Nieuws

Met de kilometerheffing voor trucks in 2023 zijn ook bestelauto’s boven 3,5 ton het bokje. Zelfs de elektrische bestellers van 4,2 ton die met een B-rijbewijs mogen worden gereden. Dat wil branchevereniging Evofenedex door de Europese Commissie laten voorkomen.

Dat schrijft Evofenedex in een position paper over de conceptwet kilometerheffing.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is is gestart met een pilotfase waarbij de bestuurders van een e-bestelauto van maximaal 4250 KG zijn vrijgesteld van de verplichting tot een C- of C1-rijbewijs. Daarvoor is vrijstelling gevraagd en verkregen van de Europese Commissie. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zet zich in om ook na het aflopen van de pilots in 2023 het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s structureel vrij te stellen, om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken over te stappen op elektrisch rijden.

Het totale segment bestelauto’s groeit, en uit eigen onderzoek van Evofenedex in 2018 bleek dat 44 procent ondernemers met een bestelauto denkt binnen 5 jaar over te stappen op elektrisch rijden, mits de kosten gelijk blijven. Hetgeen mogelijk is op basis van de tco’s en aanschafsubsidie. Het boven de markt hangen van een vrachtwagenheffing heeft naar verwachting een heel negatieve impact op het tempo van de transitie naar elektrisch rijden. Ondernemers zullen langer op diesel en benzine blijven rijden om het extra tarief per kilometer van de vrachtwagenheffing te vermijden. Zo wordt de overstap naar elektrisch rijden vertraagd i.p.v. aangejaagd. Vanuit de Eurovignetrichtlijn blijkt het niet mogelijk de vrachtwagenheffing pas vanaf de grens van 4250kg te doen laten gelden.

Daarom is volgens Evofenedex noodzakelijk om toestemming van de Europese Commissie te vragen en te verkrijgen voor het uitzonderen van elektrische bestelauto’s tot een laadvermogen van 4250kg voor de kilometerheffing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.