Nieuws

Elk jaar besteedt Kia tijdens zijn EV Day aandacht aan de laatste elektrische modellen. Als lezer van Bestelauto heb je daar de afgelopen jaren maar weinig boodschap aan gehad. Tot nu, want tijdens de laatste editie in het Spaanse Tarragona lanceerde het merk de PV5. Een compacte, volledig elektrische gesloten bestelauto. Wat kun je daarvan verwachten?

De zet van Kia is zonder meer opvallend te noemen, want sinds de bestelauto Pregio (1999-2006) hebben we in Europa geen zakelijke voertuigen van het merk gezien. Het merk ziet in elektrificatie een nieuwe kans om voet aan de grond te krijgen.

Waarmee concurreert de PV5?

Als we oog in oog staan met de PV5 zijn we in eerste instantie wat verbaasd. Kia’s bestelauto ziet er zonder meer fris uit, maar oogt ook een beetje smal. Dat blijkt mee te vallen. Met zijn 1,89 meter is -ie slechts beperkt minder breed dan de Peugeot Expert (1,94 meter). De eveneens nieuwe Ford Transit Custom neemt met 2,02 meter wel afstand.

Als we een Kia-verantwoordelijke vragen wat de concurrentiepositie is krijgen we een opvallend antwoord: ‘We richten onze pijlen op rijders van de Volkswagen ID. Buzz en Transporter, maar ook op de Caddy.’ Vooral het laatste verklaart veel. Mocht de Kia PV5 je net te klein zijn, dan volgen er op termijn meerdere hoogte- en lengtematen. En natuurlijk de PV7 en PV9, al is nog niet bekend wanneer deze volgen.

Eigen conversions-fabriek

Tijdens de presentatie van de bus regent het afkortingen. Zo noemt Kia de PV5 structureel een ‘PBV’, wat staat voor ‘platform beyond vehicle’. Wat het betekent? In de toekomstige, eigen Conversions-fabriek zal het merk verschillende varianten van de PV5 ontwikkelen, waaronder bijvoorbeeld wagens met koelopbouw. Ook een versie met dubbele cabine kan af-fabriek geleverd worden, een project waarmee we tijdens het evenement al kennismaken. Deze Crew Cab is mooi gemaakt en heeft een innovatief verschuifbaar tussenschot, maar dat voldoet natuurlijk niet aan onze regels voor het grijs kenteken.

Dat betekent niet dat Kia zomaar wat doet, bij de ontwikkeling van de PV5 werkte het bedrijf samen met grote klanten in de branche. Zo werd met DHL de ideale bezorgauto ingericht waarbij de bestuurder vanuit de cabine kan doorlopen naar de laadruimte. Om dit mogelijk te maken kan de passagiersstoel volledig in de wagenvloer zinken.

Speciaal Service-platform

Het gebruikte platform heet E-GMP.S, waarbij de S staat voor Service. Anders dan de personenwagens Kia EV6 en EV9, met een regulier E-GMP-platform, beschikt het niet over een 800 volt, maar net als de kleinere personenwagens over ‘slechts’ 400 volt. Daarmee is de PV5 technisch in lijn met de concurrentie, maar niet zo vooruitstrevend als je misschien zou hopen. Het betekent niet dat de PV5 vrij is van innovatie. Kia monteert een ‘Cell to pack’-batterij, waarbij de batterijcellen direct in de behuizing van de batterij zijn geplaatst. Bij gangbare pakketten zitten cellen eerst in modules, wat extra ruimte kost. Het moet gezegd, Kia’s batterijpakket is inderdaad mooi plat.

Daarbij geldt dat met een snellaadtijd van 10 tot 80 procent in 30 minuten niet heel veel te wensen overblijft. Natuurlijk, sneller is mooier, maar voor de meeste gebruikers zal deze waarde ruim voldoende zijn. Als klant heb je de keuze uit drie batterijpakketten. Een 43,3 kWh LFP-batterij, voorbehouden aan de Cargo-variant, en NMC-batterijen met respectievelijk 51,5 of 71,2 kWh capaciteit. Met de laatste moet een rijbereik tot 400 kilometer mogelijk zijn. Bij veel stadsgebruik lijkt de daarvoor benodigde 17,8 kWh/100 km best haalbaar, maar of dat ook echt zo is zoekt Bestelauto later voor je uit. De motor is in alle gevallen 120 kW (163 pk) en 250 Nm sterk. Onze vraag naar het trekgewicht en laadvermogen van de PV5 kan op het moment van schrijven nog niet beantwoord worden, deze waarden houd je tegoed.

