Nieuws

Afgelopen week werden de resultaten bekend gemaakt van de Europese ‘CVO Fleet Barometer’. In totaal werden er 3.652 wagenparkbeheerders van bedrijven in verschillende branches geïnterviewd, waarvan 315 in Nederland. Het onderzoek betreft zowel personenauto’s als lichte bedrijfswagens. Wat onder meer opvalt is dat door de huidige economische omstandigheden bedrijven gedwongen worden om anders naar de kosten van het wagenpark te kijken.

Uit de gesprekken met de Nederlandse wagenparkbeheerders is naar voren gekomen dat zij pessimistischer zijn dan hun Europese collega’s over de verwachte groei van hun wagenpark. Vergeleken met 2012 zakte hun vertrouwensniveau. Wagenparkbeheerders binnen zeer grote bedrijven (meer dan 500 medewerkers) zijn het meest pessimistisch. Bij kleine bedrijven (minder dan 10 medewerkers) is er een trend waarneembaar om de looptijd van de auto’s in het wagenpark te verkorten. Voor de andere segmenten (middelgrote-, grote- en zeer grote bedrijven), is er juist een trend om de looptijd van de auto’s in het wagenpark te verlengen.

Onderzoek CVO

Lichte bedrijfswagens vertegenwoordigen 66% van de auto’s in het wagenpark van Nederlandse bedrijven met minder dan 10 medewerkers, terwijl personenauto’s juist 70% vertegenwoordigen van de auto’s in het wagenpark van Nederlandse bedrijven met meer dan 500 medewerkers. In Nederland, net zoals in de rest van Europa, staat ongeveer een van de twee bedrijven hun medewerkers toe de leaseauto voor privédoeleinden te gebruiken. In grote Nederlandse bedrijven (meer dan 100 werknemers) is dit zelfs 70%. Het aandeel van bedrijven dat hun medewerkers toestaat een lichte bedrijfswagen voor privédoeleinden te gebruiken is zeer beperkt. Uit de resultaten ‘CVO Fleet Barometer’ blijkt dat in Nederland een kwart van de kleine bedrijven met zakelijke auto’s voornamelijk naar de aanschafprijs kijkt. En dat terwijl er veel meer factoren zijn die de kosten van het wagenpark beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld het brandstofverbruik. Als berijders daar bewuster mee omgaan, besparen zij voor hun werkgever jaarlijks al gauw 600 euro per auto.

Tevens blijkt dat in Nederland grote bedrijven met 100+ medewerkers wel vaker de totale kosten van het wagenpark als belangrijkste criterium hanteren bij de keuze voor een bedrijfsauto. Grote bedrijven geven daarbij aan behoefte te hebben aan advies van leasemaatschappijen om de kosten in de hand te houden tijdens de economische crisis. Voor een kwart van de kleine bedrijven is de aanschafprijs het belangrijkste criterium om een bedrijfsauto te kiezen, ten opzichte van 10% van de grote bedrijven. Toch kijkt de Nederlandse markt wel verder dan de Europese markt. Daar ligt in vergelijking tot Nederland de focus bij de autokeuze nog meer op de aanschafprijs en nog minder op de totale kosten van het wagenpark.

Jeff Bolders, algemeen directeur van leasemaatschappij Arval: “Grote bedrijven hebben vaak een fleetmanager in dienst. Die is zich bewust van de totale kosten van het wagenpark en verwacht hier actief advies over van leasemaatschappijen. Kleine bedrijven onderhandelen meer en focussen bijvoorbeeld bij leaseauto’s op een maandelijkse 10 of 20 euro korting op de leaseprijs. Het terugdringen van het brandstofverbruik, waarmee berijders al gauw 600 euro per jaar per auto kunnen besparen, nemen ze niet in overweging. Mijn oproep aan kleine bedrijven is dus om de autokeuze breder te trekken en met hun leasemaatschappij(en) om tafel te gaan om naast de aanschaf- en leaseprijs ook de andere bijkomende kosten te bekijken. Hiermee liggen kostenbesparingen van het wagenpark echt voor het oprapen.”

Telematica CVO

In Nederland wordt telematica gebruikt in de meeste middelgrote- en grote bedrijven: 23% van de bedrijven met 10 tot 99 medewerkers en 38% van de bedrijven met meer dan 500 medewerkers gebruiken dit instrument voor hun wagenpark. Telematica wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het volgen en lokaliseren van leaseauto’s, maar de grootste bedrijven (meer dan 500 medewerkers) gebruiken dit instrument ook voor het ontdekken van oneigenlijk gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.