Nieuws

Het blijven staan met een opgeladen elektrische (bestel)auto aan een publieke laadpaal is hinderlijk en mag beboet worden. Dat heeft de rechtbank afgelopen week bepaald.

Een automobilist maakte bezwaar tegen een opgelegde boete van 95 euro omdat hij twee uur na het volledig vol laden van de accu’s van zijn elektrische auto hij nog altijd aan de laadpaal stond. De rechter gaf hem geen gelijk.

Te lang aan een laadpaal staan is hinderlijk en kan voorkomen worden. De auto zelf geeft bij de start van het laden een indicatie hoe lang het duurt voordat de accu’s vol zitten en met een app is dit zelfs realtime te volgen. Niemand die dus kan zeggen dat hij niet wist dat de accu’s al vol zaten. Het enige probleem dat we kunnen bedenken is dat de accu’s vol zijn midden in de nacht. Wie gaat er om 2.00 uur ’s nachts zijn auto loskoppelen van de paal?

Een mogelijke oplossing tegen laadpaalklevers is bij publieke laadpalen het concept van Tesla invoeren. Bij Tesla Superchargers loopt de rekening gewoon door, ook als de accu’s van de EV al opgeladen zijn. Tijdig afkoppelen wordt dan plotseling financieel voordelig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.