Nieuws

Het lijkt het ei van Columbus: tank fossielvrije HVO100 in je dieselauto en je rijdt direct niet alleen CO2-neutraal maar ook met een tot 30 procent lagere uitstoot van fijnstof en NOx. Helaas is het wel duurder. Maar het kan en er zijn scenario’s te bedenken waar het loont.

HVO100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een hernieuwbare brandstof die nagenoeg geen CO2 aan de dampkring toevoegt. Omdat de brandstof zo zuiver is, geeft het ook minder uitstoot van fijnstof en NOx. Vooral bij motoren tot en met Euro 5 telt dat.

Ideaal
Daarmee is HVO100 een ideale diesel. Het is ook goed verkrijgbaar. Zo exploiteren Total Nederland en zijn partners alleen al 140 stations met HVO, waarvan 83 met HVO100. Neste heeft via partners 113 stations met HVO100 en Greenpoint exploiteert zes stations met HVO, waarvan drie met HVO100. Het enige nadeel is eigenlijk dat HVO100 25 tot 30 eurocent per liter meer kost en dat niet alle stations zijn ingericht voor tanken door bestelauto’s. Daarnaast beloont de overheid de brandstof niet met bijvoorbeeld ontheffingen in milieuzones. Toch neemt het gebruik van HVO toe, ook bij bestelautobezitters. Er is ook HVO20: fossiele diesel waaraan 20 procent HVO is bijgemengd. Dat is goedkoper en zorgt toch nog voor 18 procent CO2-reductie.

Meer liters
“Er zijn diverse scenario’s te bedenken waarbij het gebruik van HVO zeker loont”, zegt Paul de Winter, Manager Mobility & New Energies bij Total Nederland. Marketingmanager Bart de Keuster van Greenpoint deelt die visie. Zowel Total Nederland als Greenpoint maken zich in Nederland sterk voor het gebruik van HVO. Ze zien dat beloond met een groeiend aantal verkochte liters. Bij Greenpoint is zelfs al 5 procent van alle dieselverkopen een vorm van HVO. De Keuster: “HVO wordt het meest gebruikt in de bouw. Voor trucks en bouwmachines is er nu nog geen alternatief om schoner te werken en is HVO een uitkomst. Dat helpt bij aanbestedingen waarbij milieu en klimaat een rol spelen.” De Winter: “Vaak hebben bouwbedrijven ook bestelwagens die ze dan meteen meenemen in het HVO- programma. Ook in de transportsector is er steeds meer belangstelling voor HVO100.”

Bart de Keuster van Greenpoint ziet een groeiende vraag naar HVO. Bij Greenpoint staat zowel op de pomp als het tankpistool XTL: de aanduiding dat het om HVO100 gaat.

Direct beginnen
Maar loont HVO ook voor bezitters van één of meerdere bestelauto’s? Zowel bij Greenpoint als bij Total Nederland ziet men daar ook voordelen. “Het grote voordeel is dat je geen extra investering in voertuigen hoeft te doen om toch tot 89 procent CO2-neutraal te rijden,” meent De Keuster. “Met HVO draag je vanaf je eerste tank direct actief bij aan een beter klimaat. Als je als bedrijf jezelf een MVO verplichting hebt opgelegd, of door je klanten daarom gevraagd wordt, heb je hier een goede optie.” Ook Paul de Winter heeft daar ervaring mee. “Wij hebben echt klanten die dat zo doen.”

Transitiebrandstof
Total Nederland en Greenpoint zien HVO toch vooral als een transitiebrandstof. Paul de Winter: “Wij zien op dit moment dat veel ondernemers nog aarzelen met de aanschaf van elektrische bestelauto’s. Er zijn tot nu toe 18 grote steden die beperkende maatregelen voor diesels in 2025 hebben aangekondigd. Dus veel ondernemers kijken nog even de kat uit de boom. Ze kopen eerst één of twee nieuwe elektrische voertuigen om ervaring mee op te doen voor ze de hele vloot vervangen. Maar in de tussentijd kun je met de rest van je vloot direct resultaten boeken door HVO te tanken. Dat zien wij dus ook daadwerkelijk gebeuren.”

