Nieuws

Mooi op tijd: een eSprinter Pharma

Thermo King werkt samen met Mercedes-Benz te werken aan een volledig elektrische, gekoelde Mercedes-Benz eSprinter-bestelwagen, speciaal voor lokale, emissievrije, stedelijke lastminutebezorgingen van geneesmiddelen en medicijnen.

Het prototype van de Mercedes-Benz eSprinter Pharma is uitgerust met een  volledig elektrische E-200-koelunit en de nieuwe lithuimionaccu (Li-ion) van Thermo King. De E-200 en de allernieuwste Li-ionaccu bieden samen onafhankelijk en consistent vermogen, waardoor gegarandeerd wordt dat de coldchain ononderbroken blijft, zelfs als de bestuurder het voertuig stopt om iets te leveren of te pauzeren. Dit is vooral belangrijk als het gaat om het handhaven van een geregelde en onaangetaste temperatuur in de laadruimte, hetgeen cruciaal is voor de kwaliteit, integriteit en doeltreffendheid van vervoerde geneesmiddelen en medicijnen.

“Door de samenwerking tussen Thermo King en Mercedes-Benz AG, gericht op het ontwikkelen van een volledig elektrisch voertuig voor de bezorging van geneesmiddelen, zullen onze klanten kunnen profiteren van de beste combinatie van distributie- en koeltechnologieën. “Elektrificatie van de transportindustrie is een trend die de geluidsoverlast en emissievervuiling in steden en stedelijke gebieden aanpakt. Bij Thermo King willen we kijken wat er binnen onze industrie mogelijk is. We werken samen met Mercedes-Benz Vans aan de eSprinter Pharma, en ontwikkelen een lokaal emissievrij gekoeld transportmiddel waarmee de levenskwaliteit op een duurzame manier wordt verbeterd”, aldus Matthias Brzenczek, Industriemanager Pharma bij Mercedes-Benz.

“Zowel duurzaamheid als milieubescherming is steeds belangrijker voor onze klanten, die met steeds meer uitdagingen te maken krijgen wat betreft leveringen in de binnenstad,” aldus Brzenczek. “Met de eSprinter Pharma willen we een duurzame, elektrisch aangedreven bestelwagen aanbieden die specifiek gebouwd is om aan de behoeften van de farmaceutische industrie te voldoen. We hebben oplossingen die gebruikmaken van onafhankelijke aanvullende accu’s of passieve koelmethodes van begin af aan vermeden. We willen dat onze klanten kunnen rekenen op een actief en efficiënt koel- en verwarmingssysteem in de laadruimte.”

Het prototype heeft de eerste reeks testen goed doorstaan. In vier weken tijd heeft het voertuig meer dan 2000 kilometer gereden waarbij de temperatuur van de laadruimte steeds tussen de 15 en 25 graden Celsius werd gehouden. De geneesmiddelen werden tijdens deze proefperiode steeds met succes bij apotheken in en rond de stad afgeleverd. Eind 2020 en begin 2021 staan de volgende testen gepland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.