
De Volkswagen ID. Buzz Cargo is een baanbrekende bestelauto. Niet alleen is het de eerste elektrische Volkswagen bestelauto waarmee het merk uit Wolfsburg flinke volumes kan gaan verkopen, hij is ook nog eens de wedergeboorte van de legendarische Bulli. De ID. Buzz Cargo debuteert in Nederland met deze test.
Bestelauto verwelkomt de definitieve versie van de ID. Buzz Cargo in Nederland, nadat we er eerder al mee reden in Kopenhagen en vorige winter een prototype door Amsterdam reden. Tussentijds werd de ID. Buzz Cargo verkozen tot International Van of the Year 2023, een prachtige erkenning.
Nu is het dan tijd voor een echte test. Die begint zoals zo vaak bij eerst eens goed kijken. Dat doet iedereen trouwens naar deze auto. Hij valt op, zeker met zijn twotone lak, maar zeker ook door zijn uiterlijk. De ‘buzz’ over deze (bestel)auto is enorm. In onze testweek keek heel Nederland ernaar en we werden op straat zelfs staande gehouden om er vragen over te beantwoorden! Maar het moet gezegd: de ID. Buzz Cargo is een lust voor het oog. Met zijn stompe neus, grote logo en fraaie lichtunits doet hij denken aan de originele Bulli van Ben Pon, maar je weet ook meteen dat deze auto in de 21e eeuw thuishoort. Kijk maar eens naar de fraaie honingraatstructuur onder de bumper, de LED-verlichting of de versieringen aan de C-Stijl. De auto is 471 cm lang en heeft met 299 cm een lange wielbasis. Dat moet het weggedrag ten goede komen.
Helemaal nieuw
De ID. Buzz Cargo is volledig nieuw ontworpen, dus ook het interieur is nieuw. Maar als we eenmaal zitten op de fijne stoelen, zien we voor ons het digitale instrumentarium dat we kennen uit de ID.3 en ID.4. Ook het grote scherm op het dashboard is hetzelfde, inclusief de touchschreen bediening. Daar is al veel kritiek op geweest, maar niet van ons. Oké, het is misschien even wennen, maar wie met een smartphone kan omgaan snapt dit ook snel. En bovendien, er zijn nog altijd knoppen voor vitale functies als climate control. De bediening van de ruitenwissers vinden wij dan weer lastig. Dat gaat met de hendel aan de linkerkant van de stuurkolom, en dan door een knopje te verschuiven. Niet optimaal. We merken dat de bestuurderstoel zelfs met onze lengte al tegen het tussenschot aan staat. Opbergruimte is er genoeg: in de uitneembare middenconsole, maar ook voor op het dashboard zijn grote vakken. Het dashboard is lang. Daardoor is er veel opbergruimte, maar je zit daardoor vrij ver naar achteren en hangende verkeerslichten zijn daardoor vaak slecht zichtbaar.
Middenasser aub
De laadruimte is toegankelijk door een 68 cm brede en 110 cm hoge zijschuifdeur en door een forse achterklep. Achterdeuren zijn ook mogelijk als optie. Onder de klep sta je lekker droog, maar hij steekt wel 130 cm uit. Iets om rekening mee te houden. De laadruimte is 220 cm lang, minimaal 137 en maximaal 163 centimeter breed en 122 cm hoog. Tussen de wielkasten zit 123 cm ruimte. Er mag 652 kg aan lading mee, wat een beetje tegenvalt. Aan een trekhaak mag 1000 kg hangen, maar alleen als het middenas aanhangwagen is. Ook dat is een cijfer dat niet echt overtuigt. Er zijn (en er komen er snel meer) elektrische bestelauto’s in deze klasse die op laadvolume en laadvermogen beter presteren. Fraai is dan wel weer de prima LED-verlichting in de laadruimte.
Draaien maar
Het rijden met de ID. Buzz Cargo is een zeer aangename ervaring. Door de elektrische aandrijflijn blijft het heerlijk stil in de cabine, maar het is ook prima rijden met de 204 pk sterke elektromotor, die zich op de achteras bevindt. Het koppel van 310 Nm wordt mooi gematigd afgegeven. Je kunt er snel mee wegkomen bij het stoplicht, maar dat hoeft niet. In de stad is het heel fijn bochten maken met de ID. Buzz Cargo. De draaicirkel is slechts 11 meter, mede doordat de voorwielen bij gebrek aan een verbrandingsmotor veel ruimte hebben om te draaien.
Aan de laadpaal
Ook met de ID. Buzz Cargo reden we onze verbruikstest, over een afstand van 63 km. We legden 120 kg aan lading achterin de laadruimte. We vertrekken met het 77 kWh grote accupakket 100 procent vol en een actieradius van 362 km. Als we terugkomen, na 63 km, is de actieradius nog 290 km en hebben we 81 procent aan accucapaciteit over. We leggen de ID. Buzz aan een snellaadpaal en zien dat hij in ruim 28 minuten in totaal 18,36 kWh bij moet laden om weer op 100 procent te komen. Een snelle rekensom leert ons dat we dan een verbruik hebben gescoord van 29,14 kWh op 100 km. Dat is in vergelijking met andere elektrische bestelauto’s in dit segment aardig, maar meer ook niet. Het moet wel gezegd worden dat we reden in winterweer met temperaturen rond het vriespunt.
