Nieuws

De verkeersveiligheid van bestelauto’s kan sterk verbeterd worden. Daarvoor moet het management van bedrijven een proactief verkeersveiligheidsbeleid integreren in de bedrijfscultuur. Dat zijn de eerste resultaten van een onderzoek dat TNO en EVO de afgelopen maanden in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben gehouden.

Donderdag vond er bij TNO een zogeheten expert-bijeenkomst plaats, waar experts uit bedrijfsleven en overheid met elkaar praten over de mogelijkheid van het implementeren van een ‘safety culture’ rond de bestelauto in het bedrijfsleven. Daartoe deden TNO en EVO diepgaande onderzoeken bij tien bedrijven die intensief gebruik maken van bestelauto’s. Slechts de helft daarvan bleken een proactief beleid te hebben voor het veilig deelnemen met bestelauto’s aan het verkeer. Verder bleek uit de resultaten dat verkeersveiligheid binnen bedrijven vaak gekoppeld wordt aan technische voorzieningen. Volgens het onderzoek zijn er diverse aanhaakpunten waarmee verkeersveiligheid op laagdrempelige wijze op een hoger plan kan worden gebracht. Veiligheid in en rond de bestelauto moet geïntegreerd worden in de bedrijfsstructuur en –processen. De voorkeur van de aanwezige experts rond de aanpassingen aan de bedrijfsstructuur ging uit naar opname van veiligheid rond de bestelauto in het ARBO-beleid. Ook het personeelsbeleid kan worden aangepast. “Het komt nog te vaak voor dat bij sollicitatiegesprekken niet eens naar het rijbewijs wordt gevraagd. E achter B? Geen idee? Maar zo’n jongen wordt wel met een aanhanger op weg gestuurd”, aldus Maarten van Bergen, bij verzekeraar Interpolis bezig met schadepreventie van wagenparken. Ook managementbijeenkomsten worden gezien als belangrijk om de noodzaak van verkeersveiligheid over te brengen op het personeel.

Aan de ‘technische kant’ kan het rijgedrag worden teruggekoppeld via bijvoorbeeld de blackbox, registratie en analyse van ongevallen en daar een leerproces aan verbinden. Een training in verkeersveiligheid kan ook van nut zijn. De SafetyScan en SafetyMonitor, twee instrumenten van V&W voor bedrijven, blijken bij de onderzochte bedrijven veelal onbekend. Bij externe incentives voor een betere veiligheid waren opname in VCA-certificering, inpassen in een MVO-kader en de rol van de verzekeraar populaire maatregelen bij het expertteam.

Er moet nog veel gebeuren willen alle berijders van bestelauto’s veilig aan het verkeer deelnemen. Consensus was er donderdag over het feit dat het management van bedrijven verkeersveiligheidsbeleid top-down moet integreren in het bedrijf. Dus zelf het goede voorbeeld geven en laten zien waarom veiligheid zo belangrijk is. Het motiveren van middenkader en medewerkers wordt nog een hele klus, want die hebben vaak wel wat anders aan hun hoofd dan veilig rijden met de bestelauto. Dat bleek overigens ook uit de presentie van de onderzochte bedrijven. Van de tien onderzochte en uitgenodigde bedrijven waren er slechts twee aanwezig…

Begin december worden alle resultaten en visies verwerkt in een eindrapportage over de ‘safety culture’ rond bestelauto’s.
 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.