Partnercontent

APK: belang en hoe het te doen

De APK-herziening is van fundamenteel belang om het aantal ongevallen ten gevolge van slecht onderhouden voertuigen terug te dringen. Een ander relevant punt is de vermindering van zowel de geluidsoverlast als de luchtvervuiling, zodat de bevolking meer levenskwaliteit krijgt.

De procedure heeft dus een preventief karakter en zorgt ervoor dat althans een groot deel van de auto’s over een goed geregelde motor beschikt en aan de overige veiligheidsvoorwaarden voldoet.

Op lange termijn wordt deze taak ook positief voor de bestuurder, omdat hij minder geld kwijt is aan onderhoud en brandstofverbruik, aangezien de belangrijkste onderdelen in orde zijn. Op die manier worden de APK kosten afgeschreven door de voordelen die de herziening oplevert.

Wat zijn de voordelen?

De inspectie kan de bestuurder verschillende voordelen opleveren. Een daarvan is de valorisatie van het voertuig. Dit gebeurt omdat u, door een reeks essentiële onderdelen van de auto te controleren, ervoor zorgt dat ze allemaal naar behoren werken.

Op die manier wordt het gemakkelijker om de auto in te ruilen of te verkopen tegen een voordeligere prijs. De nieuwe koper hoeft geen gebreken te verhelpen en de goede staat van de auto garandeert dat hij veilig is en een goede herkomst heeft, wat de verkoopwaarde verhoogt.

Een andere kwestie is de kosten-batenverhouding die deze operatie met zich meebrengt. Ja, de inspectie heeft een prijs, maar de bestuurder moet onthouden dat deze gewoonte in staat is het verschijnen van een reeks problemen te voorkomen, vooral die van mechanische oorsprong.

Met preventief onderhoud worden de gemiddelde kosten APK veel betaalbaarder dan de reparatie van eventuele problemen aan het voertuig. Daarom is deze gewoonte ook synoniem met zuinigheid.

Hoe moet ik een voertuig inspecteren?

De procedure bestaat uit twee delen: een technisch deel en een milieudeel.

De procedure wordt uitgevoerd door een ingenieur die specifieke methodes en apparatuur gebruikt om de staat van het voertuig te controleren.

Technische inspectie

In deze fase wordt nagegaan of de verplichte uitrusting en de veiligheidsvoorzieningen van de auto naar behoren functioneren. Het is verdeeld in drie fasen: veiligheid, gemechaniseerd en onder het voertuig.

De eerste controleert de staat van instandhouding van het voertuig, de aanwezigheid van verplichte zaken en het verlichtings- en signaleringssysteem, zoals koplampen en nummerplaatverlichting. Ook worden de identificatiegegevens van het voertuig gecontroleerd, zoals het model en het bouwjaar.

De tweede controleert de goede werking van onderdelen als remmen, injectie en vering, op zoek naar gebreken en verkeerde afstellingen die niet aan de normen voldoen. Het gedeelte onder het voertuig tenslotte evalueert het gehele onderste mechanische deel van het voertuig, met inbegrip van uitlaat, remmen, stuurinrichting en ophanging.

Milieu-inspectie

In dit deel van de inspectie wordt het geluidsniveau en de uitstoot van verontreinigende stoffen van de auto gecontroleerd, verdeeld in specifieke stappen voor elk van deze scenario’s.

Bij de geluidsevaluatie wordt een microfoon gebruikt op een bepaalde afstand van de uitlaat om het geproduceerde geluid op te vangen. Bij deze evaluatie wordt rekening gehouden met de kenmerken van de auto, zoals de categorie, het maximumvermogen, het aantal uitlaatpijpen en zelfs de plaats van de motor.

Wat de verontreinigende stoffen betreft, wordt eerst de smeerolie in het carter ontsmet om vervuiling te voorkomen. Vervolgens wordt een opvangsonde in de uitlaat gebracht om bij stationair toerental een meting te verrichten en de hoeveelheid van twee soorten verontreinigende stoffen te controleren: koolwaterstoffen en koolmonoxide.

Wanneer moet de eerste inspectie plaatsvinden? En de anderen?

De frequentie van de controles verschilt naargelang van het type voertuig dat je bestuurt. Voor kleine personenauto’s moet je jouw eerste examen afleggen binnen vier jaar na de eerste registratie.

Daarna moet je de frequentie opvoeren en om de twee jaar een test laten uitvoeren tot de auto acht jaar oud is. Zodra het voertuig acht jaar oud is, moet je het elk jaar laten keuren.

APK kleine beurt kosten – APK grote beurt kosten: Hoeveel kan een APK keuring kosten?

Er zijn geen standaard kosten voor het uitvoeren van een APK. Bij de prijsstelling wordt rekening gehouden met het feit of reparaties al dan niet nodig zijn, en elke garage heeft zijn eigen prijsbeleid. Geschat wordt echter dat een APK zonder onderhoud van het voertuig gemiddeld 35 euro kost.

Nu je alle nodige informatie over verplichte periodieke keuringen kent, kunt je jouw keuring boeken om de veiligheid van uzelf, jouw voertuig en iedereen om je heen te garanderen. Door goed voor jouw auto te zorgen, zorgt je voor het algemeen belang en de verkeersveiligheid, dus stel jouw volgende auto-inspectie niet uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.