
Het Nederlandse wagenpark van bestelauto’s bestaat uit steeds meer volelektrische bestelauto’s. In 2022 werden er 4740 nieuwe elektrische bestelauto’s in ons land gekocht, 1520 meer dan in 2021. De EV’s waren goed voor 8 procent van de nieuwverkopen. In heel Europa worden dieselbestellers nog steeds het best verkocht. De diesels zijn goed voor 86 procent van de nieuwverkopen.
Dat blijkt uit cijfers van fabrikantenkoepel ACEA. In 2021 was diesel nog goed voor 90,2 procent van de verkopen. Bestelauto’s met een volledig elektrische aandrijving zagen hun aandeel in de nieuwe registratie stijgen van 3 naar 5,3 procent.
Als we kijken naar de verkopen van bestelauto’s in Nederland onderscheiden naar brandstoffen, zien we dat die van volledig elektrische bestelauto’s en die op benzine stijgen. Hybride bestellers, auto’s op alternatieve brandstoffen als CNG en LPG en bestellers op diesel verkochten minder goed dan in 2021. Of dat aan de brandstoffen ligt is niet zeker, 2022 was sowieso een veel minder goed bestelautojaar. Er werden in 2021 in ons land 62.641 dieselbestelauto’s verkocht, in 2022 meer dan tienduizend minder (52.191). Een daling van 16,7 procent, maar dat betekent niet dat die non-dieselkopers overstapten naar een elektrische bestelauto.

Desondanks is de transitie naar emissievrije bestelauto’s in ons land gaande, maar het gaat wel langzaam. Koplopers in Europa zijn Ijsland, Noorwegen en Zweden met respectievelijk 31, 24, en 15,3 procent elektrische bestellers in de nieuwverkoop.