Nieuws

Kritiek op EU wegens CO2 beleid bestelauto

De Verkeerscommissie van het Europees Parlement gaat of hoofdlijnen akkoord de voorstellen voor CO2 reductie van bestelauto’s, inclusief de begrenzing op 120 km/uur. De branche is daar niet blij mee.

Zo zal invoering van de norm van 135 gram per km worden verschoven van 2020 naar 2022. Invoering van de 175 gram per km in 2016 blijft echter gehandhaafd. Wel worden de normen van de in 2014 beginnen overgangsfase iets versoepeld. De boetes voor het niet halen van de nieuwe CO2 regels zullen tussen 2014 en 2018 met 95 Euro 25 Euro lager uitvallen dan oorspronkelijk gepland. Bestelwagens worden daarmee nu dus gelijk behandeld met personenauto’s. De parlementariërs stemden ermee in dat de opbrengsten uit de boeten aan verkeersprojecten worden besteed. Voor de goede orde: Die boetes worden dus betaald door de producent van de betreffende bestelauto’s. Het gaat om een boete per geproduceerd voertuig.

Met een krappe meerderheid werd verder door de leden van de Verkeerscommissie besloten dat de maximum snelheid van lichte bedrijfsauto’s in 2018 op 120 km/uur wordt begrensd. Het Europees Parlement neemt in de herfst van dit jaar een beslissing. Daarna moeten nog de EU landen afzonderlijk akkoord gaan en moet ook de Europese Ministerraad Raad. Dus of en wanneer het doorgaat is nog lang net zeker.

Volgens het Duitse Verkehrsforum, een platform waar honderden toonaangevende bedrijven en organisaties uit de mobiliteitswereld lid van zijn, heeft het Europese Parlement een kans gemist om de plannen in meer realistische richting bij te stellen. Aan de belangrijkste bezwaren van de branche, de vroege invoering van de CO2 vlootwaarden en de ‘extreem ambitieuze’ lange termijn doelstellingen, is niet tegemoet gekomen. Gezien tegen de achtergrond van de economische crisis wil het Verkehrsforum emissiedoelstellingen met meer realiteitszin. Verder wil men dat het boetegeld wordt gebruikt voor research op het gebied van verkeer en milieu en niet voor verkeer in het algemeen. “Het gaat erom de klimaatbalans in de sector te verbeteren en niet om inkomsten voor de publieke sector te genereren”, aldus Verkehrsforum woordvoerder Dr. Mosolf.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.