Nieuws

The Companion app van Sixt succesvol

De nieuwe smartphone-app ‘The Companion’ van Sixt Mobility Consulting is een succes. In de eerste vijf maanden na de lancering is de app voor bestuurders van bedrijfsauto’s al ongeveer 13.000 keer gedownload uit de appstores van Google en Apple.

Dat betekent dat ongeveer 55 procent van de zakelijke autorijders van de klanten van SMC van de app gebruik maken. Ook Siemens gebruikt ‘The Companion’ voor duizenden zakelijke autorijders. Siemens is de eerste klant van SMC, die het Duitse wagenparkbeheer volledig gedigitaliseerd heeft. Sinds eind vorig jaar is er ook een Nederlandse versie van de App beschikbaar.

 “Met de succesvolle lancering van onze app ‘The Companion’ voor bestuurders van bedrijfsauto’s hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt in de volledige digitalisering van ons bedrijfsmodel”, zegt Christoph v. Tschirschnitz, managing director van Sixt Mobility Consulting GmbH. “De grote belangstelling van Siemens voor ‘The Companion’ toont aan dat veel bedrijven de behoefte hebben om hun wagenparkbeheer aanzienlijk te vereenvoudigen en te versnellen. Met behulp van digitale oplossingen kunnen ze de controle over belangrijke processen met betrekking tot hun bedrijfsauto’s in handen van de bestuurders zelf leggen.”

 “‘The Companion’ app tilt het wagenparkbeheer bij Siemens naar een hoger niveau en onderstreept onze rol als voorloper in de digitalisering”, licht Jürgen Freitag, senior director Global Commodity Fleet bij Siemens AG toe. “De gezamenlijk ontwikkelde functies van de app maken het beheer van voertuigen gemakkelijker en helpen bestuurders om de juiste actie te ondernemen; bijvoorbeeld bij ongevallen. De app levert een belangrijke bijdrage aan het ontlasten van het wagenparkbeheer en het optimaliseren van de werkprocessen bij Siemens”.

Siemens werkt al sinds 2014 samen met Sixt Mobility Consulting. Om het beheer van het Siemens wagenpark te vereenvoudigen en de kwaliteit en efficiëntie te verhogen, hebben beide bedrijven samen gedigitaliseerde processen voor fleetmanagement ontwikkeld. Ze variëren van een interfaceverbinding met de Siemens Corporate Directory en een digitale kostenkoppeling tot en met een geautomatiseerd goedkeuringsproces, die helemaal in lijn is met de voorwaarden en het beleid van Siemens.

Met ‘The Companion’ kunnen bestuurders van bedrijfsauto’s belangrijke voertuiggerelateerde taken – zoals het maken van afspraken bij de partnergarages – snel en eenvoudig via de smartphone uitvoeren. Bovendien beschikken ze over vele andere intelligente functies die het gebruik van het voertuig vergemakkelijken:

  • 24/7 online boeken van garage-afspraken (bijvoorbeeld voor bandenwissels en keuringen)
  • Praktisch afsprakenoverzicht
  • Real-time documentatie van voertuiggegevens
  • Pushmeldingen en herinneringen (bijvoorbeeld voor bandenwissels, service-afspraken en aflopende lease-overeenkomsten)
  • Messenger-functie voor het verzenden van berichten tussen het wagenparkbeheer en de bestuurders van de bedrijfsauto’s
  • Mobiele betaalfunctie Shell Payment@Pump om met behulp van de smartphone bij het tankstation te betalen
  • Click-to-call functie om snel de Sixt Assistentie en klantenservice te bereiken
  • Beoordeling van de klanttevredenheid van servicepartners (garages) met een vijfsterrensysteem
  • Duidelijk gebruikersprofiel met voertuig-, contract- en contactgegevens
  • Bedrijfsinformatie en FAQ’s met betrekking tot bijvoorbeeld ongelukken, storingen of onderhoud
  • Individueel wagenparkbeleid voor de bestuurder, met zoekfunctie

“’The Companion’ app is schaalbaar en kan via de bedrijfsprofielen in de back-endsystemen van SMC afgestemd worden op iedere individuele zakelijke klant en bestuurder”, verduidelijkt Bas Bogerd, chief commercial officer bij SMC Nederland. ”De relevante gegevens worden met behulp van ons krachtige wagenparkbeheersysteem real time en conform alle wettelijke bepalingen en de allerhoogste veiligheidsnormen beschikbaar gesteld aan de gebruikers. Zo kunnen ze op de hoogte blijven van alle informatie die betrekking heeft op hun voertuig, zoals de status van hun voertuigbestelling of de garageafspraken; om garageafspraken te boeken of om de voertuiggegevens bij de hand te hebben bij de beёindiging of start van een leasecontract.”

Bas Bogerd

 Met de nieuwste versie van de app kunnen gebruikers van bedrijfsauto’s niet alleen de formaliteiten voor de overname en teruggave van het voertuig zelf direct en realtime via de app afhandelen, maar ook het schadebeheerproces. “Real-time afrekening is zeer gunstig voor bedrijven, omdat het de eindafrekening aan het einde van het leasecontract en de berekening van de termijnbijdragen voor de afdeling HR versnelt. Dit maakt een einde aan trage, foutgevoelige processen, zoals het verzenden van handgeschreven kwitanties en Excel-spreadsheets per e-mail”, besluit Bogerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.