Nieuws

Mercedes-Benz Vans gaat samen met Rivian bouwen

Mercedes-Benz Vans past de Europese productie aan als onderdeel van de strategie om een leidende positie te verwerven op het gebied van elektrische mobiliteit. Het bedrijf werkt hard aan de elektrificatie van de gehele line-up en biedt nu al veel modellen in het segment van middelgrote en grote bestelwagens aan met een elektrische aandrijflijn. Met de naderende komst van elektrische varianten in het segment van kleine bestelwagens, biedt Mercedes-Benz Vans binnenkort elektrische opties aan in het gehele modellengamma. Bijzonder is dat Mercedes bestelauto’s samen met Rivian wil produceren.

Tegen het midden van dit decennium zijn naar verwachting alle nieuw geïntroduceerde bestelwagens van Mercedes-Benz volledig elektrisch. Deze nieuwe bestelwagens worden gebaseerd op VAN.EA, een gloednieuw, modulair platform. De onderneming is niet alleen van plan om te investeren in de ontwikkeling van dit platform, maar ook in de productievestigingen.

Hoewel de CO¬2-voetafdruk van Mercedes-Benz Vans steeds kleiner wordt, betekent de omschakeling naar elektrische modellen ook een aanzienlijke stijging van de variabele kosten die met nieuwe componenten gepaard gaan. Een robuust en duurzaam bedrijfsmodel voor het tijdperk van elektrische mobiliteit vraagt daarom om nieuwe oplossingen om concurrerende producten te kunnen blijven aanbieden en nieuwe toekomstperspectieven op lange termijn te realiseren voor werknemers.

Mercedes-Benz Vans gaat dan ook het Europese productienetwerk voor grote volledig elektrische bestelwagens aanpassen om de marktpositie te versterken en de vooruitzichten van de Duitse fabrieken op lange termijn veilig te stellen.

“Wij opereren van oudsher in een zeer concurrerende omgeving. Deze situatie wordt continu uitdagender door het toenemende aantal nieuwe aanbieders in de segmenten waarin wij actief zijn. Omdat we de beste bestelwagens en diensten aan willen blijven bieden, moeten we op alle gebieden zeer innovatief en concurrerend zijn”, zegt Mathias Geisen, Hoofd van Mercedes-Benz Vans. “We willen onze positie behouden als enige fabrikant die in Duitsland grote bestelwagens produceert – ondanks de stijgende kosten die met de e-mobilitytransformatie gepaard gaan. Om dit te realiseren, stemmen we onze Europese productiefaciliteiten op elkaar af. Door in ons netwerk een geheel nieuwe productiefaciliteit op te nemen met als basis een bestaande fabriek van Mercedes-Benz in Centraal/Oost-Europa, kunnen we het concurrentievermogen van onze Duitse fabrieken op lange termijn veiligstellen en de succesvolle overgang van Mercedes-Benz Vans naar het elektrische tijdperk mogelijk maken.”

Aanpassing Europees productienetwerk voor grote bestelwagens

De Mercedes-Benz fabriek in Düsseldorf is de grootste fabriek voor de productie van Mercedes-Benz Vans, en produceert op dit moment de huidige generatie van de Sprinter en de eSprinter. In de toekomst worden hier ook de VAN.EA-varianten met een open carrosserie gebouwd (voor carrosseriebouwers of versies met open laadbak). De geplande investeringen om de nodige aanpassingen in de fabriek door te voeren, bedragen in totaal ongeveer 400 miljoen euro.

De Mercedes-Benz fabriek in Ludwigsfelde bouwt sinds 2018 de Sprinter met open laadbak. Het bedrijf overweegt daarnaast om deze fabriek in te richten als competentiecentrum voor de individualisering van elektrische bestelwagens.

Een belangrijk onderdeel van de aanpassing van de productie voor grote volledig elektrische bestelwagens is de integratie van een bestaande fabriek uit het netwerk van Mercedes-Benz AG in het productienetwerk van Mercedes-Benz Vans. In deze fabriek, die in Centraal/Oost-Europa gevestigd is, worden in de toekomst grote (gesloten) bestelwagens geproduceerd op basis van het VAN.EA platform. Door deze stap wil Mercedes-Benz Vans profiteren van kostenvoordelen die haar in staat stellen om de concurrentiepositie op lange termijn veilig te stellen.

Mercedes-Benz Vans en Rivian hebben een memorandum van overeenstemming getekend met betrekking tot een strategisch partnership. De bedrijven zijn van plan een nieuwe joint venture op te richten met als doel te investeren in (de exploitatie van) een Europese fabriek voor de productie van grote elektrische bestelwagens van zowel Mercedes-Benz Vans als Rivian. De geplande fabriek moet worden gerealiseerd op het terrein van een bestaande Mercedes-Benz productievestiging in Centraal/Oost-Europa. Met deze samenwerking zet Mercedes-Benz Vans een nieuwe stap in haar transformatie tot een fabrikant van uitsluitend elektrische bestelwagens en versterkt het bedrijf haar marktpositie op lange termijn.

Mercedes-Benz Vans werkt continu aan de doorontwikkeling van de modellen. Met drie batterijvarianten en meerdere carrosserie-uitvoeringen, variërend van gesloten bestelwagen tot chassis-cabines voor versies met laadbak, wil het merk met de volgende generatie eSprinter niet alleen nieuwe klantensegmenten veroveren, maar ook nieuwe markten aanboren, waaronder de VS en Canada. Afhankelijk van de configuratie zal de actieradius meer dan twee keer zo groot zijn als die van de huidige eSprinter. Momenteel worden voorbereidingen getroffen voor de gefaseerde productiestart van de volgende generatie van de eSprinter, die in de tweede helft van volgend jaar plaats gaat vinden in de fabrieken in Charleston, Düsseldorf en Ludwigsfelde.

Met de nieuwe VAN.EA (Van Electric Architecture) versnelt Mercedes-Benz Vans de transformatie tot een aanbieder van uitsluitend elektrische modellen. VAN.EA vormt de basis voor alle elektrische bestelwagens die Mercedes-Benz vanaf 2025 op de markt gaat brengen in het middensegment en het grote segment.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.