soort elektrische auto’s verandert. Bijvoorbeeld van hybride naar helemaal elektrisch. Mensen hoeven straks minder vaak te laden. Ook dat betekent dat het laadgedrag en de behoefte aan laadpalen snel kunnen veranderen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.