De Volkswagen ID. Buzz Cargo wordt een hit in Nederland, dat is een garantie. Hij is namelijk een van de eerste echt als elektrisch ontworpen bestelauto, die niet, zoals we bij andere merken zien, gebaseerd is op een model met een verbrandingsmotor. De prijslijst begint bij 46.200 euro, maar wie een beetje aankleding wil is veel meer kwijt. Ons testmodel kost bijna 60.000 euro. Volkswagen heeft met deze ID. Buzz Cargo de bestelauto opnieuw uitgevonden, al is er best nog ruimte voor verbetering. Maar het is nu al zeker dat ID in de typenaam niet alleen staat voor ‘idee’ maar zeker ook voor ‘identiteit’.

Specificaties & Metingen
Merk | Volkswagen |
Type | ID. Buzz Cargo |
Motor | elektromotor |
Transmissie | traploze automaat |
Accupakket (kWh) | 77 |
Vermogen (kW/pk) | 150/204 |
Koppel (Nm) | 310 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 471 x 199 x 193 |
Wielbasis (cm) | 299 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 220 x 163 x 122 |
Tilhoogte (cm) | 62 |
Eigen gewicht – leeg (kg) | 2348 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 652 |
Max. aanhangergewicht (kg) | 1000 (middenasser) |
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) | 62,0 |
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) | 64,4 |
Acceleratie 0-80 km/h (sec) | 6,6 |
Acceleratie 80-100 km/h (sec) | 3,2 |
Stroomverbruik (kWh/100 km, beladen) | 29,14 |
Actieradius | 356 |
CO2-uitstoot WLTP (gr/km) 0 | 0 |
Prijs vanaf (€) | 46.200 |
Prijs zoals getest (€) | 59.890 |

Wat ik altijd mis bij de tests van elektrische bestelauto’s is een verbruikscijfer bij lagere temperaturen en met volle belading (in dit geval min. 600kg). En dan niet een verbruikstest over 63 km, maar minimaal van een volledig geladen batterij. Dan weet je tenminste hoe ver je kunt komen in de meest ongunstige situatie. Dat is voor mij (en ik denk voor veel ondernemers) veel meer relevant.
Best wel echt geld voor een koerier…Schilder… Timmerman
Wat een waanzin: bijna 60.000 euro neertellen voor een besteller die driemaal zoveel weegt als het origineel (de oer VW-bus) maar met niet meer laadvermogen.
Met een stroomverbruik van 1 kWh per 3,3 km ook niet echt zuinig. En wij maar spaarlampen monteren….. Dit is waar het EV-beleid toe leidt, een waanzinnige upgrading van auto-eigenschappen die juist downsizing verdienen (gewicht, vermogens, prestaties, bandenmaat, botspotentie, kosten), en dat alles om al die stompzinnige pakjes met onnodige onzinkleren voor mijn buurmeisjes te bezorgen [ik ben de pakjesontvanger] om die vervolgens massaal teruggestuurd te zien worden. Die arme uitgebuite ‘zelfstandige’ pakjesbezorger kan dit ding niet eens financieren en blijft dus met zijn eeuwig stationair draaiende turbodiesel zonder roetfilter mijn lucht vervuilen.
Back to basics is wat echt duurzaam is: de bus van de toekomst is een e-bakfiets voor de echt onmisbare pakketjes [minder dus] als we eindelijk gaan consuminderen.
Dank voor je opmerking Jan. De vraag is dan: hoe laag wil je de temperaturen hebben (-20, -30?). Deze test werd rond het vriespunt gereden. En waarom de batterijen leeg rijden? Over een goede representatieve route maakt de lengte niet uit. En over volledige belading: hoe vaak rijdt de gemiddelde bestelauto volledig beladen? Deellast is veel representatiever. Kortom: de uitgangspunten van deze test zijn goed genoeg voor een evenwichtig beeld…
Hoe laag de temperatuur? Zo laag als hij in Nederland in een gemiddelde winter zakt.
En ik denk dat het wel degelijk van belang is om te weten hoeveel km je met een volle batterij kunt komen. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. En hoe vaak ik met volle belading rijdt? Vaak! Nu moet ik er altijd maar naar raden hoeveel de actieradius vermindert bij minder gunstige omstandigheden.
Helemaal eens met de reactie van Martin Kroon. Onevenredig duur en zwaar.
En zou het echt zo milieuvriendelijker zijn dan een moderne verbrandingsmotor?
Het meeslepen van de zware batterij kost ook de nodige energie en dit komt echt niet allemaal uit de zon of de wind!
Word moe van superlatieven als Bestelauto een VW test. “een lust voor het oog”, dat bepaal ik zelf wel. Wat niet vermeld wordt is dat het laadvolume 3,9 m3 is, ongeveer dat van een L2 Caddy/Doblo/Berlingo categorie. Denk dat geschiktheid voor grote groep zelfstandigen daarmee uitgesloten is. En hele dure kubieke meters. Zal voornamelijk als reclame object ingezet worden, zie mij eens hip zijn….
Mooie te kleine en veel te dure bus.