Bij de pomp van Total staat enkel de aanduiding HVO

Er is een stijgende belangstelling in de markt voor HVO. “We zien ondernemers voorsorteren met HVO bij aanbestedingen en we spreken steeds meer prospects”, aldus De Winter. Tegelijkertijd zien zowel hij als De Keuster alle belangstelling nog niet helemaal in keiharde verkopen terug. De Keuster: “Die piek komt zeker. Maar wij verwachten uiteindelijk dat HVO in ieder geval voor bestelauto’s zal worden uitgefaseerd omdat het grootste deel van die auto’s elektrisch zal gaan rijden.”


Wat is HVO100?

Technisch gezien is HVO100 een vorm van een XTL of te wel anything (X) to liquid. Een andere bekende XTL is GTL-diesel wat staat voor Gas to Liquid die chemisch gezien heel veel lijkt op HVO en ook onder dezelfde EN-15940-norm valt. In beide gevallen gaat het om een synthetisch vervaardigde zeer zuivere brandstof die qua samenstelling nagenoeg chemisch identiek is aan fossiele diesel en vanwege het hoge cetaangehalte zelfs betere verbrandingseigenschappen heeft. Volgens de producenten kan HVO kan dan ook probleemloos in elke dieselmotor gebruikt worden. Er zijn twee verkochte soorten: HVO100, en HVO 20. De eerste is de zuivere XTL, de laatste is gewone diesel waar tot 20 procent aan HVO is bijgemengd. Dat laatste is goedkoper maar levert slechts tot 18 procent CO2-reductie op. Wel valt HVO 20 onder de EN 590 norm voor fossiele diesel. Alle bestelwagen fabrikanten geven daarom HVO20 wel vrij.

HVO100 is een mengsel van verschillende paraffine koolwaterstoffen die vrij is van zwavel en aromaten. Daardoor is het schoner qua verbranding met minder NOx– en fijnstofuitstoot. Er worden getallen genoemd tot 30 procent. Maar dat is alleen voor oudere motoren tot Euro 5. Bij de nieuwe Euro 6 motoren valt die winst weer nagenoeg weg omdat dat de SCR-uitlaatgasnabehandeling en het roetfilter van die motoren weer veel beter is dan bij Euro 5. Wel is te verwachten dat het AdBlue verbruik met HVO100 wat zal dalen. Maar daar heb je bij een bestelauto alleen iets aan bij de nieuwste Euro 6 modellen waar je dat echt apart tankt.

GTL wordt gemaakt van aardgas en is daarom niet fossielvrij. HVO is dat wel en geldt tank to wheel als 100 procent CO2-neutraal en well to wheel nog steeds voor 89 procent. HVO100 wordt gemaakt via de hydrogenolyse van (afgewerkte) plantaardige oliën en dierlijke vetten. Dat maakt het niet alleen tot een hernieuwbare brandstof. Door dit proces verdwijnt ook de zuurstof uit de brandstof waardoor die veel meer ongevoelig wordt voor bacterie- en algengroei in de tank en vlokvorming in leidingen en verstuivers. Iets wat bij Fame (Fatty Acid Methyl Esters) of wel biodiesel wél optreedt. Ook gewone diesel waaraan tegenwoordig 7 procent Fame is toegevoegd, kan daar soms gevoelig voor zijn.

Als laatste is HVO100 anders dan fossiele diesel volkomen reukloos en officieel ook kleurloos. Dat het ook bekend staat als blauwe diesel is een marketingverhaal: bij die merken is er een blauwe kleurstof aan toegevoegd.


Bij welke merken mag je HVO100 tanken?

