
Maxus gaat zoals eerder gemeld haar productengamma flink opschudden. De nieuwe distributeur Alcomotive meldt dat de elektrische Maxus eDeliver3 in september op de Nederlandse markt komt voor een vanafprijs van 31.990 euro.
Alcomotive komt uit België maar is met Maxus ook actief op de Nederlandse, Duitse, Luxemburgse en Zwitserse markt. Het merk Maxus komt uit de stal van het Chinese concern SAIC. De elektrisch aangedreven EV80 is al langer verkrijgbaar op de Nederlandse markt.
Alcomotive is overigens niet alleen actief op de markt van personenwagens en bedrijfswagens, maar is ook historisch gezien een belangrijke speler op vlak van gemotoriseerde tweewielers. De groep telt ongeveer 370 medewerkers en distribueert momenteel 10 merken (met Maxus erbij 11) waaronder vijf autoconstructeurs (Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus en Isuzu) en zes tweewielfabrikanten (Peugeot Scooters, Suzuki, Benelli, SYM, Derbi en Askoll). Jaarlijks worden ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers verkocht in acht markten (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal), wat goed is voor een totale omzet van 1.000 M euro. Recentelijk werd er een joint-venture aangekondigd met de Spaanse Bergé-groep, om zo de concurrentiepositie te verstevigen.
De Maxus-voertuigen zullen in Nederland worden verkocht via een dealernetwerk dat momenteel met ca.20 verkoop- en servicepunten het Nederlandse grondgebied bijna volledig afdekt. Het betreft professionele dealers met veel ervaring in bedrijfswagens. Met het interessante gamma elektrische voertuigen richt Maxus zich voornamelijk op gemeentelijke bedrijven, logistieke bedrijven met bovenal veel “lastMile delivery” en niet te vergeten bedrijven die zich ook ecologisch willen profileren. Een belangrijke troef van Maxus is het uitstekende garantiepakket van 5 jaar ( 8 jaar op de batterij) en 5 jaar Road Assistance.
Vanaf september zal Maxus ook een compactere eDeliver3 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model wordt beschikbaar met een lange of korte wielbasis (4.8 en 6.3m3). Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 53 kWh. De elektromotor levert 90 kW en 255 Nm. De versie met de 35 KWh batterij haalt al een rijbereik van 226 km, terwijl de variant met 53 kWh zelfs tot 342 km ver komt met één batterijlading (volgens WLTP-stadscyclus). Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80 procent laden in amper 45 minuten. De eDeliver3 heeft een laadvermogen van maximaal 1020 kg voor de Nederlandse markt, en te meer voor Last mile delivery, zeer geschikt. De garantietermijnen zijn verder opgerekt naar 5 jaar (max. 100.000 km) op het voertuig en zelfs 8 jaar (max. 160.000 km) op de grote accu.
De vanafprijs van de eDeliver 3 is EUR 31.990 (ex. BTW) en de auto zal standaard al zeer luxueus zijn met zaken als airco, multimedia en verwarmde stoelen aan boord.
Het (voor)bestellen van een eDeliver 3 demo is al mogelijk bij de Maxus dealer en uiteraard noodzakelijk om een tijdige levering begin oktober zeker te stellen.
Vanaf deze zomer wordt tevens de Deliver9 verwacht die in het L3H2-segment past. Deze grote bestelwagen biedt een laadvolume van respectievelijk 11 m3 en wordt aangedreven door een 2.0 Euro 6.2 dieselmotor met een vermogen van 163 pk en 375 Nm koppel. Voor klanten die nog langere afstanden moeten overbruggen. Deze grote bestelwagen biedt een laadvolume van respectievelijk 11 m3 en wordt aangedreven door een 2.0 (Euro 6.2) dieselmotor met een vermogen van 163 pk en 375 Nm koppel. Dit betreft een relatief luxe bestelwagen met veel veiligheidsvoorzieningen aan boord die al in juni/juli 2020 beschikbaar is.