Nieuws

Stellantis-merken beschuldigd van sjoemeldiesels

1

Stichting Car Claim, een collectieve belangenorganisatie die opkomt voor gedupeerden in de sjoemeldiesel-affaire, heeft eerder deze week een dagvaarding tegen autofabrikanten van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel, behorend tot Stellantis, uitgebracht. “Zo’n 300.000 Nederlandse auto’s van deze merken bevatten sjoemelsoftware. De typegoedkeuringen die – onder andere in Nederland – voor deze sjoemeldiesels zijn afgegeven, zijn in strijd met Europese wet- en regelgeving.”

Op basis van diverse onderzoeksrapporten en emissietests heeft de Stichting kunnen vaststellen dat dieselauto’s van de merken Peugeot, Citroen, DS en Opel verboden sjoemelsoftware bevatten. Daarmee konden zij kunstmatig aan de uitstootnormen van de typegoedkeuringstests voldoen. Buiten de testomstandigheden worden de emissiereinigingssystemen van deze auto’s aanzienlijk beperkt in hun werking en stoten zij het grootste gedeelte van de tijd tot wel 18 keer meer NOx uit dan wettelijk toegestaan.

Guido van Woerkom (Voorzitter Car Claim): “Automobilisten die dachten te betalen voor een combinatie van rijcomfort en duurzaamheid komen van een koude kermis thuis. Zij hebben een gebrekkig product gekocht dat niet aan de wet voldoet. Consumenten hebben daarom recht op compensatie.”

In Frankrijk worden Peugeot en Citroën inmiddels strafrechtelijk vervolgd, terwijl Opel recent in Duitsland recent een miljoenenschikking trof om dat te voorkomen.

Van Woerkom: “De betrokkenheid van deze fabrikanten toont eens te meer aan dat er sprake is van een hardnekkig industrieprobleem. Autofabrikanten hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen zoals klimaatverontreiniging, waar het dieselschandaal een significante rol in speelt. Stilzitten en wegkijken is geen optie.”

Stichting Car Claim komt in de collectieve procedure op voor alle automobilisten die in de periode van 1 september 2009 tot 1 september 2019 een gemanipuleerde dieselauto hebben gekocht of geleased. In Nederland gaat het naar verluid om meer dan 300.000 voertuigen. Met de procedure is een financieel belang gemoeid dat kan oplopen tot 3 miljard euro. In de procedure zal collectieve vergoeding van schade voor alle gedupeerden worden gevorderd. De procedure is tevens gericht tegen de Nederlandse importeur en de Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Ook de Nederlandse moedermaatschappij Stellantis en General Motors, waarvan Opel tot 1 augustus 2017 onderdeel uitmaakte, worden gedagvaard. Een kopie van de dagvaarding kan via deze link worden verkregen.

Stellantis kwam als reactie op de beschuldigingen met de volgend officiële verklaring: “Wij geven geen commentaar over deze specifieke zaak. In het algemeen ontvangt Stellantis vragen van regelgevende instanties in een aantal rechtsgebieden wanneer zij de uitlaatemissies van verschillende voertuigen van autofabrikanten op de weg onderzoeken. En, wanneer de jurisdictie het toelaat, blijven wij samenwerken met deze overheidsagentschappen en autoriteiten”

1 reactie op “Stellantis-merken beschuldigd van sjoemeldiesels

  1. rene de roos schreef:

    komt ook nog bij dat het verbruik veel hoger ligt dan wat in de boekjes staat, de oude motoren waren sterker en veel zuiniger Citroen jumper 2003 2,8hdi 1:11 en de peugeot boxer 2,1hdi 1:7
    als er gewonnen wordt wordt dan het verbruik ook meegeteld,
    ook was er in 2016 een wet dat je adblue moest gebruiken maar mijn nieuwe bus had dat niet ,ze mochten de oude motoren opmaken, blablabla veel graaien en weinig geven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.