
Bandenfabrikant Michelin test haar Uptis ‘airless’ band op bijna 50 bestelauto’s van DHL Express in Singapore. De luchtloze banden moet bandenpech en stilstand van vloten voorkomen.
Tegen eind 2023 zullen bijna 50 DHL Express-wagens in Singapore op de luchtband Michelin Uptis rijden voor last mile delivery. Het proefprogramma begint met de eerste voertuigen die vanaf 10 januari al de eerste leveringsritten maken. Dankzij een partnerschap tussen DHL en Michelin heeft het luchtloze prototype van Michelin een nieuwe stap voorwaarts gezet. Een jaar eerder dan gepland worden de allereerste Michelin Uptis banden nu getest in reële omstandigheden.

Het Michelin Uptis-prototype is een lekvrij wiel/bandmontage zonder luchtdruk en is bestemd voor personenauto’s en lichte bestelwagens. De lucht is vervangen door een revolutionaire structuur die het voertuig kan dragen. Dit garandeert de robuustheid van het wiel en garandeert rijcomfort en veiligheid. Het is ontworpen als een plug-and-play oplossing die gebruikers in staat stelt comfortabel te rijden en zich geen zorgen te maken over gevaren op de weg die invloed hebben op de banden. Het beperkt ook het aantal banden dat kapot gaat als gevolg van lekke banden.
Met de Michelin Uptis band kan DHL de productiviteit van zijn vloot optimaliseren en de bedrijfscontinuïteit garanderen, aangezien bandenspanningsproblemen en lekke banden worden geëlimineerd. Hierdoor hoeven banden minder vaak te worden vervangen, wat leidt tot minder verspilling.
De airless technologie is de sleutel tot Michelins visie van een volledig duurzame band tegen 2050. Nu nog wordt 20 procent van de banden voortijdig afgedankt als gevolg van lekke banden en klapbanden (12 procent) of onregelmatige slijtage door een slechte bandenspanning (8 procent). Op basis van intern onderzoek verwacht Michelin dat de luchtloze Uptis-technologie het voortijdig afdanken van 200 miljoen banden per jaar wereldwijd of 2 miljoen ton materiaal kan voorkomen.
