In de afgelopen maanden hebben TNO en de EVO in opdracht van het Ministerie van Verkeer een Waterstaat een onderzoek verricht naar mogelijke verbetermaatregelen voor Safety Culture in het bestelverkeer. Op 20 november worden de resultaten bekend gemaakt. Het onderzoek is een vervolg op het convenant dat het ministerie met de brancheorganisaties sloot om de veiligheid van bestelauto’s te vergroten. Dat convenenant was weer een reactie op de discussie in de nationale en Europese politiek om bestelwagens met een snelheidsbegrenzer uit te rusten.
Bewustzijn
Volgens de organisatoren van het onderzoek is de laatste jaren het maatschappelijke bewustzijn gegroeid dat bestelauto’s een eigen specifieke verkeersveiligheidsproblematiek kennen: ”Er rijden inmiddels ongeveer 800.000 bestelauto’s in het land, gebruikt door schildersbedrijven, loodgieters, aannemers etcetera. Het Ministerie van V&W streeft ernaar om de betrokkenheid van het bestelverkeer bij ongevallen te verminderen. Bewustzijn van de specifieke risico’s onder rijders en eigenaren van bestelauto’s is nodig om ongevallen te voorkomen. Dit vraagt om het ontwikkelen van een Safety culture binnen bedrijven die werken met bestelauto’s. Binnen deze bedrijven moet dus een cultuur ontstaan waarin veiligheid is opgewassen tegen de economische druk van alledag.” Einde citaat.
Haalbaarheid
Op 20 november zal dus bekend wat de resultaten zijn van het ‘safety culture’ onderzoek binnen bedrijven die met bestelauto’s rijden. Daarin zal blijken hoe en waarom een dergelijke safety culture wel in het ene bedrijf tot stand komt en niet in het andere, wat de kenmerken zijn van de bedrijven die verkeersveiligheid wel aandacht geven en wat “incentives” zijn voor bedrijven om meer aandacht te geven aan verkeersveiligheid. Te denken valt in het laatste geval aan bepaalde verzekeringsconstructies of relaties met opdrachtgevers.
Belangrijk aspect is uiteraard de haalbaarheid van één en ander.
Eerdere publicaties over dit onderwerp op ttm.nl:
Voorlopig geen begrenzer op bestelauto’s
Cijfers weerleggen onveiligheid bestelauto’s
Veiligheid bestelauto verder verhogen