Nieuws

Waarom geen HVO100 in de tank?

Het lijkt het ei van Columbus: tank fossielvrije HVO100 in je dieselauto en je rijdt direct niet alleen CO2-neutraal maar ook met een tot 30 procent lagere uitstoot van fijnstof en NOx. Helaas is het wel duurder. Maar het kan en er zijn scenario’s te bedenken waar het loont.

HVO100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een hernieuwbare brandstof die nagenoeg geen CO2 aan de dampkring toevoegt. Omdat de brandstof zo zuiver is, geeft het ook minder uitstoot van fijnstof en NOx. Vooral bij motoren tot en met Euro 5 telt dat.

Ideaal
Daarmee is HVO100 een ideale diesel. Het is ook goed verkrijgbaar. Zo exploiteren Total Nederland en zijn partners alleen al 140 stations met HVO, waarvan 83 met HVO100. Neste heeft via partners 113 stations met HVO100 en Greenpoint exploiteert zes stations met HVO, waarvan drie met HVO100. Het enige nadeel is eigenlijk dat HVO100 25 tot 30 eurocent per liter meer kost en dat niet alle stations zijn ingericht voor tanken door bestelauto’s. Daarnaast beloont de overheid de brandstof niet met bijvoorbeeld ontheffingen in milieuzones. Toch neemt het gebruik van HVO toe, ook bij bestelautobezitters. Er is ook HVO20: fossiele diesel waaraan 20 procent HVO is bijgemengd. Dat is goedkoper en zorgt toch nog voor 18 procent CO2-reductie.

Meer liters
“Er zijn diverse scenario’s te bedenken waarbij het gebruik van HVO zeker loont”, zegt Paul de Winter, Manager Mobility & New Energies bij Total Nederland. Marketingmanager Bart de Keuster van Greenpoint deelt die visie. Zowel Total Nederland als Greenpoint maken zich in Nederland sterk voor het gebruik van HVO. Ze zien dat beloond met een groeiend aantal verkochte liters. Bij Greenpoint is zelfs al 5 procent van alle dieselverkopen een vorm van HVO. De Keuster: “HVO wordt het meest gebruikt in de bouw. Voor trucks en bouwmachines is er nu nog geen alternatief om schoner te werken en is HVO een uitkomst. Dat helpt bij aanbestedingen waarbij milieu en klimaat een rol spelen.” De Winter: “Vaak hebben bouwbedrijven ook bestelwagens die ze dan meteen meenemen in het HVO- programma. Ook in de transportsector is er steeds meer belangstelling voor HVO100.”

Bart de Keuster van Greenpoint ziet een groeiende vraag naar HVO. Bij Greenpoint staat zowel op de pomp als het tankpistool XTL: de aanduiding dat het om HVO100 gaat.

Direct beginnen
Maar loont HVO ook voor bezitters van één of meerdere bestelauto’s? Zowel bij Greenpoint als bij Total Nederland ziet men daar ook voordelen. “Het grote voordeel is dat je geen extra investering in voertuigen hoeft te doen om toch tot 89 procent CO2-neutraal te rijden,” meent De Keuster. “Met HVO draag je vanaf je eerste tank direct actief bij aan een beter klimaat. Als je als bedrijf jezelf een MVO verplichting hebt opgelegd, of door je klanten daarom gevraagd wordt, heb je hier een goede optie.” Ook Paul de Winter heeft daar ervaring mee. “Wij hebben echt klanten die dat zo doen.”

Transitiebrandstof
Total Nederland en Greenpoint zien HVO toch vooral als een transitiebrandstof. Paul de Winter: “Wij zien op dit moment dat veel ondernemers nog aarzelen met de aanschaf van elektrische bestelauto’s. Er zijn tot nu toe 18 grote steden die beperkende maatregelen voor diesels in 2025 hebben aangekondigd. Dus veel ondernemers kijken nog even de kat uit de boom. Ze kopen eerst één of twee nieuwe elektrische voertuigen om ervaring mee op te doen voor ze de hele vloot vervangen. Maar in de tussentijd kun je met de rest van je vloot direct resultaten boeken door HVO te tanken. Dat zien wij dus ook daadwerkelijk gebeuren.”

Bij de pomp van Total staat enkel de aanduiding HVO

Er is een stijgende belangstelling in de markt voor HVO. “We zien ondernemers voorsorteren met HVO bij aanbestedingen en we spreken steeds meer prospects”, aldus De Winter. Tegelijkertijd zien zowel hij als De Keuster alle belangstelling nog niet helemaal in keiharde verkopen terug. De Keuster: “Die piek komt zeker. Maar wij verwachten uiteindelijk dat HVO in ieder geval voor bestelauto’s zal worden uitgefaseerd omdat het grootste deel van die auto’s elektrisch zal gaan rijden.”


Wat is HVO100?

