De 36e editie van Dakar Rally begint op 4 januari in Argentinië. De Dakar gaat voor het eerst via Bolivia en eindigt op 18 januari in Chili. Naast alle rallytrucks en support trucks rijdt er ook een karavaan aan persauto’s mee. Vanuit Nederland is het Dakar Press Team één van de persteams. Zij rijden mee met een speciaal geprepareerde Volkswagen Amarok.
Volgens Léon Jansen, teamcaptain van het Dakar Press Team, moeten ze kunnen vertrouwen op een degelijk voertuig. “Elke dag moeten wij onderweg foto’s maken van de rally. Daarna moeten we snel en zonder problemen naar het bivak rijden om ons foto- en filmmateriaal op tijd aan de media te leveren.” Om het zware parcours van de Dakar Rally te overbruggen is de Amarok speciaal geprepareerd. Daartoe werd Carrosseriefabriek Veth ingeschakeld. Zo is het chassis verlengd om voldoende plek te bieden aan vier personen en alle apparatuur. Steven Heersma, directeur van Carrosseriefabriek Veth. “Verlengen van pick-ups doen we al jaren. Het is onze expertise. In opdracht van Volkswagen leveren we in Nederland, maar inmiddels ook in andere landen, de Amarok in een XL-versie (31 centimeter verlengd) en in een XXL-versie (65 centimeter verlengd). Dat is een variant met dubbele cabine, inclusief de lange laadbak van de variant met enkele cabine. Die voldoet met zijn afmetingen aan de eisen voor het grijs kenteken in Nederland. Het is geweldig dat de auto zich zo goed houdt in de extreme omstandigheden van de Dakar Rally.”
Luchtvering
Andere aanpassingen aan de blauwe Amarok zijn de aluminium platen die de onderkant beschermen. Met luchtvering van VB Airsuspension is de bodemvrijheid te vergroten. Tevens zorgt dit systeem voor extra comfort en veiligheid door de carrosserie op ruw terrein te stabiliseren. Aan de voorzijde zijn extra stevige veren van Auto Seikel gemonteerd. Mede omdat het totale gewicht van voertuig, inzittenden en apparatuur zo’n 3.500 kilogram bedraagt. “Deze apparatuur, voornamelijk cameraspullen, gaan mee in vier water- en stofdichte bakken op de klep van de laadbak,” legt Jansen uit. “Daarnaast is er een compressor aan boord om de bandenspanning aan te passen aan de wisselende terreinomstandigheden. Verder zijn twee reservewielen in de laadbak geplaatst en er zijn hermetisch afsluitbare bergruimtes voor kleding en tenten. De cabine is voorzien van een rolkooi, brandblussers en speciale stoelen met zespunts veiligheidsgordels.” Qua aandrijflijn maakt de Amarok gebruik van een standaard 2.0 TDI-motor van 132 kW/180 pk en de 4Motion-aandrijving. Ook is de carrosserie niet extra verstevigd. Vorig jaar reed het Dakar Press Team ook al met deze Volkswagen Amarok. Janssen: “We hebben er toen geen enkel probleem gehad en zijn elke dag op tijd in het bivak aangekomen.”