Onhandige uitsteeksels

Tot zover ziet de Kia PV5 er goed uit, al weten we nog niet alles. Als we de deuren naar de bagageruimte openen ontstaan nog meer vraagtekens. De PV5 Cargo blijkt een onregelmatig gevormde wagenvloer te hebben, waarbij een extra ‘trap’ vanaf de wielkast doorloopt tot de achterkant van de bagageruimte. ‘Dat verdient wat extra toelichting’ zegt Kia’s Nederlandse COO Sjoerd Knipping daarover. ‘We hebben ons gericht op een lage instap van 43 centimeter tussen de wielkasten, die voor specifieke gebruikers erg welkom is. Wil een klant bijvoorbeeld een Europallet vervoeren, dan plaatsen we een verhoogde houten vloer. Dan gaat zo’n pallet er probleemloos in.’ Dat is natuurlijk een oplossing, maar deze verhoging kost al gauw twintig centimeter laadhoogte.

Bij het testen van de lage instap ontdekken we opnieuw een uitdaging. Bij de Kia PV5 Cargo met opzij scharnierende achterdeuren steken de slotogen ver naar buiten en omlaag. Dat neemt niet alleen laadhoogte weg, je loopt ook het risico op een pijnlijke confrontatie met je hoofd. De versie met omhoog scharnierende klep is wat dat betreft gebruiksvriendelijker, maar daar schuif je weer niet zo gemakkelijk een pallet in. De optionele hogere carrosserie zal dit ongemak vermoedelijk wegnemen, al hebben we dat op dit evenement niet kunnen uitproberen.

Uitgebreide ondersteuning

Kia beseft dat een bestelauto niets is zonder uitgebreide ondersteuning, dat lijkt bij de PV5 al vanaf het eerste moment goed geregeld. Al ruim voor de marktintroductie zijn tientallen op- en ombouwers op de hoogte van de Kia PV5 en zijn specificaties, zodat ze de bus optimaal voor je kunnen inrichten. Tot deze partners behoren bijvoorbeeld inrichters Sortimo en Snoeks.

Als de auto eind tweede kwartaal 2025 in ons land arriveert zal je hem niet direct in elke showroom aantreffen. ‘De auto zal niet bij elke Kia-dealer te bestellen zijn, maar elke autogroep zal een specifieke vestiging aanwijzen als PV5-dealer’ zegt Nederlandse PR-verantwoordelijke Maaike Aarts. ‘We beseffen als geen ander dat bedrijfsauto’s een andere aanpak vereisen dan personenauto’s en zorgen dan ook dat medewerkers goed getraind met de PV5 aan de slag gaan.’

Wordt het wat, die Kia PV5?

Na deze eerste kennismaking hinken we op twee gedachten. Aan de ene kant zie de bus er fris uit en lijkt de techniek minstens marktconform, wel doen de onregelmatig gevormde wagenvloer en onhandig geplaatste deurhaken afbreuk aan de bestelautocapaciteiten. Onwillekeurig lijkt het alsof Kia meer aandacht heeft besteed aan de personenvarianten van de PV5.

Anderzijds merken we hoe serieus het merk de herintreding in het LCV-segment neemt. Als het gamma op den duur wordt uitgebreid met de inmiddels aangekondigde PV7 en PV9 kan Kia best een stukje van de EV-bedrijfsautomarkt naar zich toe kunnen trekken. Het belangrijkste voorbehoud: we weten nog niet hoe de PV5 rijdt, wat er aan de trekhaak mag en wat de auto gaat kosten. Pas als we die informatie hebben kunnen we een weloverwogen oordeel vellen.


1 reactie op “Foto’s + VIDEO: Eerste kennismaking met de Kia PV5

  1. Arts Advies schreef:

    Een 43,3 kWh LFP-batterij, voor de Cargo-variant.
    Er is ook een NMC-batterij met 51,5 kWh capaciteit. .
    Met de NMC-batterij met 71,2 kWh is 400 kilometer mogelijk, welk 5,6 kWh / 100km is.
    Bij veel stadsgebruik lijkt de daarvoor benodigde 17,8 kWh/100 km best haalbaar.
    De motor is in alle gevallen 120 kW (163 pk) en 250 Nm sterk.
    Opvallend is dat het verbruik bij stadsverkeer meer als 3 maal hoger ligt als gemiddeld verbruik

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.