
Renault, Valeo en Valeo Siemens eAutomotive zijn voornemens in Frankrijk elektromotoren zonder zeldzame aardmetalen te ontwikkelen en te produceren. Een memorandum van overeenstemming voor een strategisch partnerschap is ondertekend.
Renault Groep, Valeo en Valeo Siemens eAutomotive zullen als eerste vanaf 2027 een 200 kW elektromotor zonder zeldzame aardmetalen in serie produceren. De productie van de motor voor eigen gebruik van de autofabrikant zal plaatsvinden in de fabriek van de Renault-groep in Cléon in Normandië, Frankrijk. Daartoe zullen de drie partners hun know-how en ervaring bundelen om een nieuw aandrijfsysteem te ontwikkelen dat meer vermogen genereert met minder energie-input. In het kader van de samenwerking zal elk van de drie partners bijdragen tot de ontwikkeling en productie van de twee belangrijkste onderdelen van de elektromotor: de rotor en de stator.
Renault zal de EESM-rotortechnologie (elektrisch bekrachtigde synchrone motor) ontwikkelen en produceren, die geen gebruik van zeldzame aardmetalen vereist en een betere energie-efficiëntie biedt. Naast de levering van onderdelen op basis van de respectieve specialisatie van de betrokken ondernemingen, zal ook de algemene architectuur van de alles-in-één-motor voor de Renault-groep door Renault worden ontwikkeld.

Valeo en Valeo Siemens eAutomotive zullen de stator ontwikkelen en produceren, op basis van de technologische knowhow van Valeo op het gebied van koperdraadassemblage. Dankzij haar unieke knowhow op dit gebied, die het gebruik van een hogere koperdichtheid in de stator mogelijk maakt, is Valeo in staat meer vermogen te genereren zonder meer elektrische energie te verbruiken. Luca de Meo, CEO van de Renault Groep, verklaarde: “Wij zijn verheugd te kunnen samenwerken met Valeo, waarvan de expertise wereldwijd wordt erkend. Samen zullen wij een nieuwe generatie hoogtechnologische elektrische motoren ontwerpen en ontwikkelen, die zullen worden vervaardigd in onze fabriek te Cléon. Dit partnerschap bewijst eens te meer dat wij in staat zijn een voortrekkersrol te spelen in de elektrische revolutie in de auto-industrie en de nieuwe waardeketen voor de auto-industrie in Frankrijk te verankeren.”
Christophe Périllat, Chief Executive Officer Valeo, verklaarde: “Dit strategische partnerschap zal elektrische mobiliteit een grote stap voorwaarts brengen. Samen met de Renault-groep ontwikkelen wij een nieuwe generatie elektromotoren die geen zeldzame aardmetalen gebruiken. Deze nieuwe motor zal voldoen aan de strengste milieueisen en de hoogste prestatienormen.”
De Mercedes-Benz EQS wordt al aangedreven door Valeo en Valeo Siemens eAutomotive. Dus ervaring en een goede reputatie zijn er. En aangezien de bedrijven zichzelf zien als “pioniers van de elektrificatie van de auto”, willen de Renault Groep, Valeo en Valeo Siemens eAutomotive ook “een nieuw hoofdstuk openen in de technologie van elektromobiliteit” met de nieuwe aandrijvingen vanaf 2027. Men kan nieuwsgierig zijn naar efficiëntie en resultaten.
