Nieuws

Nieuwe start Nissan met NV200

De komende jaren gaat het lichte bedrijfsautogamma van Nissan op de schop. In de komende drie jaar worden er maar liefst zes nieuwe modellen geïntroduceerd. De eerste, de NV200, staat vanaf november bij de dealer. Bestelauto reed er alvast een stukje mee.

De alliantie met Renault, die Nissan al een tijdje heeft, krijgt een andere invulling. Niet langer wordt er gecrossbadged, met als gevolg dat je een Kangoo, Trafic of Master ook kunt krijgen als Kubistar, Primastar of Interstar. In plaats daarvan wordt er onderhuids, op het technische vlak, nog wel intensief samengewerkt, maar kan de klant gewoon kiezen uit verschillende auto’s van de merken Renault en Nissan. Zo heeft de nieuwe Nissan NV200 het B-platform dat wordt gebruikt in diverse Renault en Nissan personenauto’s.

Twee zijschuifdeuren
Nissan wil met de NV200 naast Europa ook de markt op in India en de Verenigde Staten. Sterker nog, de hele wereld wordt gezien als doelmarkt van de NV200. Daar is hij ook voor gebouwd. Vandaar misschien dat de NV200 wat Aziatisch oogt, met een hoge koets (186 cm) en een relatief gezien kleine breedte (169 cm). De lengte van de auto bedraagt 440 cm. De neus van de auto ziet er modern uit, met hoge koplampen die bij een aanrijding niet makkelijk zullen beschadigen. Opvallend is dat de auto twee zijschuifdeuren heeft, maar dat is slechts tijdelijk: de NV200 heeft in Japan standaard twee zijschuifdeuren. De eerste productie in Europa komt uit Japan en daarom kan er ook in Nederland de eerste zes maanden slechts een NV200 worden besteld als je er een tweede zijschuifdeur bij neemt. Extra kosten: 350 euro.

Comfort
Het interieur van de NV200 oogt modern, in alles is te merken dat Nissan oog heeft voor de wens voor meer comfort van de klant. De stoelen zitten goed en zijn redelijk tot goed in te stellen. In het model dat wij reden was de passagiersstoel niet te verstellen. Het stuurwiel ligt wat vlak, maar dat is niet onprettig of onhandig tijdens het rijden. De NV200 heeft een tamelijke hoge zit, wat het zicht (dat toch al goed is) nog eens ten goede komt. Bovenop het dashboard ligt een documentenvak, daarnaast is er nog een open dashboardkastje plus kleine vakken in de deuren. Tussen de stoelen in is ook nog wat bergruimte, maar een grotere, wellicht uitneembare opbergruimte met een armsteun erbovenop zou best welkom zijn. De Citroën Berlingo heeft bijvoorbeeld zo’n als optie in de prijslijst staan. Ergonomisch en qua ruimte is de NV200, ondanks de beperkte breedte, in orde, met één grote uitzondering: de plaatsing van de units voor bediening van de ramen. Die zitten zowel bij bestuurder als passagier precies bij de buitenkant van de linker- dan wel rechterknie, die er tijdens het rijden veelvuldig mee in aanraking komt. En nu we toch aan het zeuren zijn: de bediening van de elektrische spiegels, half weggewerkt onder het stuur, is ook niet handig.

Goede handling
Bestelauto reed de NV200 over voornamelijk snel- en bochtige kustwegen rond Barcelona, waar de NV200 ook deels gebouwd gaat worden. Dat is een aangename verrassing: de NV200 laat zich makkelijk manoeuvreren in de stad, maar kan ook makkelijk meekomen op de snelweg. De algehele handling en het weggedrag is goed, de auto blijft ondanks de hoge carrosserie mooi stabiel en helt niet te veel over. Wij reden de NV200 met een 1.5 dCi (van Renault) met een power van 86 pk. Die moet volgens Nissan een verbruik halen van 5,2 liter op 100 km. Jammer is wel dat Nissan geen zesversnellingsbak heeft gemonteerd, maar het bij vijf gangen heeft gehouden. Renault had toch vast nog wel ergens een zesbak liggen. Ook een automaat is (voorlopig) niet leverbaar. Nissan houdt de interesse voor alternatieve brandstoffen in een NV200 in de gaten en weet dat aardgas in Nederland aan populariteit wint. Er is overigens ook een 109 pk sterke 1,6 benzinemotor leverbaar.

Lekker ruim
De laadruimte is waar de NV200 pas echt klasse laat zien. Zo heeft hij een laadvolume van 4,2 m2 en passen er in de ruim twee meter lange laadruimte twee europallets achter elkaar. Het laadvermogen is een niet misselijke 752 kilogram voor de dieselversie, de benzineversie laat zelfs nog 30 kg meer. Achteraan de NV200 mag ook nog 1100 kg trekgewicht worden gehangen. De tilhoogte van de laadruimte is met 52,4 cm aangenaam laag. Nissan heeft om dat te bereiken de achteras iets aangepast en de brandstoftank meer naar voren geplaatst.

Scherpe prijs
Nissan wil de NV200 positioneren in het segment waarin de Volkswagen Caddy marktleider is en de Nissan Kubistar immer een figurantenrol speelde. De Kubistar maakt nu plaats voor de NV200. Nissan wil in Nederland in 2010 twee procent marktaandeel bereiken, wat gebaseerd op verkoopcijfers van dit jaar neerkomt op zo’n 350 auto’s. Om dat te bereiken heeft Nissan een scherpe prijsstelling voor de NV200. De 1,5 dCi is verkrijgbaar vanaf 12.530 euro. Dan krijg je wel een Visia zonder bijvoorbeeld airco en een passagiersairbag. Die zitten ook niet op de duurdere Acenta. Handige voorzieningen als ESP en mistlampen zijn optioneel, net zo als slimme snufjes als een keyless entry systeem en een achteruitrijcamera.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.