Nieuws

Nederland heeft 25,4 procent van alle laadpalen in Europa. Driekwart van alle laadpalen staan in ons land, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Tegelijk groeit het aantal laadpalen in Europa onvoldoende met het snel stijgende aantal elektrische auto’s. Dat meldt autofabrikantenkoepel ACEA.

ACEA publiceert de tweede editie van ‘Making the Transition to Zero-Emission Mobility’, een jaarlijkse studie die de vooruitgang op het gebied van de beschikbaarheid van de infrastructuur en de stimulansen die nodig zijn om de marktintroductie van voertuigen met alternatieve aandrijving te bevorderen, volgt.

Uit dit nieuwe verslag blijkt dat de verkoop van elektrisch aangedreven auto’s in de EU de afgelopen drie jaar met 110 procent is gestegen. In dezelfde periode is het aantal oplaadpunten echter met slechts 58 procent gestegen (tot minder dan 200.000) – wat aantoont dat de investeringen in infrastructuur geen gelijke tred houden met de toegenomen verkoop van elektrische voertuigen.

“Dit is potentieel zeer gevaarlijk, omdat we binnenkort een punt kunnen bereiken waar de groei van het aantal elektrische auto’s stokt omdat concluderen dat er gewoonweg niet genoeg oplaadpunten zijn op hun reisbestemming, of dat ze te lang in de rij moeten staan voor een snellader”, waarschuwt ACEA-directeur-generaal, Eric-Mark Huitema.

Uit de analyse van ACEA blijkt dat slechts 1 op de 7 oplaadpunten in de EU op dit moment een snellader is. Slechts 28.586 oplaadpunten zijn geschikt voor snel opladen (met een capaciteit van ≥22kW), terwijl normale punten (<22kW) de overgrote meerderheid uitmaken (171.239). Veel van de zogenaamde ‘normale’ laadpunten die in de EU-statistieken zijn opgenomen, zijn stopcontacten met een lage capaciteit die niet geschikt zijn voor het opladen van voertuigen met een aanvaardbare snelheid, zoals gewone stopcontacten in garages.

Een andere belangrijke bevinding van het verslag van de ACEA is dat de bestaande infrastructuur zeer ongelijk verdeeld blijft over de EU. Vier landen die 27 procent van de totale oppervlakte van de regio beslaan – Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – zijn goed voor meer dan 75 procent van alle elektrische oplaadpunten. Het land met de meeste infrastructuur, Nederland, heeft meer dan 1000 keer meer oplaadpunten dan het land met de minste infrastructuur (Cyprus, met 38 oplaadpunten).

De ACEA heeft de Europese Commissie opgeroepen om in het kader van haar COVID-herstelplan de herziening van de EU-richtlijn inzake de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen te versnellen, met inbegrip van duidelijke en bindende doelstellingen voor alle lidstaten. “Met de hogere klimaatambities van Europa in het achterhoofd is er nu een nog grotere urgentie om de infrastructuurvereisten voor alle alternatieve voertuigen te verbeteren”, benadrukt Huitema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.