Hoewel de fabrikanten en leveranciers van HVO100 claimen dat de brandstof zonder problemen in elke dieselmotor gebruikt kan worden, hebben nog niet alle bestelwagenmerken de milieuvriendelijke diesel ook al vrijgegeven voor gebruik in al hun motoren. In de nieuwste bedrijfswagens van Peugeot, Citroen Opel, Renault en Ford mag dat wel. Maar bijvoorbeeld bij Fiat, VW en Mercedes-Benz weer niet of niet zonder meer. Bij VW en Mercedes-Benz is dat een beetje vreemd. Want die beide merken doen dat wel op de Noord Amerikaanse markt. Maar daar gloort er hoop. Bij Volkswagen loopt er momenteel een proef met 100 auto’s die volgens de woordvoerder voorspoedig gaat. Men verwacht daar HVO100 eind juni de brandstof vrij te geven voor de VW Transporter 6.1 en de Caddy Cargo. En bij Mercedes-Benz is men ook al weer een stapje verder. Daar moet je nu kijken naar wat er op je tankdop staat. Heeft die naast de aanduiding B7 ook nog de vermelding XTL dan mag je beide brandstoffen gebruiken.

Dat er nog over het vrijgeven gesteggeld wordt, is chemisch gezien niet helemaal logisch. Zowel GTL als HVO100 zijn een vorm van een XTL brandstof (de X staat voor Anything to Liquid) en vallen beiden onder de EN 15940 norm. Gewone diesel valt onder de EN 590 norm. De XTL varianten halen die norm nét niet maar zijn chemisch gezien wel nagenoeg identiek aan gewone diesel. Ze zijn ook niet zurig zoals Fame. En beslist veel schoner. HVO 20, dus fossiele diesel met een 20 procent bijmenging van HVO, valt wel onder de EN 590 dieselnorm. Dat mag dus wel. En dan bespaar je nog steeds 18 procent op je CO2-emissie.


21 reacties op “Waarom geen HVO100 in de tank?

  1. A kempers schreef:

    Waarom doet de overheid de hvo100 of xtl promoten zeker voor de oudere diesel van campers is goed alternatief.
    Maar ik spek alleen de staatskas ermee en roettoeslag voor mijn camper diesel.

  2. Marco schreef:

    Het is ook raar dat voor HVO 100 diesel de accijns op het niveau van benzine is en niet die van gewone diesel.
    Het lijkt wel alsof men helemaal niet naar de milieu voordelen kijkt. Je hoeft een groot deel van het wagenpark niet weg te doen naar Afrika, dus duurzaam gebruik en geen probleem verplaatsen. Want we zijn gewoonweg met de elektrificatie niet zover qua productie en infrastructuur.

  3. Marchel Schenk schreef:

    Overheid heeft vol op elektrisch ingezet en wil daar blijkbaar niet van afwijken. Sinds het verkrijgbaar is rij ik op HVO20 maar ipv dat je daar voor beloond wordt krijg je naast een hogere brandstofprijs ook nog een toeslag van de overheid. Gevolg van deze opzet is dat de diesels verkocht worden naar het buitenland en daar nog jaren zullen rondrijden. Maar goed dan kunnen we in Nederland tenminste verkondigen dat we zeer goed bezig zijn. Probleem van de overheid is natuurlijk hoe controleer je of iemand HVO heeft getankt. Het is ook niet voor niets dat bedrijven niet meer met rode diesel mogen rijden. Was gewoonweg niet te controleren. Hopelijk worden ze gauw wakker in den Haag.

  4. Er is ook HVO50 wat nog voldoet aan de EN590 norm, waarmee dus direct ca. 45% CO2 reductie te behalen is. Helaas alleen maar in Terneuzen en Putten verkrijgbaar.
    Wat mij bijzonder stoort is dat ik met mijn Ford Mondeo TDCI met 1.5 PSA motor géén groen licht krijg van FORD om HVO100 te gebruiken (vlgs PSA dus geen enkel probleem).
    Wat mij betreft is de scenario discussie hierboven een “no-brainer”; als je CO2 reductie belangrijk vindt, dan heb je die 20 Ct per liter er graag voor over.
    Ik zie de HVO100 dus niet alleen als een interessante brandstof voor bestelauto’s maar zeker ook voor gewone personen voertuigen.

