Bestelautotests

Test Maxus eDeliver 9

Het Chinese merk Maxus maakte vorig jaar al een sterke entree op de Nederlandse markt met de eDeliver 3 en doet daar dit jaar nog een schepje bovenop met de eDeliver 9, een bestelauto in het 3,5 tons segment. Bestelauto voelde de eDeliver 9 een week lang aan de tand.

Het is een prettig weerzien met de eDeliver 9, want de auto die we van importeur Maxomotive Nederland krijgen geleverd is dezelfde als die we eerder voor een rij-impressie door Amsterdam stuurden. Het is de L3H2 versie, 594 cm lang en 253 cm hoog. De wielbasis bedraagt 376 cm. De eDeliver 9 is inmiddels voorzien van groen witte bestickering met de nodige aanbevelingen. De wrapping verhult de fraaie carrosserie van de eDeliver 9 niet. Hij heeft echt een eigen gezicht, met een front wat een mix is van ronde en wat scherpere vormen. Achter het grote logo gaat de stekkeraansluiting schuil. De Maxus is standaard voorzien van stalen velgen met wieldoppen, op ons model zitten ook nog sidebars ter bescherming. Prominent op de achterkant: een camera die bij achteruit rijden beeld moet geven van de wereld aan de achterzijde van de auto. De eDeliver 9 is overigens voorzien van parkeersensoren rondom. Voordat we instappen gaan we even op de grond liggen voor een blik onder de auto. Daar hangt het accupakket, het grootste mogelijke, goed voor 89 kWh. De bodemvrijheid is maar liefst 25 cm.

Jashaakje
Het interieur van de Maxus eDeliver 9 is al even modern als het uiterlijk. Hier is echt een designer aan het werk geweest die wist wat een West-Europese klant verwacht. Dat resulteeert in een net ontworpen dashboard van acceptabele materialen, met heel veel bergruimte. Ook zien we grote deurvakken, ruimte onder de bijrijdersbank en tegen het dak. De stoel zit goed en is goed verstelbaar. Dat is belangrijk, want het stuur is enkel in hoogte verstelbaar, niet in diepte. Toch is er een goede zitpositie te creëren. De achterwand is niet bekleed en we vinden ook geen haakje om onze jas op te hangen. Voor ons zien we een deels digitaal display en op het dashboard staat een kloek, 10 inch groot display met veel informatie. Navigatie zit er niet bij, maar met Apple Carplay of Android Auto verbind je makkelijk je eigen smartphone.

Chargen
De eDeliver 9 heeft een elektromotor met een maximumvermogen van 205 pk. Er is 310 Nm koppel en daar komt de auto goed mee van zijn plek, blijkt in onze acceleratietests. Best knap, want de Maxus weegt zelf 2715 kg. Onze testauto heeft een accucapaciteit van 89 kWh, het grootste accupakket. Daarmee kom je in theorie 296 km ver. Onze testauto gaf met volle accu’s een actieradius van 282 km aan en haalde dat in de praktijk ook. Kijken we naar het verbruik van 28 kWh/100 km van de boordcomputer, dan komen we zelfs 317 km ver. Weliswaar reden we met een lege laadruimte, maar praktijktesten hebben allang uitgewezen dat de actieradius door lading met ongeveer 10 procent wordt verminderd. Dan is dik 250 km nog altijd acceptabel. Wie veel in de stad rijdt, kan ruim 300 km rijden door af te remmen op de motor. Dat geeft energie terug aan de accu’s. De mate van regeneratie is in drie standen te regelen met de pook van de transmissie. De Maxus is met AC en DC te laden. Bij de Fastned is chargen weliswaar duur, maar het gaat ook lekker snel. In drie kwartier tijd kun je de accu’s tot 80 procent bijladen. De eDeliver 9 stuurt trouwens lekker licht en is voorzien van tal van hulpsystemen als adaptive cruise control, lane change assist, lane departure warning, dodehoek detectie en AEBS. Met de knop Eco-modus kunnen we het vermogen wat dempen om de accu’s te ontlasten. Wat extra vermogen kan trouwens ook met de Power-knop. Op de snelweg is de Maxus begrenst op 100 km/h.

Meer meenemen?
Dan ’s even kijken in de laadruimte van de eDeliver 9. De achterdeuren kunnen tot 236 graden open. De laadvloer ligt op 66 cm hoogte. Hoger dan normaal, maar dat lijkt ons toch niet te komen door het accupakket onder de auto. De vloer is standaard netjes bedekt met kunststof materiaal met traanplaatmotief, de wanden halfhoog met kunststof beplating. Het laadvolume is 11 kuub, het laadvermogen is 885 kg. Dat lijkt niet superveel voor zo’n grote auto. Wie meer wil, moet kiezen voor een kleiner accupakket en actieradius, dan is wel 1200 kg laadvermogen mogelijk. De 4,0 tons versie (N2) mag zelfs 1350 kg meenemen. De Maxus zit solide in elkaar en de Chinese fabrikant SAIC Motors, waar Maxus onder valt, durft het dan ook aan standaard 5 jaar (of 100.000 km) garantie te geven op de auto (+ 24/7 assistentie) en zelfs 8 jaar op het accupakket (max. 160.000 km).

Na deze praktijktest weten we het zeker: de Maxus eDeliver 9 is een aanwinst voor de Nederlandse markt. We zien er de komende jaren wel pakketdiensten mee gaan rijden. De hele dag emissievrij door de stad, wie wil dat niet? Mogelijk struikelblok: de prijs. De hier geteste eDeliver 9 met 89 kWh accupakket kost zomaar dik 71.000 euro. Het is dan ook aan te raden u te verdiepen in de subsidiemogelijkheden voor elektrische bestelauto’s (Google even op SEBA-regeling). Het kan u zo duizenden euro’s schelen.

Specificaties & Metingen

Merk Maxus
Type eDeliver9
Motor elektromotor
Transmissie traploze automaat
Accupakket (kWh) 89
Vermogen (pk) 205
Koppel (Nm)310
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 594 x 206 x 253
Wielbasis (cm) 375
Laadruimte lxbxh (cm) 345 x 190 x 180
Tilhoogte (cm) 66
Eigen gewicht – leeg (kg) 2715
Nuttig laadvermogen (kg) 885
Max. aanhangergewicht (kg) 1500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 59,4
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 66,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,1
Acceleratie 80-100 km/h (sec)4,4
Stroomverbruik (kWh/100 km, onbeladen) 28,0
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 00
Prijs vanaf (€) 49.990
Prijs zoals getest (€) 71.490

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.