Nieuws

Het Sociaal Akkoord zet de Nederlandse wegvervoermarkt op slot, aldus verladersorganisatie EVO. In het akkoord, waarover de Tweede Kamer woensdag debatteert, staat dat een vergunning voor het vervoeren van goederen van derden verplicht wordt vanaf 0 kilogram. Nu is dit nog 500 kilogram. De vergunning kost 4.000 euro – een disproportionele lastenverzwaring van in totaal 24 miljoen euro. Dit is slecht voor het Nederlands bedrijfsleven.

Zelfs voor een dumbell van 1,25 kg is een vervoersvergunning nodig!De enorme lastenverzwaring komt keihard aan bij de expresmarkt – waar koeriers veel goederen vervoeren van 500 kilogram of lichter. Met het verlagen van de vergunningsgrens is in Nederland zelfs voor het vervoeren van een doos tissues een vergunning nodig. EVO, belangenbehartiger van bedrijven die goederen te vervoeren hebben, stelt dat de vergunningseis zich niet richt op de kwaliteit van de dienstverlening. Weliswaar is een van de eisen het behalen van een diploma gericht op groot, internationaal goederenvervoer – maar dit diploma is voor veel koeriersdiensten, die regionaal werken, niet relevant.

Het verlagen van de vergunningsgrens naar 0 kilogram zorgt voor een te hoge toetredingsdrempel tot de vervoermarkt, meent EVO. Het opleidingstraject voor een vergunning beroepsgoederenvervoer kost namelijk 4.000 euro. EVO schat de totale kosten van deze wetswijziging op 24 miljoen euro. Een rekening die uiteindelijk bij de opdrachtgevers van transport, verladers, terechtkomt.

EVO pleit al jaren voor het verhogen van de vergunningsgrens tot het Europees overeengekomen niveau van 3.500 kilogram, omdat een efficiënte bedrijfsvoering voor verladers alleen mogelijk is in een open Europese markt. Doordat Nederland nu nog meer afwijkt van de Europese norm ontbreekt voor Nederlandse handels- en productiebedrijven een gelijk speelveld met andere Europese landen. En dat betekent niets minder dan dat in Nederland gevestigde bedrijven zich uiteindelijk óf uit de markt prijzen óf zich genoodzaakt zien hun logistieke operatie te verplaatsen.


4 reacties op “Sociaal akkoord: altijd een vervoersvergunning nodig

  1. Ik vind het werkelijk tegek voor woorden, ik ben 12 jaar geleden begonnen als koerier en ik hanteer normale tarieven, heb mijn boterham en geen schulden !

    Ik kan erg slecht leren, maar mijn bedrijf is mij alles, ik doe dit samen met mijn zoon, straks valt alles weg.

    Wat kan ik hier aan doen ? ja mijn vergunning gaan halane, de vergunningskosten waar men over spreekt zijn buiten alle proportie’s en niet haalbaar voor de kleine koerier

  2. groninger bezorgdienst schreef:

    Wij rijden alleen met gebak, bloemen e.d in de regio.
    dit alles in kleine auto`s, nu ineens moeten we studeren en een hoop geld uitgeven voor niets.( wat we niet bezitten)
    Onze regering heeft eerst gezorgd dat bedrijven als post.nl van hun personeel af kon omdat er dan meer verdient werd aan hun eigen aandelen, en nu daar allemaal verkapte vorm van loondienst is zonder inkomsten voor de staat moet dat opeens veranderen en worden wij daar allemaal de dupe van.
    Als ze gewoon de wet goed controleren hoeft dit allemaal niet, je bent als ondernemer namelijk verplicht om minimaal 3 klanten te hebben en zelf de zakelijk beslissingen te kunnen nemen, veel kleine bezorgers hebben dat, maar alleen veel pakketten bezorgers leven van 1 klant en hebben ook geen extra tijd voor andere klanten en moeten zich houden aan alle regels van hun klant, daar is dus gewoon sprake van loondienst.
    Voer dus gewoon de bestaande wetten uit en laat de kleine bezorgers met meer dan 3 klanten hun werk doen, anders ben ik bang dat onze regering veel geld moet gaan reserveren voor uitkeringen, want de meesten kunnen er van rondkomen, maar dat is het dan ook, grote uitgaven gaan op aan vervoersmiddelen, niet aan diploma`s.

  3. matthijs schreef:

    en wat als het een bijverdienste betreft ?
    dit is voor mijn bedrijf een nevenactiviteit
    waarmee het bedrag per jaar niet eens binnenkomt 4500,== per jaar brengt het ons lang niet op

  4. Cornel schreef:

    Meer “lawaai” maken EVO en middenstanders! De minister bedenkt dit niet zelf, maar zijn ambtenaren. Èn het brengt meer geld op voor de schatkist! Mooi toch?
    Dus niet alleen formeel in vergaderingen je laten horen of een protestbrief sturen, maar mobiliseer de media en laat horen dat de overheid tegen de Europese afspraken in handelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.