  5. Herman schreef:

    Ben overgestapt door de informatie die er beschikbaar was tot nu toe. Erg tevreden over de HVO100, ja wel duur maar, geen rook meer bij de mode start. Draait rustiger en het gevoel dat je een grote reductie hebt van schadelijke stoffen geld ook.
    VW Exclusive LWB synchro met AXL 2.5 TDI

  6. A. vd Brink schreef:

    Erg jammer,
    Ik begrijp echt niet dat de extra wegen belasting die je betaald voor een diesel niet terug gegeven kan worden door tanken met hvo100. Wat is het probleem? HVO100 kan simpelweg goedkoper dan gewone diesel. Weer een mileu probleem opgelost en minder afhankelijk van rusland!!!
    Wel dikkke subsidie op electrisch (well to tank slechter, bij onbekende bron dan hvo100!!!!!!!l)

  7. A kempers schreef:

    Hvo100 is alternatief voor gewone diesel waarom stijgt de prijs net zo hard als gewone diesel omdat hvo 100 niets met aardolie product te maken heeft

  8. Marco schreef:

    Gisteren mijn V70 van 16 jaar oud voor maar liefst € 175 volgetankt met HVO100, da’s nie grappig meer.
    Hoe wordt de consumentenprijs van HVO100 eigenlijk bepaald? Is de kostprijs zo hoog en kunnen ze het alleen zwaar gesubsidieerd in de markt zetten. Hij is gekoppeld aan de fossiele dieselprijs, die de laatste maanden geëxplodeerd is. De grondstoffen voor HVO100 zijn niet zo fors gestegen. Wie verdient aan het kunstmatig hooghouden van de kosten voor de bewuste rijder?

  9. Ron schreef:

    Het is niet te begrijpen dat bijvoorbeeld MYNESTE bij Tamoil 30 cent duurder is dan GTL bij Shell welke als basis gas heeft. Dat gas dan schijnbaar duurder is, is misschien te verklaren door de situatie in Europa /Rusland. Maar de prijs van HVO100 met als basis afvalproducten??

  10. w schreef:

    Idd als kabinet zou willen gedeelte (extra diesel) wegenbelasting eraf voor particulier gebruik en bedrijven (lees vracht verkeer) stimuleren dan kunnen we ook de boeren en de bouw met rust laten. ik ga steeds meer richting complotdenkers en niet voor niets

  11. Ruud Luttmer schreef:

    Ik rijd nu al ruim twee jaar met HVO100 (Neste blauwe diesel) in mijn Fiat buscamper Multijet 130 uit 2013. Km stand 115.000. Tot nu toe geen enkel probleem. Het rijdt super, zuiniger kan ik niet merken. Het is wel duur, maar ik heb er wel een goed gevoel bij. Zo draag ik wel een “steentje” bij aan een beter milieu.
    Ik ben het wel met iedereen eens dat de prijs niet uitnodigend is voor de meeste mensen.
    De regering zou hier wel wat aan mogen doen. Er rijden toch nog heel veel diesels rond. Dit kan veel schoner voor het milieu en het klimaat!

  12. Jaap Verplanke schreef:

    Ik tank al een paar jaar HVO100 in mijn Fiat Ducato camper 2,8 jtd uit 2003 en hij doet het er heel goed op. Geen enkel probleem of lekje. De motor trekt – en loopt beter. Jammer dat ik het in het buitenland geen HVO kan vinden. Misschien heet het in Frankrijk XTL dus moet daar naar uitkijken. Ik tank bij Tamoil of Total in Terneuzen omdat ik daar woon. Nog een belangrijk punt is het feit dat er geen sludge ontstaat in de tank tijdens het stilstaan in de winterstalling.

  13. Thomas Stokhof schreef:

    Mijn oude Hymer S560 camper op basis van Mercedes 310 rijdt geweldig op NesteMy. Heeft iets meer puf en dat is te merken. Minder snel terugschakelen op de Duitse autobahn omhoog. Jammer dat het duurder is en dat ik nog een “boete” krijg bij de wegenbelasting omdat het zo’n oude dame (1993) is…
    Vraag blijft waar ik het kan tanken in het buitenland? GTL is toch niet hetzelfde en HVO100 of XTL kan ik moeilijk vinden of heet het toch anders?

