Nieuws

RAM 1500 krijgt hybride-aandrijving met eTorque

Europees importeur van Dodge en RAM KWA meldt de introductie van de RAM 1500 pick-up met eTorque, een mild hybrid systeem dat moet zorgen voor fikse besparing van brandstof.

ETorque werd vorig jaar al geïntroduceerd op de Detroit Auto Show. Het systeem werkt samen met de vertrouwde 5.7 liter Hemi V8 en houdt in dat de traditionele dynamo wordt vervangen door een riemaangedreven generator die verschillende functies vervult. De motorgenerator werkt met een 48-volt accupakket om een ​​snelle en naadloze start / stop-functie, extra koppel en regeneratie van remenergie mogelijk te maken, wat het reactievermogen van de motor, maar ook de efficiency verbetert. Met draaiende motor voedt de motorgenerator van eTorque 48 volt stroom aan een 430 watt-uur lithium-ion nikkel-mangaan kobalt (NMC) -grafietbatterij. Het kleine, luchtgekoelde batterijpakket wordt aan de achterwand in de cabine van de Ram 1500 gemonteerd.

eTorque ontlast de motor bij lage toeren, tussen stationair en 1500 toeren. Het kan 176 Nm aan koppel leveren. Het hybride systeem geeft zo meer bandbreedte in koppel, in plaats van meer piekvermogen in koppel.  Door koppel bij lage toeren toe te voegen, kunnen zware lasten, maar ook aanhangers makkelijker vanuit stilstand worden getrokken, is er sneller en directer vermogen en neemt over het algemeen de druk op de aandrijflijn af.

Volgens KW Auto helpt het elektrische koppel het brandstofverbruik, en dus ook de CO2-uitstoot, met 10 procent te verminderen. eTorque is ook te combineren met het LPG-systeem, dat nu standaard door KWA wordt geleverd en ingebouwd in het KWA Technology Center in Bremerhaven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.