
Onderzoeksbureau CE Delft heeft onderzocht wat er gebeurt als er binnen de EU een verplichte snelheidsbegrenzer op bestelauto’s zou komen. Een begrenzing van alle bestelauto’s op 100 km per uur leidt tot 7 procent brandstofreductie en daarmee ook tot een daling van de CO2-uitstoot met 7 procent.
Verplichte snelheidsbegrenzing op 110 km per uur leidt tot 4 procent reductie. Invoering van een snelheidsbegrenzer leidt ook tot minder doden in het verkeer, voor de EU-landen zou dit tussen de 110 en 190 (bij 100 km begrenzing) verkeersdoden schelen, waarbij de meeste doden op snelwegen vermeden worden. De studie laat ook zien dat er geen noemenswaardige kosten zijn gemoeid met de introductie van snelheidsbegrenzers voor nieuwe bestelauto’s.
CE Delft heeft de studie uitgevoerd voor Transport & Environment (T&E). Aanleiding voor het onderzoek is het voornemen van de Europese Commissie om regels op te stellen voor de CO2-uitstoot van bestelauto’s. Hierover wordt woensdag gestemd in het transportcomité van het Europees Parlement.
Download hieronder het complete rapport
Speed_limiters_for_vans_in_Europe.pdf