  14. Paulus B. Morssink schreef:

    Ik reis elk jaar met mijn Renault Trafic uit 1986 naar Zwitserland.
    In Zwitserland zelf is geen HVO100 te krijgen.
    Officieel in Duitsland ook niet, maar op een paar plaatsen wordt het nog steeds verkocht (en dan 40 cent goedkoper dan in Nederland, op dit moment € 1,82).
    Ik rijd er graag een paar kilometer voor om en vul dan ook nog een paar jerrycans.
    Dat ik de Duitse Autobahn vervuil maakt daar niet veel uit, maar in Zwitserland wil ik zo schoon mogelijk rijden.
    Zelf tank ik altijd in Neckarsulm (Tankstelle Götz, Rötelstrasse 14), iets boven Heilbronn bij Stuttgart.
    Twee andere HVO-tankstations liggen ook vlakbij Heilbronn: in Öhringen en in Langenburg (zie www. edi-hohenlohe.de ).

    Nog een paar HVO pompen in Duitsland vind je op fuelmotion.com . Succes!

  15. Youp vd Akker schreef:

    Zelf rijd ik in een Ford Fiësta 1.6 TDCI uit 2012. Ik gooi er gewoon HVO100 in. Ongeacht wat de fabrikanten zeggen. De motor draait veel rustiger en lijkt zelfs meer kracht te hebben. Het is wel belachelijk dat de HVO100 literprijs ten alle tijden ongeveer 40 cent duurder blijft dan een liter conventionele diesel. Overheid: promoot schoon, en maak HVO100 goedkoper dan conventionele diesel!! Alleen dàn slaan we de weg in die we willen. Maar wacht ff…. Dat zal niet gaan want dan verdient de overheid weer minder over onze ruggen…. Erg jammer weer.

  16. Ilja Lammers schreef:

    Weliswaar is een Volvo V70 uit 2008 geen bestelauto, maar rijdt prima om HV100. Kon er niets over vinden, proef op de som genomen en rij nu inmiddels een jaar op. Jammer dat het prijsverschil met gewone diesel zo groot is.

  17. Jaap Boerma schreef:

    nieuwere diesels zoals een hdi uit 2015 (Citroen Cactus, km 200.000), gewoon proberen? Wat is jullie advies?

  18. Bas schreef:

    Vergeet t dat de overheid milieu financieel gaat promoten : oldtimers werden al gedwongen de LPG tank uit te bouwen en op benzine te gaan rijden , HVO wordt met benzine accijns belast en is 40 ct per liter duurder . Ook GTL is 15 ct p liter duurder , ik zelf ga overschakelen op GTL , vanwege de verminderde rook ontwikkeling en dieselpest in de tank. welk leuk dat je in NL vandaag de dag uit zoveel verschillende soorten brandstoffen kunt kiezen.

  19. Sunrader schreef:

    Rij nu ongeveer 10k op MyNeste met mijn VW transporter 2003 (2.5 AXL). En merk dat de motor zachter is. Ipv 1000km/tank rij ik nu 960km/tank. Maar geen rook pen ook de standkachel draait er prima op.

  20. Yoon schreef:

    Ik zou graag van iemand horen uit België die de testresultaten in verschil van roetmeting heeft.
    Mijn diesel zat met 4.000.000 gemeten roetpartikels goed over de toegelaten 1.000.000…

  21. Luc Matthys schreef:

    Hallo, eerst en vooral de schrijver van het artikel schrijft over het cetaangehalte, dat is fout, het moet zijn cetaangetal. Er is helemaal geen cetaan in diesel of XTL.
    Sedert een tijdje rijdt ik met HVO100 of een mengsel van diesel en HVO100 in een Fiat Grande Punto 1.3 multijet (2009). De motor draait stiller, acceleleert beter en de uitlaatgassen stinken minder vooral als ik zuivere HVO100 gebruik en er is praktisch geen zichtbare rook.Dus voor het milieu zeker beter. De prijs is wel duur, 2,36 Euro/L in Belgie bij PMO tankstations.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.