
Het Koreaanse automerk Kia maakt een comeback op de bestelautomarkt. Klassiekers als de Bongo en de Pregio worden vervangen door Platform Beyond Vehicles (PBV’s), met als eerste model de PV5, die al dit jaar op de markt komt. Bestelauto liet zich eerder al in Barcelona en recent in Seoul bijpraten.
Bestelauto werd dit jaar voor het eerst uitgenodigd op de jaarlijkse EV Day van Kia, dit keer in het Spaanse Tarragona. Bijzonder, want voor het eerst had dit magazine er wat te zoeken: de nieuwe Kia PV5 werd er gepresenteerd. Een elektrische bestelauto, en in die elektrische aandrijflijn ligt ook Kia’s ambitie om terug te keren op de bestelautomarkt. Het merk is zeer succesvol met elektrische personenauto’s en denkt ook veel te bieden te hebben voor de B2B-markt. Kia CEO Ho-Sung Song vertelt over de opzet van Kia’s comeback: “Onze terugkeer op de bestelautomarkt valt samen met strengere milieuregels, digitalisering en vooruitgang in softwaretechnologieën, zoals AI. Ondanks deze veranderingen zagen we dit als het juiste moment om Platform Beyond Vehicles (PBV’s) te introduceren. Ons speciale E-GMP.S platform is gebouwd en getest voor B2B-gebruik. Dit is onze USP in combinatie met het ecosysteem van onder meer speciale connected services, fleetmanagementsystemen en conversies. Bedrijven hebben tegenwoordig behoefte aan op maat gemaakte mobiliteitsoplossingen, maar worden geconfronteerd met veelvoorkomende uitdagingen zoals verminderde kwaliteit en veiligheid in goedkope modellen, beperkte elektrificatieopties, inefficiënties bij het ombouwen van voertuigen en een gebrek aan digitale compatibiliteit. Kia kiest voor een nieuwe aanpak om tegemoet te komen aan de veranderende eisen van zakelijke klanten.”

Fris
Op de EV Day staan we voor het eerst oog in oog met de PV5 en zijn we in eerste instantie wat verbaasd. Kia’s bestelauto ziet er zonder meer fris uit, maar oogt ook een beetje smal. Dat blijkt mee te vallen. Met zijn 1,89 meter is -ie slechts beperkt minder breed dan de Peugeot Expert (1,94 meter). De eveneens nieuwe Ford Transit Custom neemt met 2,02 meter wel afstand. Als we een Kia-verantwoordelijke vragen wat de concurrentiepositie is krijgen we een opvallend antwoord: “We richten onze pijlen op rijders van de Volkswagen ID. Buzz en Transporter, maar ook op de Caddy.” Vooral het laatste verklaart veel. Mocht de Kia PV5 je net te klein zijn, dan volgen er op termijn meerdere hoogte- en lengtematen. En natuurlijk de PV7 en PV9, die in respectievelijk 2027 en 2029 volgen.
400 volt
De aandrijflijn van de PV5 bestaat uit een elektromotor van 120 kW (163 pk) en 250 Nm, plus een accupakket. Dat is er in drie varianten, met een 43,3 kWh LPF-accu en NMC-accu’s van 51,5 en 71,2 kWh. Die laatste moet goed zijn voor een actieradius van 400 km. Snelladen kan van 10 tot 80 procent in 30 minuten. Het EV-platform beschikt over 400 volt. Het laadvermogen loopt van 690 kg voor de zwaarste accuvariant op naar 735 kg voor de 51,5 kWh variant naar 790 kg voor de 43,3 kWh accu. Bij de chassis-cabine variant kunnen de laadvermogens oplopen tot 990 kg.

Trap
In de cabine vinden we een ontwerp en functionaliteit die we kennen van de Kia personenauto’s. Als we er kort in mogen zitten, merken dat het met ergonomie en functionaliteit wel goed zit. Dat proberen we graag langer uit tijdens een testrit. Maar eerst kijken we in de laadruimte, want daar is iets bijzonders aan de hand. De PV5 Cargo blijkt een onregelmatig gevormde wagenvloer te hebben, waarbij een extra ‘trap’ vanaf de wielkast doorloopt tot de achterkant van de bagageruimte. “Dat verdient wat extra toelichting”, zegt Kia’s Nederlandse COO Sjoerd Knipping daarover. “We hebben ons gericht op een lage instap van 43 centimeter tussen de wielkasten, die voor specifieke gebruikers erg welkom is.” Dat zal zeker zo zijn, maar het geeft ook beperkingen. De twee europallets die in de 225 cm lange, 156 cm brede en 144 cm hoge laadruimte passen, kunnen niet allebei in de breedte worden geplaatst. Eentje in de breedte bij de zijdeur(en), de ander in de lengte tussen de verlengde wielkasten. Wie echt een vlakke vloer wenst, kan van Kia een verhoogde houten vloer krijgen, zo zien we op de Seoul Motorshow. De tilhoogte gaat dan echter van 43 cm naar 68 cm. We vragen ons ook af wat inbouwers van de niet vlakke vloer vinden, al is Kia al lang met ombouwers in contact over de mogelijkheden van de PV5 Cargo. Bij het weer sluiten van de achterdeuren zien we ook nog dat de slotogen ver naar buiten en omlaag steken. Dat neemt niet alleen laadhoogte weg, je loopt ook het risico op een pijnlijke confrontatie met je hoofd.
Prijs
In Seoel kunnen we uitgebreid praten met CEO Song. Hij vertelt dat Kia in Europa 640 PBV-dealers zal aanstellen. Ook in Nederland worden dit jaar nog speciale PBV-dealers geselecteerd. Song: “De PV5 Cargo zal er vanaf oktober dit jaar zijn vanaf 32.370 euro excl. BTW. De PV5 heeft daarmee volgens ons een hogere prijs/productcompetitiviteit dan zijn concurrenten. We kunnen hem beter in de markt zetten want hij heeft de beste kenmerken in zijn klasse en een toekomstgericht design.”



