
IT-dienstverlener Moxx beheert de komende jaren de mobiele werkplekken van ongeveer 1.000 Wegenwacht-medewerkers in Nederland. Door de strategische samenwerking is de Wegenwacht verzekerd dat haar pechhulpverleners 24/7 verbinding hebben met het hoofdkantoor. Inmiddels zijn alle mobiele werkplekken ingericht met een state-of-the-art mobiele oplossing, die bestaat uit een Motorola MW810 computer, een 10.4 inch beeldscherm, een printer en WiFi.
”In een bedrijfskritische werkomgeving zoals de Wegenwacht is een mobiele werkplek cruciaal”, zegt Rian Vreeburg, directeur Wegenwacht. Omdat het inrichten en beheren van een mobiele werkplek echt een specialisme is, is de ANWB in contact gekomen met Moxx uit Dieren. Na verschillende gesprekken was al snel duidelijk dat er een Mobile Competence Center ingericht moest worden met diverse specialisten van Moxx en de ANWB. “Die intensieve samenwerking heeft zijn vruchten afgeworpen, want al snel reed de eerste Wegenwacht testauto in Nederland rond”, aldus Kurt Kämper, algemeen directeur bij Moxx.
Communicatie cruciaal
Na een uitgebreide pilot en verschillende testen is een optimale hardwareconfiguratie ontwikkeld voor de mobiele werkplek van de Wegenwacht. De Wegenwacht auto is onder meer voorzien van een Motorola MW810 computer, een 10.4 inch DT104 beeldscherm, een Brother printer en WiFi. De communicatie tussen de mobiele werkplek in de auto’s van de Wegenwacht en de backoffice in Den Haag zijn cruciaal voor de dienstverlening van de Wegenwacht. Deze communicatie wordt samen met andere specialisten verzorgd. Pechgevallen worden aangemeld, genavigeerd, geclassificeerd en afgemeld. Voor de verbinding tussen de Wegenwacht-auto’s en de backoffice is een innovatieve oplossing ontwikkeld, waardoor er voor beide altijd een verbinding beschikbaar is. Zelfs bij een landelijke storing van een provider wordt de verbinding automatisch overgezet naar een nieuwe provider. Vreeburg: “De oplossing is robuust, flexibel en voorbereid op toekomstige features. Nu de nieuwe infrastructuur staat, kunnen we kijken naar de mogelijkheden voor het uitbreiden van de dienstverlening op locatie.”
Monitoring
Moxx monitort de mobiele werkplekken 24/7 in zijn control room in Dieren en kan de ANWB daardoor altijd een actueel overzicht geven van de apparatuur die in gebruik is, de configuratie, de connectiviteit, het dataverkeer, de foutmeldingen en de staat van onderhoud. Zo worden technische storingen snel opgelost en mogelijke problemen vroegtijdig gesignaleerd. Met deze totaaloplossing kunnen de pechhulpverleners van de Wegenwacht zich 100% focussen op het primaire proces en hoeven ze zich niet druk te maken om de ICT-toepassingen.