
In 2018 hebben autobedrijven voor het eerst meer dan 100.000 gebruikte bestelauto’s in een jaar verkocht. De B2C verkopen stegen van 97.425 in 2017 naar 100.651 in 2018, een groei van 3,3 procent, zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. De verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) stegen met 5,4 procent nog sterker, naar een totaal van 81.161 occasions. Daarmee groeide de totale verkopen naar 181.812 bestelauto’s, een plus van 4,2 procent ten opzichte van 2017. De groei van de B2C verkopen lag wat lager dan in 2017, de C2C verkopen groeiden juist veel sterker. Een belangrijke reden voor de aanhoudende groei is de goed draaiende economie waardoor er meer vervoer nodig is.
Sinds dit jaar rapporteert de RDW geïmporteerde occasions vaker eerst als bedrijfsvoorraad voordat ze verkocht worden. Hierdoor tellen deze bij verkoop als B2C-verkoop mee, terwijl deze verkopen voorheen vaak buiten de occasionverkoopcijfers bleven. Om de marktontwikkeling ten opzichte van vorig jaar zuiver weer te geven, zijn deze importregistraties hier niet meegeteld.
Volkswagen bleef veruit het grootste merk, maar de verkopen liepen in 2018 wel licht terug. Grootste groeier was Ford, dat door 15,1 procent hogere verkopen van de vijfde naar de derde plaats steeg. Dit komt door een succesvolle modelvernieuwing en -uitbreiding. Ook bij Mercedes en Renault was er een sterke groei. Daarnaast zaten enkele kleinere merken flink in de lift: Iveco wist met slechts één model bestelauto een groei van 25 procent te boeken en naar de negende plaats te stijgen. En bij Dodge stegen de verkopen zelfs met 53 procent naar 1.866 bestelauto’s. Merken waarvan er minder occasions werden verkocht zijn Citroën (-4,8 procent), Nissan (-4,5 procent) en Peugeot (-1,0 procent), plus kleinere merken als Hyundai, Mitsubishi, Seat en Chrysler.
Verkopen van de meest verkochte bestelauto, de VW Caddy, daalden in 2018 met 6,5 procent. Ook verkopen van de PSA-concurrenten Peugeot Partner en Citroën Berlingo daalden, bij beide met 3,6 procent. Sterke groei was er voor de grotere Mercedes-Benz Sprinter en Renault Trafic. Door verandering in de modellijn van Ford dalen de verkopen van de Transit en stijgen verkopen van de Transit Custom sterk. Opvallende groeier is de Dodge Ram 1500. Verkopen van deze pick-up verdrievoudigden in 2018 naar 1.215 gebruikte exemplaren. Daarmee is dit model in 2018 meer verkocht dan een Peugeot Boxer of Opel Movano. Ook verkopen van die andere belangrijke Amerikaanse pick-up, de Ford F-150, verdrievoudigden. Maar met 115 occasions in 2018 liggen verkopen op een veel lager niveau dan bij de Dodge Ram 1500.
De export van gebruikte bestelauto’s groeide met 5,0 procent in 2018. Er zijn afgelopen jaar 42.285 bestelauto’s geëxporteerd, in 2017 waren dat er nog 40.255. Deze groei komt onder meer doordat er veel nieuwe bestelauto’s zijn verkocht en voorraden van occasions zijn opgelopen.
Polen bleef veruit de belangrijkste exportbestemming. Het verschil met de nummer 2 werd vergroot, doordat export naar Polen in 2018 sterk groeide en export naar Roemenië afnam. Ook gingen er meer bestelauto’s naar Georgië, Bulgarije en Moldavië. Een opvallende groeimarkt is Libië. Export naar dit land verdubbelde, waardoor het naar de 11e plaats steeg. Export naar Oekraïne, België, Frankrijk en Ghana nam af.
Opvallend is dat de export van de negen grootste, Europese merken groeide en export van de kleinere, vaak Aziatische bestelautomerken juist daalde. Grootste groei was er voor Opel (+16,5 procent), Fiat (+14,5 procent) en Iveco (+12,6 procent). Merken waarvan export sterk daalde zijn Kia (-38,6 procent), Toyota (-17,4 procent), Mitsubishi (-15,4 procent) en Suzuki (-15,4 procent).
Er zijn 8,3 procent meer VW Transporters geëxporteerd, waardoor dit het populairste exportmodel van 2018 werd. Ook export van de Renault Trafic (+18,5 procent), Fiat Ducato (+18,2 procent), Renault Master (+15,6 procent) en Iveco Daily (+15,0 procent) steeg sterk. Daling is vooral voor de Mitsubishi L400 (-28,0 procent), Toyota Hiace (-20,7 procent) en Hyundai H200 (-14,5 procent).
De import van gebruikte bestelauto’s is in 2018 met maar liefst 23,1 procent gegroeid. Er zijn in totaal 20.049 occasion geïmporteerd, in 2017 waren dat er nog 16.289. Import stijgt al enkele jaren sterk, sinds 2015 is het aantal geïmporteerde bestelauto’s bijna verdubbeld.
Veruit de meest importauto’s zijn afkomstig uit Duitsland. Import uit dit land groeide in 2018 sterk, en inmiddels wordt meer dan de helft van de geïmporteerde bestelauto’s uit Duitsland gehaald. Ook import vanuit Denemarken en Zweden groeide behoorlijk. Import vanuit Polen, Spanje en Slovenië liep in 2018 wat terug.
Bij alle grote merken groeide import in 2018 sterk. Uitschieters daarin zijn Ford (+40 procent) en Fiat (+33 procent). De top 5 merken bleef onveranderd, met Mercedes-Benz bovenaan. Dalingen waren er bij kleinere Aziatische merken, waaronder Hyundai (-38 procent), Mitsubishi (-13 procent) en Toyota (-9 procent). Deze verschuivingen hangen veelal samen met modelaanbod en populariteit op de binnenlandse occasionmarkt.
De Mercedes-Benz Sprinter versterkte in 2018 de eerste plaats, en ook de Iveco Daily handhaafde de opvallende tweede plaats. Van de Volkswagen-modellen werden in verhouding tot de binnenlandse verkopen minder occasions geïmporteerd. Sterke groei was er in 2018 bij de Ford Transit Connect (+182 procent), Fiat Doblò (+84,5 procent), Renault Master (+50,4 procent) en Mercedes-Benz Vito (+41,6 procent). Bij geen enkel model was er een afname van meer dan 20 auto’s over het gehele jaar.
Tot februari 2020 waren de verkopen van occasions goed. Nu zal de gemiddelde ondernemer als eerste op zijn wagenpark bezuinigen. De brandstofprijzen zijn ook lekker laag.