
Nederlandse bezitters van een elektrisch voertuig rijden binnenkort beter door in België en Luxemburg. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met haar collega’s in de Benelux afgesproken werk te maken van het simpel vinden van – en gemakkelijk en eenduidig betalen bij – elektrische laadpunten.
Van Veldhoven: “Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Toch vragen mensen zich als ze lange afstanden moeten overbruggen af: ‘Zijn er in het buitenland wel voldoende oplaadpunten, kan ik er betalen met mijn Nederlandse pas en zijn de prijzen ongeveer gelijk’? Samen met België en Luxemburg zorgen we er nu voor dat dit in onze landen alvast helder is. Hopelijk volgt de rest van Europa snel.”
België, Luxemburg en Nederland rijden voorop als het om elektrisch rijden gaat. Nu al rijdt 25 procent van alle plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen in de Europese Unie rond in de Benelux. 31 procent van alle laadpunten staat hier. Door de nieuwe afspraken zullen we de eerste drie aaneengesloten landen vormen waar door te laden met de eigen laadpas of app nu simpel elektrisch kan worden doorgereden.
Elektrisch rijden is beter voor milieu en klimaat en helpt bij het halen van de Nederlandse doelstellingen op dit gebied. Vanaf 2030 mogen nieuwe auto’s in Nederland geen schadelijke stoffen uitstoten. In 2050 moet de CO₂-uitstoot ten opzichte van 1990 met 60 procent zijn afgenomen.
Staatssecretaris Van Veldhoven maakte de afspraken tijdens de Benelux Zero Emission Mobility Conference. Er werd een gezamenlijke verklaring door de Benelux-landen opgesteld.
De Benelux-landen spreken in de verklaring de gezamenlijke ambitie uit van optimale toegang tot laadpunten, eenvoudig betalen voor laadsessies en prijstransparantie. Om dit te bereiken is vooral samenwerking tussen laadaanbieders noodzakelijk. De ministers moedigen daarom de laadaanbieders aan om hun laadpunten en diensten in de Benelux aan elkaar te koppelen en voor iedereen eenvoudig toegankelijk te maken. Dit moet ertoe leiden dat rijders in het buiteland met hun eigen laadpas of app kunnen betalen voor een laadsessie. Ook moet werk gemaakt worden van ‘real time’ informatie over locatie en beschikbaarheid van laadstations. Ze zullen de Benelux gebruiken voor verdere gezamenlijke acties om deze doelstellingen te bereiken.
De sectororganisaties voor aanbieders van laaddiensten ‘Open Chargepoint Belgium’ (BE), eViolin (NL) en Chargy (LU) drukten ook hun engagement uit om te gaan samenwerken voor grenzeloze toegang tot laaddiensten in de Benelux-landen en ondertekenden hiervoor een letter of intent. Zij maken afspraken over onder meer de uitrusting van laadstations en mogelijkheden voor rijders om met de eigen laadpas of app te betalen in het buitenland.
Verder kondigden de Benelux-ministers aan te gaan samen te werken rond de implementatie van EU-Richtlijnen over laadinfrastructuur en hun steun te verlenen aan een Europees actieplan over het garanderen van grensoverschrijdende toegang tot laadinfrastructuur en e-mobiliteitsdiensten.