Technisch gezien is HVO100 een vorm van een XTL of te wel anything (X) to liquid. Een andere bekende XTL is GTL-diesel wat staat voor Gas to Liquid die chemisch gezien heel veel lijkt op HVO en ook onder dezelfde EN-15940-norm valt. In beide gevallen gaat het om een synthetisch vervaardigde zeer zuivere brandstof die qua samenstelling nagenoeg chemisch identiek is aan fossiele diesel en vanwege het hoge cetaangehalte zelfs betere verbrandingseigenschappen heeft. Volgens de producenten kan HVO kan dan ook probleemloos in elke dieselmotor gebruikt worden. Er zijn twee verkochte soorten: HVO100, en HVO 20. De eerste is de zuivere XTL, de laatste is gewone diesel waar tot 20 procent aan HVO is bijgemengd. Dat laatste is goedkoper maar levert slechts tot 18 procent CO2-reductie op. Wel valt HVO 20 onder de EN 590 norm voor fossiele diesel. Alle bestelwagen fabrikanten geven daarom HVO20 wel vrij.

HVO100 is een mengsel van verschillende paraffine koolwaterstoffen die vrij is van zwavel en aromaten. Daardoor is het schoner qua verbranding met minder NOx– en fijnstofuitstoot. Er worden getallen genoemd tot 30 procent. Maar dat is alleen voor oudere motoren tot Euro 5. Bij de nieuwe Euro 6 motoren valt die winst weer nagenoeg weg omdat dat de SCR-uitlaatgasnabehandeling en het roetfilter van die motoren weer veel beter is dan bij Euro 5. Wel is te verwachten dat het AdBlue verbruik met HVO100 wat zal dalen. Maar daar heb je bij een bestelauto alleen iets aan bij de nieuwste Euro 6 modellen waar je dat echt apart tankt.

GTL wordt gemaakt van aardgas en is daarom niet fossielvrij. HVO is dat wel en geldt tank to wheel als 100 procent CO2-neutraal en well to wheel nog steeds voor 89 procent. HVO100 wordt gemaakt via de hydrogenolyse van (afgewerkte) plantaardige oliën en dierlijke vetten. Dat maakt het niet alleen tot een hernieuwbare brandstof. Door dit proces verdwijnt ook de zuurstof uit de brandstof waardoor die veel meer ongevoelig wordt voor bacterie- en algengroei in de tank en vlokvorming in leidingen en verstuivers. Iets wat bij Fame (Fatty Acid Methyl Esters) of wel biodiesel wél optreedt. Ook gewone diesel waaraan tegenwoordig 7 procent Fame is toegevoegd, kan daar soms gevoelig voor zijn.

Als laatste is HVO100 anders dan fossiele diesel volkomen reukloos en officieel ook kleurloos. Dat het ook bekend staat als blauwe diesel is een marketingverhaal: bij die merken is er een blauwe kleurstof aan toegevoegd.


Bij welke merken mag je HVO100 tanken?

Hoewel de fabrikanten en leveranciers van HVO100 claimen dat de brandstof zonder problemen in elke dieselmotor gebruikt kan worden, hebben nog niet alle bestelwagenmerken de milieuvriendelijke diesel ook al vrijgegeven voor gebruik in al hun motoren. In de nieuwste bedrijfswagens van Peugeot, Citroen Opel, Renault en Ford mag dat wel. Maar bijvoorbeeld bij Fiat, VW en Mercedes-Benz weer niet of niet zonder meer. Bij VW en Mercedes-Benz is dat een beetje vreemd. Want die beide merken doen dat wel op de Noord Amerikaanse markt. Maar daar gloort er hoop. Bij Volkswagen loopt er momenteel een proef met 100 auto’s die volgens de woordvoerder voorspoedig gaat. Men verwacht daar HVO100 eind juni de brandstof vrij te geven voor de VW Transporter 6.1 en de Caddy Cargo. En bij Mercedes-Benz is men ook al weer een stapje verder. Daar moet je nu kijken naar wat er op je tankdop staat. Heeft die naast de aanduiding B7 ook nog de vermelding XTL dan mag je beide brandstoffen gebruiken.

Dat er nog over het vrijgeven gesteggeld wordt, is chemisch gezien niet helemaal logisch. Zowel GTL als HVO100 zijn een vorm van een XTL brandstof (de X staat voor Anything to Liquid) en vallen beiden onder de EN 15940 norm. Gewone diesel valt onder de EN 590 norm. De XTL varianten halen die norm nét niet maar zijn chemisch gezien wel nagenoeg identiek aan gewone diesel. Ze zijn ook niet zurig zoals Fame. En beslist veel schoner. HVO 20, dus fossiele diesel met een 20 procent bijmenging van HVO, valt wel onder de EN 590 dieselnorm. Dat mag dus wel. En dan bespaar je nog steeds 18 procent op je CO2-emissie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.